Verordening 2024/1735 - Kader van maatregelen ter versterking van het Europese ecosysteem voor de productie van nettonultechnologie - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2024/1735 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2024 tot vaststelling van een kader van maatregelen ter versterking van het Europese ecosysteem voor de productie van nettonultechnologie en tot wijziging van Verordening (EU) 2018/1724officiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2024/1735 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 on establishing a framework of measures for strengthening Europe’s net-zero technology manufacturing ecosystem and amending Regulation (EU) 2018/1724Rechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2024/1735 |
Origineel voorstel | COM(2023)161 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32024R1735 |
Document | 13-06-2024; datum van ondertekening |
---|---|
Ondertekening | 13-06-2024 |
Inwerkingtreding | 29-06-2024; in werking datum publicatie +1 zie art 49.1 29-06-2024; Toepassing zie art 49.2 30-12-2025; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 49.4 |
Einde geldigheid | 30-06-2026; gedeeltelijk einde van de geldigheid zie art. 49.3 31-12-9999 |
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2024/1735 |
28.6.2024 |
VERORDENING (EU) 2024/1735 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 13 juni 2024
tot vaststelling van een kader van maatregelen ter versterking van het Europese ecosysteem voor de productie van nettonultechnologie en tot wijziging van Verordening (EU) 2018/1724
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Gezien het advies van het Comité van de Regio’s (2),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De transitie naar nettonul leidt nu al tot enorme industriële, economische en geopolitieke verschuivingen over de hele wereld, die alleen maar groter zullen worden naarmate de wereldwijde decarbonisatie-inspanningen vorderen. De Unie moet bij de uitvoering van de energie-, klimaat- en milieutransities op deze ontwikkelingen inspelen. Een sterke productiebasis is van cruciaal belang voor het waarborgen van de toegang tot nettonultechnologieën en het behoud van hoogwaardige banen in de Unie. Dit vereist dat de Unie haar concurrentievermogen behoudt, onder meer door innovatie, met name op het gebied van schone technologieën. |
(2) |
Gezien de complexiteit en het transnationale karakter van nettonultechnologieën kunnen ongecoördineerde nationale maatregelen om de toegang tot die technologieën te waarborgen, de concurrentie verstoren en de interne markt fragmenteren. Dergelijke maatregelen van de lidstaten kunnen leiden tot het opleggen van uiteenlopende regelgeving aan marktdeelnemers, het bieden van verschillende niveaus van toegang tot het aanbod van nettonultechnologieën in de lidstaten, onder meer door steun op verschillende niveaus te bieden aan projecten voor de productie van nettonultechnologie, en het voorzien in uiteenlopende regels en ongecoördineerde aanbestedingsvormen, uiteenlopende processen en termijnen met betrekking tot vergunningsprocedures, waardoor belemmeringen voor de grensoverschrijdende handel tussen de lidstaten ontstaan en de goede werking van de interne markt wordt aangetast. Om de werking van de interne markt te waarborgen, is het derhalve noodzakelijk een gemeenschappelijk rechtskader van de Unie tot stand te brengen om die fundamentele uitdaging gezamenlijk aan te gaan door de veerkracht en de voorzieningszekerheid van de Unie op het gebied van nettonultechnologieën te vergroten. |
(3) |
De Unie heeft zich verbonden tot een versnelde decarbonisatie van haar economie en tot een ambitieuze uitrol van hernieuwbare energiebronnen om tegen 2050 tot klimaatneutraliteit, met name een nettonuluitstoot of nettonuluitstoot na de aftrek van verwijderingen, te komen. Die doelstelling vormt de kern van de Europese Green Deal, die is uiteengezet in de mededeling van de Commissie van 11 december 2019 getiteld “De Europese Green Deal”, de mededeling van de Commissie van 5 mei 2021 getiteld “Actualisering van de nieuwe industriestrategie van 2020: een sterkere eengemaakte markt tot stand brengen voor het herstel van Europa”, en in overeenstemming is met de verbintenis van de Unie om mondiale klimaatactie te ondernemen in het kader van de Overeenkomst van Parijs (4). Om de Uniedoelstelling van klimaatneutraliteit te bereiken, is in Verordening (EU) 2021/1119 van het Europees Parlement en de Raad (5) een bindende klimaatdoelstelling op het niveau van de Unie vastgesteld om de netto broeikasgasemissies tegen 2030 met ten minste 55 % te verminderen ten opzichte van 1990. Het voorgestelde Fit for 55-pakket, dat is uiteengezet in de mededeling van de Commissie van... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.