Verslag houdende een lijst van vragen inzake Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2025 (36600-XII)

1.

Kerngegevens

Officiële titel Verslag houdende een lijst van vragen inzake Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2025 (Kamerstuk 36600-XII)
Document­datum 03-10-2024
Publicatie­datum 03-10-2024
Nummer NDSTK2024D34614
Kenmerk kenmerk NDSTK2024D34614
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

2024D34614 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.

De voorzitter van de commissie,

  • P. 
    de Groot

De griffier van de commissie,

Schukkink

  • 1. 
    Kunt u aangeven hoeveel voertuigen in Nederland (naar schatting) rijden op rode diesel?
  • 2. 
    Wat zijn de, kwalitatieve en kwantitatieve, gevolgen van het schrappen van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) en het schrappen van het Transitiefonds voor het behalen van de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW)?
  • 3. 
    Hoeveel    energie-infrastructuurprojecten ondervinden momen teel vertraging door een tekort aan stikstofruimte of haperende vergunningverlening?
  • 4. 
    Hoeveel    van de energie-infrastructuurprojecten die vertraging ondervinden zijn noodzakelijk voor het behalen van een klimaatneutraal elektriciteitssysteem in 2035?
  • 5. 
    Geniet het realiseren van de energie-infrastructuurprojecten prioriteit in het verdelen van vrijgekomen stikstofruimte?
  • 6. 
    Hoeveel    bedrijven in Nederland lozen PFAS?
  • 7. 
    Hoeveel    vergunningen zijn er in Nederland voor het lozen van

PFAS?

  • 8. 
    Betekent de invoering van de Europese PFAS-restrictie in 2028 ook automatisch dat er vanaf dat moment nergens in Europa meer PFAS wordt geloosd?
  • 9. 
    Klopt het dat er innovatieve technieken zijn waarmee PFAS op een andere manier kan worden verwerkt door bedrijven in plaats van de stoffen te lozen?
  • 10. 
    Welke regelgeving moet er worden aangepast om een verbod op de lozingen van PFAS mogelijk te maken?
  • 11. 
    Wordt er ook bezuinigd bij het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)? Zo ja, hoeveel fte en op welke taken wordt er bezuinigd?
  • 12. 
    Wordt er ook bezuinigd bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa)? Zo ja, hoeveel fte en op welke taken wordt er bezuinigd?
  • 13. 
    Wat is de maatschappelijke schade van PFAS-vervuiling?
  • 14. 
    Hoeveel personeelsreductie wordt er verwacht bij Rijkswaterstaat? En is al bekend welke afdelingen of teams moeten krimpen? En op welke criteria wordt dat besluit gebaseerd?
  • 15. 
    Welke afdelingen of teams moeten krimpen op het departement van IenW? En op welke criteria wordt dat besluit gebaseerd?
  • 16. 
    Welke afdelingen of teams moeten krimpen bij het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI)? En op welke criteria wordt dat besluit gebaseerd?
  • 17. 
    Welke afdelingen of teams moeten krimpen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)? En op welke criteria wordt dat besluit gebaseerd?
  • 18. 
    Wordt er bij luchtkwaliteit nog extra ingezet op gebieden waar de luchtkwaliteit heel slecht is? Moeten daar ook de streefwaarden worden gehaald?
  • 19. 
    Wanneer wordt meer bekend over het programma Circulair Doen en de verdeling van het geld binnen dat programma?
  • 20. 
    Wanneer wordt het nieuwe beleidsprogramma circulair textiel openbaar en wat heeft voor u prioriteit?
  • 21. 
    Kunt u toelichten wat de impact van deze begroting is op Brede Welvaart?
  • 22. 
    Hoe is de begroting voor circulaire economie tot stand gekomen? Is er al geld gereserveerd voor het vervolg dat nog moet worden gegeven aan de vele onderzoeken die al zijn gedaan?
  • 23. 
    Is er al geld gereserveerd voor te verwachte rechtszaken op het gebied van milieuvervuiling? Zo ja, voor welke?
  • 24. 
    Kan vanuit het programma vergroening reisgedrag ook geld worden gestoken in betaalbaar maken van OV?
  • 25. 
    Hoeveel wordt er in totaal uitgegeven aan uitbreiding spoor? En hoe is dit onderverdeeld op specifieke trajecten?
  • 26. 
    Zou de 19 miljoen euro die volgend jaar wordt gestopt in geluidsisolatie voor Schiphol niet vanuit de winsten van Schiphol kunnen worden betaald?
  • 27. 
    Wat houden de extra reserveringen voor het ontwikkelen van het VTH-stelsel (vergunningverlening, toezicht en handhaving) en het beheer van standaarden precies in? Waar staat het geld dat naar de controles etc. gaat?
  • 28. 
    Wat is de rol van de ILT in het geld voor het VTH-stelsel?
  • 29. 
    Wat is de verhouding tussen inzet op geluidshinder van windturbines, spoorwegen, wegverkeer en luchtvaart?
  • 30. 
    Hoe is de keuze gemaakt om nu 12,6 miljard euro te begroten om Nederland te blijven beschermen tegen hoog water met hogere dijken, terwijl de Deltacommisaris zegt dat er eigenlijk 24 miljard nodig is?
  • 31. 
    Heeft het Ministerie van IenW een rol in de financiering van verwijdering staalslakken, die provincies en gemeentes veel geld gaat kosten?
  • 32. 
    Hoe wordt de relatie tussen klimaat, milieu, landbouw en biodiversiteit gewaarborgd?
  • 33. 
    Wordt er geld uitgetrokken voor onderzoeken in 2025 over financiële prikkels om te kunnen komen tot een circulaire economie?
  • 34. 
    Wat is de rol van het Ministerie van IenW in de te ontwikkelen Nota Ruimte?
  • 35. 
    Welke stappen overweegt u concreet om waterkwaliteit aan te pakken?
  • 36. 
    Welke stappen en middelen zijn er gereserveerd om lichtvervuiling aan te pakken?
  • 37. 
    Hoeveel kosten hebben overheidsinstanties al gemaakt om PFAS-vervuiling van de industrie op te ruimen? En hoeveel geld is hier het komend jaar voor gereserveerd?
  • 38. 
    Hoeveel kosten hebben overheidsinstanties al gemaakt om granulietvervuiling van de industrie op te ruimen? En hoeveel geld is hier het komend jaar voor gereserveerd?
  • 39. 
    Hoeveel kosten hebben overheidsinstanties al gemaakt om vervuiling van staalslak in het milieu op te ruimen? En hoeveel geld is hier het komend jaar voor gereserveerd?
  • 40. 
    Hoe wordt «de vervuiler betaalt» toegepast in vervuiling van water, grond en luchtkwaliteit?
  • 41. 
    In acht nemend dat bodemdaling versneld wordt door lage waterstanden - wat is de rol van het Ministerie van IenW in de aanpak van bodemdaling?
  • 42. 
    Hoe ziet de financiering van het Hoogwaterbeschermingspro-gramma (HWBP) er precies uit? Is er voldoende geld beschikbaar om de normering voor dijkveiligheid in 2050 te halen? Zo ja, waar baseert u dat op?
  • 43. 
    Wat is de inzet in het HWBP om dijken standaard biodiverser in te richten?
  • 44. 
    Wat komt er terug voor het geschrapte NPLG om de doelen rondom water, klimaat en stikstof wel te behalen?
  • 45. 
    Hoe kan het dat Tata Steel desondanks jaarlijks ruim 54 kg giftig kwik uitstoot naar de lucht, en ruim 3 kg kwik loost op het oppervlaktewater, gelet op de minimalisatieverplichting die geldt voor zeer zorgwekkende stoffen?
  • 46. 
    Kunt u bevestigen dat het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL), dat stelt dat bedrijven alle passende en preventieve maatregelen moeten nemen tegen aantasting van de gezondheid, verder dient te gaan dan alleen de lijst met Best Beschikbare Technieken (BBT) uit de Best Available Technique Reference Document (BREF's) in de Europese Richtlijn Industriële Emissies? In elk geval als de volksgezondheid daar aanleiding toe geeft?

Zo ja, zijn de omgevingsdiensten bezig omgevingsvergunnin-gen aan te passen naar implementatie van best beschikbare technieken (BBT) op basis van wat nodig is voor de volksgezondheid?

  • 47. 
    Wie is verantwoordelijk voor de VTH voor water, zowel indirecte als directe lozingen, inzake Tata Steel?
  • 48. 
    Welke maatregelen neemt het Rijk als het gaat om het muskusratproof maken van dijken zoals graafwerende maatregelen (waardoor geen muskusratten te hoeven worden gedood)?
  • 49. 
    Hoeveel geld heeft het rijk de afgelopen 10 jaar besteed aan het muskusratproof maken van dijken?
  • 50. 
    Wat is er komende jaren begroot voor het muskusratproof maken van dijken, zoals graafwerende maatregelen (zodat de muskusratten niet hoeven te worden gedood)?
  • 51. 
    Kunt u een overzicht sturen van de onderzoeken die bekend zijn bij het ministerie over de meest effectieve manieren om dijken muskusratproof te maken zonder dat de muskusrat daarvoor gedood hoeft te worden?
  • 52. 
    Hoeveel unieke bezoekers hebben er in de maand augustus gekeken op de website zwemwater.nl?
  • 53. 
    Hoeveel infrastructuur- en andere bouwprojecten ondervinden momenteel vertraging of enige andere vorm van hinder door een tekort aan stikstofruimte of haperende vergunningverlening? Kunt u een totaal overzicht toesturen uitgesplitst naar project?
  • 54. 
    Wat zijn de kosten van het terugdraaien van de versobering van de gewichtscorrectie in de berekening van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto's van de voorgenomen 25 procent terug naar 40 procent gewichtscorrectie?
  • 55. 
    Klopt het dat er nieuwe afspraken gemaakt worden over de berekening van de bijdrage voor de OV-studentenkaart en dat het rijk hierdoor minder gaat bijdragen aan de OV-studentenkaart?
  • 56. 
    Hoeveel openstaande vacatures zijn er op dit moment bij IenW?
  • 57. 
    Wat zijn de gevolgen van de 22 procent korting op het ambtelijk apparaat voor de capaciteit van het ministerie? Kunnen de onderliggende notities die op het ministerie hierover zijn gemaakt met de Kamer worden gedeeld?
  • 58. 
    Is inzichtelijk wat de gevolgen zijn van de korting van 10 procent op de brede doelen uitkering (BDU) voor het regionaal openbaar vervoer in de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag? Zo ja, wat zijn de gevolgen?
  • 59. 
    Vanaf wanneer kunnen reizigers zonder in Maastricht uit te stappen om opnieuw in te checken over het gehele traject van de drielandenlijn (Luik-Maastricht-Aachen) reizen met een reisproduct?
  • 60. 
    Kan een overzicht gegeven worden van het percentage uitval van treinen op de volgende internationale trajecten?
  • NJ Amsterdam-Wenen/Innsbruck
  • NJ Amsterdam-Bazel/Zurich
  • ICE Amsterdam-Frankfurt
  • IC Amsterdam-Berlijn
  • IC Amsterdam-Brussel
  • Eurostar Amsterdam-Parijs
  • Eurostar Amsterdam-Londen
  • 61. 
    Kan een actueel overzicht gegeven worden van de personeelstekorten in het OV (machinisten, conducteurs, veiligheid en servicemedewerkers en technisch en onderhoudspersoneel)?
  • 62. 
    Is er een beoordeling gemaakt van wat de administratieve voordelen zijn die rechtvaardigen om de BDU te korten met 10 procent? Zo ja, kunnen deze stukken met de Kamer worden gedeeld?
  • 63. 
    Klopt het dat er door de korting op de BDU minder dienstregelingen gereden kunnen worden?
  • 64. 
    Klopt het dat er door de korting op de BDU de kans bestaat dat de kaartjes extra hard stijgen? En hierdoor steeds minder mensen met het ov kunnen reizen?
  • 65. 
    Wat voor gevolgen heeft de korting van 10 procent op de BDU op toekomstige ontsluiting van woningbouw door de vervoersregio's?
  • 66. 
    Op welke manier draagt de korting van 10% aan de BDU bij aan dit doel uit het regeerprogramma om het regionale OV te versterken en belangrijke voorzieningen voor alle Nederlanders bereikbaar te houden?
  • 67. 
    Welk percentage van de regionale grensoverschrijdende treinen valt uit? Kan dit per lijn in een schema worden weergegeven?
  • 68. 
    Wat zijn de mogelijke gevolgen van de korting van 10 procent op de BDU voor het regionaal openbaar vervoer in de grote steden en de regio eromheen?
  • 69. 
    Wat zijn de mogelijke gevolgen van de 10 procent korting op de BDU voor de toekomstige ontsluiting van nieuwbouwprojecten in de regio? Kan dat inzichtelijk worden gemaakt per project?
  • 70. 
    Wat is de volledig vrij besteedbare ruimte op deze begroting?
  • 71. 
    Kunt uaangeven op welke specifieke artikelen nog vrij besteedbare ruimte zit?
  • 72. 
    Welke begrotingsartikelen zijn beleidsmatig belegd, maar nog niet juridisch vastgelegd?
  • 73. 
    Op welke begrotingsartikelen zijn bedragen bestuurlijk vastgelegd?
  • 74. 
    Wat kost het om het gehele openbaar vervoer in Nederland gratis te maken?
  • 75. 
    Kunt u aangeven op welke begrotingsartikelen bezuinigd wordt en daarbij ook aangeven op welke specifieke onderwerpen deze bezuinigingen betrekking hebben?
  • 76. 
    Kunt u aangeven waar de taakstelling op de ambtenaren terecht gaat komen?
  • 77. 
    Hoeveel infra- en bouwprojecten moeten gebruik maken van emmissieloos materieel in verband met stikstofuitstoot van het project? Is er genoeg emmissieloos materieel voorhanden voor alle infra- en bouwprojecten die dit nodig hebben, rekening houdend met de planning van de voorgenomen projecten? En is er genoeg laadinfrastructuur voor dit emissieloos materieel?
  • 78. 
    Wat is de financiële onderbouwing/berekening bij de bedragen die staan genoemd in tabel 6 van de Miljoenennota (maatregel 15)?
  • 79. 
    Hoeveel geld wordt er jaarlijks besteed voor het vrijhouden van de vaargeulen in de Waddenzee?
  • 80. 
    Is er een tekort of overschot op de begroting voor baggerwerk-zaamheden in de Waddenzee?
  • 81. 
    Welke eisen zijn er opgenomen in de prestatiecontracten voor het baggeren ten aanzien van breedtes en dieptes?
  • 82. 
    In hoeveel van de gevallen wordt de prestatie uit het bagger-contract tussen Holwerd en Ameland niet gehaald?
  • 83. 
    Welke boetes zijn in het prestatiecontract voor baggeren op de Waddenzee opgenomen bij onvoldoende prestatie?
  • 84. 
    Hoe stuurt Rijkswaterstaat op het halen van de prestaties uit het onderhoudscontract?
  • 85. 
    Welke mogelijkheden zijn er, om ter stimulering van het gebruik van elektrische auto's (EV's), de inkomstenderving uit motorrijtuigenbelasting elders in de begroting op te vangen en welke besluitvorming ligt eraan ten grondslag om dit nu niet te doen?
  • 86. 
    Op welke wijze moeten de baggerwerkzaamheden worden aangepast zodat er voldoende animo is voor de verschillende concessies op de Waddenzee, en die van Holwerd naar Ameland in het specifiek?
  • 87. 
    Op welke wijze moet het prestatiecontract worden aangepast zodat er een veerdienst kan plaatsvinden tussen 6:00 en 20:00 uur 's avonds tussen Holwerd en Ameland? Wat zijn de kosten van het uitbreiden van deze baggerwerkzaamheden?
  • 88. 
    Hoe is het kabinet voornemens de 2,5 miljard euro voor infrastructuur en woningbouw te gaan verdelen en inzetten?
  • 89. 
    Welke meerwaarde heeft onderbrengen van de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR) voor de vervoersregio's bij Provinciefonds en welke bij het Gemeentefonds?
  • 90. 
    Kunt u aangeven hoeveel minder we moeten baggeren in de vaargeul naar Ameland, als er een frequente lichte veerboot voor eilanders en toeristen zonder auto komt, met een minder frequente veerboot (bij vloed) voor vracht? Wat zouden hiervan de gevolgen zijn voor de ecologie? Wat is het verschil in kosten voor Rijkswaterstaat?
  • 91. 
    Hoe denkt u dat met het overhevelen van de BDUR naar Gemeentefonds of Provinciefonds een efficiëntieslag gemaakt kan worden en is de huidige financieringsconstructie niet juist efficiënter?
  • 92. 
    Realiseert u zich dat met het onderbrengen van de BDUR voor de vervoersregio's bij Provinciefonds een wettelijk vastgelegd kader moet worden aangepast?
  • 93. 
    Welk overleg heeft er tot nu toe plaats gevonden met de betrokken lokale en regionale overheden over de toekomstige oplossingen voor de vaargeulproblematiek Ameland en wat is daaruit gekomen en mee gedaan?
  • 94. 
    Wat is de reden dat het ministerie nog geen oplossing biedt voor het probleem dat de watertaxi momenteel niet in het donker kan varen tussen Ameland en het vasteland?
  • 95. 
    Welk overleg heeft er tot nu toe plaatsgevonden met de eilanders en de ondernemers over de toekomstige oplossingen voor de vaargeulproblematiek Ameland en wat is daaruit gekomen en mee gedaan?
  • 96. 
    Hoe worden de gemeenten en bewoners van de Waddeneilanden betrokken bij de totstandkoming van nieuwe concessies voor de Waddenveren? Komen er ook inspraakavonden op de eilanden zelf?
  • 97. 
    Wanneer gaat het besluit over de oplossing van de vaargeulpro-blematiek Ameland genomen worden?
  • 98. 
    Wat is de stand van zaken met betrekking tot de vaargeul Boontjes? Welke plannen zijn daarvoor?
  • 99. 
    Kunt u de Kamer informeren over hoeveel winst de uitbaters van de concessie van de Waddenveren hebben gemaakt en of dit in lijn is met de eerdere afspraken hierover?
  • 100. 
    Wat zijn de knelpunten in de vaargeul Lauwersoog - Schiermonnikoog (De Glinder en Groote Siege)? Wat zijn de plannen om het op te lossen?
  • 101. 
    Waarom kan er in de vaarroute van de haven van Ameland naar de Noordzee (tussen Terschelling en Ameland) niet snel worden gevaren?
  • 102. 
    Kunt u aangeven wat de gevolgen van de nieuwe mrb-plannen voor EV zijn voor de instroom van nieuwe EV's en de uitstroom van tweedehands EV's uit Nederland?
  • 103. 
    Wat zijn de kosten voor Schiphol, het rijk en de Provincie Flevoland van het tot 2025 laten wachten met een definitief besluit over Lelystad Airport?
  • 104. 
    Hoeveel grond rond Schiphol zou beschikbaar komen voor woningbouw en bedrijvigheid als we alle geplande geluids-maatregelen nemen én het aantal vluchten met nog eens 20 procent laten afnemen? Wat is de waarde van die grond die nu niet gebruikt mag worden voor wonen of werken? Hoeveel woningen zouden we hier kunnen bouwen?
  • 105. 
    Van welk verschil in gewicht van emissievrije auto's werd en wordt uitgegaan bij de berekening van de gewichtscorrectie en dus het percentage korting op de motorrijtuigenbelasting?
  • 106. 
    In hoeverre bekijkt de Minister alsnog de mogelijke opening van Lelystad Airport voor commerciële vluchten, terwijl er een motie (Kamerstuk 32 813, nr. 1348) ligt met de oproep om dit niet te doen?
  • 107. 
    Met welke belanghebbende partijen bent u precies van plan nauw contact te onderhouden rondom het Schiphol-dossier?
  • 108. 
    Op bladzijde 21 wordt er in tabel 11 weergegeven dat er 100 miljoen euro zal gaan naar «klimaatneutrale en circulaire infrastructuur»; is er een overzicht van de projecten/ organisaties die financiële middelen gaan ontvangen uit dit deel van de begroting, en kunnen de gereserveerde bedragen worden weergegeven in een tabel?
  • 109. 
    Hoe staat het met de landelijke wetgeving rondom de borging van de 33 structurerende keuzes uit het programma Water en Bodem Sturend (WBS)?
  • 110. 
    Waarom staat er op pagina 27 dat er -46.184 miljoen euro gaat naar de taakstellingen hoofdlijnenakkoord en op pagina 40 dat de totale taakstelling -51.184 miljoen is? Wat verklaart dit verschil?
  • 111. 
    Waardoor is er onzekerheid over de voorschotbetalingen voor het Maritiem Masterplan?
  • 112. 
    Wat zijn deze meest actuele inschattingen van de RVO, waardoor er in totaal 71,3 miljoen euro van 2024 en 2025 naar 2027 en 2028 wordt geschoven?
  • 113. 
    Wat zijn de mogelijke risico's van het samenvoegen van alle voorschotbetalingen voor het Maritiem Masterplan in 2025?
  • 114. 
    Welke begrotingsposten binnen de stikstofmiddelen worden aangesproken om de 42,7 miljoen euro voor de verduurzaming van de zeevaart te financieren en wat zijn de gevolgen voor andere projecten binnen die post?
  • 115. 
    Welke andere begrotingen ontvangen naast het Provinciefonds nog middelen vanuit Hoofdstuk XII?
  • 116. 
    Wat kost het om de tarieven van treintickets van NS te bevriezen?
  • 117. 
    Wat kost het om de tarieven van treintickets van NS 10 procent goedkoper te maken?
  • 118. 
    Wat kost het om de tarieven van treintickets van NS 20 procent goedkoper te maken?
  • 119. 
    Wat kost het om de tarieven van treintickets van NS 50 procent goedkoper te maken?
  • 120. 
    Hoeveel fte wordt er wegbezuinigd bij het KNMI?
  • 121. 
    Welke taken kunnen niet meer worden uitgevoerd door de bezuinigingen bij het KNMI?
  • 122. 
    Hoeveel fte wordt er wegbezuinigd bij de ILT?
  • 123. 
    Welke taken en/of controles kunnen niet meer worden uitgevoerd door de bezuinigingen bij de ILT?
  • 124. 
    Hoeveel fte wordt er wegbezuinigd bij het kerndepartement?
  • 125. 
    Welke taken kunnen niet meer worden uitgevoerd door de bezuinigingen bij het kerndepartement?
  • 126. 
    Welke subsidies en specifieke uitkeringen (SPUK's) worden precies wegbezuinigd en wat zijn daarvan de consequenties?
  • 127. 
    Welke regeling voor bodemsanering wordt overgeheveld naar het Gemeente- en Provinciefonds, waarom en om welk bedrag gaat dit precies?
  • 128. 
    Waarom vindt de overheveling van specifieke uitkeringen, waaronder de regeling voor bodemsanering, naar het Gemeente- en Provinciefonds pas op een later moment plaats en wanneer dan precies?
  • 129. 
    Welke problemen worden verwacht ten gevolge van de structurele vermindering van de apparaatsuitgaven met 22%?
  • 130. 
    Ten behoeve van welk doel wordt het subsidiebudget met ca. 25 miljoen per jaar verlaagd?
  • 131. 
    Welke problemen worden verwacht als er bij de regelingen niet meer voldoende budgettaire ruimte aanwezig is om de verlaging van de subsidies op te vangen?
  • 132. 
    Kunt u in detail aangeven over welke programmaonderdelen de taakstelling van 130 miljoen euro op SPUK's wordt verdeeld, en in welke verhouding?
  • 133. 
    Wat is de verwachte termijn waarbinnen de specifieke uitkeringen worden overgeheveld naar het Gemeente- of Provinciefonds?
  • 134. 
    Ten behoeve van welk doel worden de niet verdragsrechtelijke Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS)-uitgaven met 46 procent verlaagd?
  • 135. 
    Hoe en hoe hard zal het project Partners voor Water worden geraakt door het met 46 procent verlagen van de niet verdragsrechtelijke HGIS-uitgaven?
  • 136. 
    Wat zijn de gevolgen de overheveling van de specifieke uitkeringen naar het Gemeente- of Provinciefonds, met een budgetkorting van 10 procent, voor de BDU aan twee vervoerregio's?
  • 137. 
    Wat zijn de gevolgen de overheveling van de specifieke uitkeringen naar het Gemeente- of Provinciefonds, met een budgetkorting van 10 procent, voor de regeling voor sanering verkeerslawaai en de regeling voor bodemsanering?
  • 138. 
    Wat is het basisbeschermingsniveau waarmee gemeten wordt in de Miljoenennota van IenW? En welke referentiesituatie wordt hier genomen?
  • 139. 
    Hoeveel geld van de lopende begroting kan gereserveerd worden als cofinanciering van het HWBP (waterschappen hebben 1,25 miljard euro extra gereserveerd de komende jaren)?
  • 140. 
    Welke onderzoeken bij het RIVM vallen nog meer onder het bedrag van 4,7 miljoen euro dat is vrijgemaakt voor het RIVM voor opdrachten met betrekking tot Bodem en Ondergrond, waaronder onderzoeken naar zeer zorgwekkende stoffen zoals PFAS?
  • 141. 
    Is de veronderstelling dat met de voorgestelde maatregel de mensen met een emissievrije auto niet méér motorrijtuigenbelasting moeten betalen dan mensen met een auto die rijdt op fossiele brandstof?
  • 142. 
    Zijn er ook alternatieven onderzocht om de tegenvaller van de tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto's uit te dekken? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
  • 143. 
    Wat is de oorzaak van de verkeerde raming van de tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto's?
  • 144. 
    Om welke reden levert de bijgestelde motorrijtuigenbelasting (maatregel 16) ieder jaar meer op dan het tekort (maatregel 15)?
  • 145. 
    Hoe is de bekostiging van de vervoersregio's momenteel georganiseerd?
  • 146. 
    Heeft u zich gerealiseerd dat de BDUR voor de vervoersregio's onderdeel zijn van de efficiëntie maatregelen bij overheveling van de SPuK's?
  • 147. 
    Waarom is de verbinding Terschelling - Vlieland niet meegenomen in de uitgangspunten voor de concessies Friese Waddenveren?
  • 148. 
    Waarom zijn de vaargeuldiepte en -breedte niet opgenomen in de uitgangspunten voor de concessies Friese Waddenveren?
  • 149. 
    Wanneer moet er een besluit vallen over de oplossing voor de vaargeulproblematiek Ameland in relatie tot de concessie Friese Waddenveren oost?
  • 150. 
    Wat is de stand van zaken met betrekking tot het snel varen van de watertaxi's op de Waddenzee? Wanneer wordt dat geregeld?
  • 151. 
    In hoeverre hangt de punctualiteit, zoals weergegeven in tabel 51 op pagina 110, die sinds 2021 gedaald is, samen met de ervaring van de reiziger wat betreft het optimaal/drempelloos zijn van de deur-tot-deur reis, zoals afgesproken in de Hoofdrail-netconcessie (HRN)? Welke maatregelen treft de Staatssecretaris om een verdere daling van de punctualiteit te voorkomen voor het jaar 2024-2027?
  • 152. 
    In hoeverre is de NS in 2025-2027, wanneer de subsidiehoe-veelheid daalt, naar verwachting in staat om los van subsidies de afspraken die gemaakt zijn in de hoofdrailnetconcessie na te leven? Wat zijn de mogelijke financiële consequenties als dit niet het geval is?
  • 153. 
    Zijn er kwantitatieve en kwalitatieve resultaten bekend waarom Schiphol belangrijk is voor het Nederlandse vestigingsklimaat?
  • 154. 
    Hoeveel Nederlandse bruggen zijn in een dermate slechte staat dat deze een gevaar vormen voor de scheepvaart?
  • 155. 
    Hoeveel Nederlandse bruggen zijn in een dermate slechte staat dat deze een gevaar vormen voor scheepvaart afhankelijk van een te openen brug?
  • 156. 
    Wat zijn de gevolgen van het door Rijkswaterstaat per direct voor onbepaalde tijd stoppen met de bediening voor de scheepvaart van brug Uitwellingerga over de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl?
  • 157. 
    Welk doel wordt er beoogd te bereiken door 85 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het uitvoeren van demonstraties op schepen?
  • 158. 
    Hoe is het bedrag van 85 miljoen euro voor het uitvoeren van demonstraties op schepen tot stand gekomen?
  • 159. 
    Hoeveel procent minder abiotische grondstoffen worden er in Nederland gebruikt sinds in 2016 het doel is gesteld om 50 procent minder abiotische grondstoffen te gebruiken in 2030?
  • 160. 
    Wanneer kan de Kamer de circulaire economie-wet van het nieuwe kabinet verwachten?
  • 161. 
    Welke maatregelen met betrekking tot normeren en beprijzen ten behoeve van de circulaire economie kan de Kamer van de nieuwe Staatssecretaris verwachten?
  • 162. 
    Verwacht u dat de doelstelling om 50 procent minder abiotische grondstoffen te gebruiken in 2030 gehaald wordt? Zo ja, hoe denkt u dat te bereiken?
  • 163. 
    Wat betekent het voor afvalverbrandingscentrales als we in 2050 een circulaire economie willen hebben en het verbranden van recyclebaar materiaal dan volledig verleden tijd is?
  • 164. 
    Is het hergebruik door consumenten, wat is gedaald in 2021 en 2022, een trend die al langer gaande is?
  • 165. 
    Hoeveel ton secondaire bouwstoffen heeft het rijk ingekocht in de jaren 2021, 2022 en 2023?
  • 166. 
    Wat betekent de stapeling van heffingen voor afvalenergiecen-trales (verbrandingsbelasting, importheffing, CO2-heffing, inclusief afvalverbrandingsinstallaties (AVI)-correctiefactor) voor de Europese concurrentiepositie en afvalstort in het buitenland respectievelijk de investeringscapaciteit voor circulaire afvalverwerking?
  • 167. 
    Welke projecten vallen onder de Circulaire keten projecten van 4,8 miljoen euro?
  • 168. 
    Welke projecten vallen onder de Kennis en Innovatie Agenda Circulaire economie?
  • 169. 
    Welke projecten vallen onder KF: DEI+CE (7,0 miljoen euro)?
  • 170. 
    Welke projecten vallen onder KF: Plastics norm (23,0 miljoen euro)?
  • 171. 
    Welke projecten vallen onder KF: Circulair doen en gedrag (1,4 miljoen euro)?
  • 172. 
    Wat is de verklaring voor het begroten van een grote afname van de uitgaven voor ICT?
  • 173. 
    Wat is het totale bedrag dat nog niet is ingevuld of vrij te besteden is in de geschatte budgetflexibiliteit in Artikel 24 Inspectie Leefomgeving en Transport?
  • 174. 
    Zijn er al voorlopige ideeën of prioriteiten voor de besteding van het nog niet ingevulde/vrij te besteden budget in Artikel 24 Inspectie Leefomgeving en Transport? Zo ja, wat zijn deze?
  • 175. 
    Wordt er bezuinigd op de apparaatskosten van de uitvoeringsorganisaties? Zo ja, hoeveel?
  • 176. 
    Wat houdt de agentschapbijdrage in?
  • 177. 
    Wat is de laatste stand van zaken met betrekking tot de sluizen Kornwerderzand? Wanneer gaat hier een besluit over vallen? Hoe gaat de afgesloten bestuursovereenkomst nagekomen worden?
  • 178. 
    Waar worden de bijdragen aan medeoverheden, die cumulatief vanaf 2025 tot 2029 worden verlaagd met 1,5 miljard euro, exact voor gebruikt? Welke medeoverheden zijn dat? Is er een overzicht van 2023 waarin staat welke medeoverheden welke hoeveelheid financiële middelen hebben gekregen, en zou een vermindering van de bijdragen aan medeoverheden ervoor kunnen zorgen dat bereikbaarheid van de regio vermindert?
  • 179. 
    Zal in de Circulaire Plastic Norm onderscheid worden gemaakt tussen kortcyclische en langcyclische plastics, zoals ook in Europese wetgeving gebeurt?
  • 180. 
    Hoe verhoudt de plastictaks zich tot de Circulaire Plastic Norm, gezien de eerdere onderbouwing voor de norm, dat deze tot veel minder productieverlies leidt dan een heffing?

11


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.