Besluit 2024/1254 - Wijziging van Richtlijnen 2009/12/EG, 2009/33/EG en (EU) 2022/1999 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/67/EG wat betreft bepaalde rapportagevereisten op het gebied van wegvervoer en luchtvaart

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 20 mei 2024 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2024/1254 van het Europees Parlement en de Raad van 24 april 2024 tot wijziging van Richtlijnen 2009/12/EG, 2009/33/EG en (EU) 2022/1999 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/67/EG van de Raad wat betreft bepaalde rapportagevereisten op het gebied van wegvervoer en luchtvaart

officiële Engelstalige titel

Decision (EU) 2024/1254 of the European Parliament and of the Council of 24 April 2024 amending Directives 2009/12/EC, 2009/33/EC and (EU) 2022/1999 of the European Parliament and of the Council and Council Directive 96/67/EC as regards certain reporting requirements in the fields of road transport and aviation
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2024/1254
Origineel voorstel COM(2023)592 NLEN
Celex-nummer i 32024D1254

3.

Key dates

Document 24-04-2024; datum van ondertekening
Ondertekening 24-04-2024
Inwerkingtreding 20-05-2024; in werking datum publicatie +20 zie art 5
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2024/1254

30.4.2024

BESLUIT (EU) 2024/1254 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 24 april 2024

tot wijziging van Richtlijnen 2009/12/EG, 2009/33/EG en (EU) 2022/1999 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/67/EG van de Raad wat betreft bepaalde rapportagevereisten op het gebied van wegvervoer en luchtvaart

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, artikel 100, lid 2, en artikel 192, lid 1,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Rapportagevereisten zijn van essentieel belang voor een goede monitoring en correcte handhaving van wetgeving. Niettemin is het van belang om dergelijke vereisten te stroomlijnen om ervoor te zorgen dat zij beantwoorden aan het beoogde doel, en om de administratieve lasten te beperken.

 

(2)

De Richtlijnen 2009/12/EG (3), 2009/33/EG (4) en (EU) 2022/1999 (5) van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/67/EG van de Raad (6) bevatten een aantal rapportageverplichtingen op het gebied van wegvervoer en luchtvaart die moeten worden vereenvoudigd overeenkomstig de mededeling van de Commissie van 16 maart 2023 getiteld “Concurrentievermogen op lange termijn van de EU: blik op de periode na 2030”.

 

(3)

Richtlijn 2009/12/EG is van toepassing op alle luchthavens op een grondgebied waarop het Verdrag van toepassing is en die openstaan voor commercieel verkeer met een jaarlijks verkeersvolume van meer dan vijf miljoen passagiersbewegingen, alsook op de luchthaven met het hoogste aantal passagiersbewegingen in elke lidstaat. Zij vereist dat de lidstaten jaarlijks een lijst publiceren van de luchthavens op hun grondgebied waarop die richtlijn van toepassing is en die lijst jaarlijks actualiseren. Aangezien de in die lijst opgenomen informatie openbaar is en belanghebbenden ze gemakkelijk kunnen verkrijgen van luchthavens, luchthavenverenigingen en Eurostat, is het passend die publicatieverplichting te schrappen om de administratieve lasten te verminderen.

 

(4)

Richtlijn 2009/33/EG voorziet in minimumstreefcijfers voor overheidsopdrachten voor schone voertuigen, uitgedrukt als minimumpercentages schone voertuigen in het totale aantal wegvoertuigen waarvoor gedurende twee referentieperioden contracten zijn gegund. De eerste referentieperiode loopt van 2 augustus 2021 tot en met 31 december 2025 en de tweede van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2030.

 

(5)

Richtlijn 2009/33/EG vereist dat de lidstaten uiterlijk op 18 april 2026, en vervolgens om de drie jaar, verslag uitbrengen over de tenuitvoerlegging van die richtlijn. De verslagen van de lidstaten moeten het aantal en de categorieën voertuigen bevatten die binnen het toepassingsgebied van Richtlijn 2009/33/EG zijn aangeschaft. Richtlijn 2009/33/EG vereist voorts dat de Commissie uiterlijk op 18 april 2027 en vervolgens om de drie jaar bij het Europees Parlement en de Raad een verslag indient over de uitvoering van die richtlijn, op basis van de door de lidstaten op grond van die richtlijn ingediende verslagen.

 

(6)

Om de administratieve lasten te verminderen en het rapportageschema te rationaliseren, is het passend de frequentie van de verslaglegging door de lidstaten uit hoofde van Richtlijn 2009/33/EG te verminderen en volledig af te stemmen op de in die richtlijn vastgestelde referentieperioden van vijf jaar. Gezien die wijziging in de rapportagefrequentie is het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.