Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van EZ over datacenters in de Nederlandse digitale economie en de oprichting van een werkgroep om nieuwe vestiging daarvan te faciliteren - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024 - Hoofdinhoud
Dit verslag van een schriftelijk overleg is onder nr. H toegevoegd aan wetsvoorstel 36410 XIII - Vaststelling begroting Economische Zaken en Klimaat 2024.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024; Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van EZ over datacenters in de Nederlandse digitale economie en de oprichting van een werkgroep om nieuwe vestiging daarvan te faciliteren |
---|---|
Documentdatum | 03-03-2025 |
Publicatiedatum | 03-03-2025 |
Nummer | KST36410XIIIH |
Kenmerk | 36410 XIII, nr. H |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Eerste Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2024-2025
36 410 XIII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024
VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld 27 februari 2025
De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken / Klimaat en Groene Groei1 hebben kennisgenomen van de brief van de Minister van Economische Zaken van 21 november 2024 over de datacenters in de Nederlandse digitale economie.2
Naar aanleiding hiervan is op 23 januari 2025 een brief gestuurd aan de Minister van Economische Zaken.
De Minister heeft op 21 februari 2025 gereageerd.
De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.
De griffier van de vaste commissie voor Economische Zaken / Klimaat en Groene Groei,
Karthaus
1 Samenstelling:
Kemperman (BBB), Van Langen-Visbeek (BBB) (ondervoorzitter), Panman (BBB), Crone (GroenLinks-PvdA), Kluit (GroenLinks-PvdA) (voorzitter), Thijsssen (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA), Vos (GroenLinks-PvdA), Van Ballekom (VVD), Van de Sanden (VVD), Petersen (VVD), Bovens (CDA), Prins (CDA), Aerdts (D66), Dittrich (D66), Van Strien, (PVV), Visseren-Hamakers (PvdD), Baumgarten (JA21), Van Aelst-den Uijl (SP), Holterhues (CU), Dessing (FVD), Schalk (SGP), Perin-Gopie (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)
2 Kamerstukken I 2024/25, 36 410 XIII, G.
kst-36410-XIII-H
ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2025
BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ECONOMISCHE ZAKEN / KLIMAAT EN GROENE GROEI
Aan de Minister van Economische Zaken
Den Haag, 23 januari 2025
De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken / Klimaat en Groene Groei hebben met belangstelling kennisgenomen van uw brief van 21 november 2024 over de datacenters in de Nederlandse digitale economie.1 De leden van de fractie van de BBB hebben naar aanleiding daarvan een aantal vragen en opmerkingen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de BBB
De brief spreekt over «de Nederlandse digitale economie», bent u het met de fractieleden van de BBB eens dat juist de digitale economie niet gebonden is aan grenzen? Klopt het dat er op dit moment enorme overcapaciteit is in Nederland? Hoeveel procent van de Nederlandse capaciteit wordt gebruikt voor Nederlandse bedrijven? In hoeverre rechtvaardigt dit een werkgroep om de komst van datacenters te faciliteren?
De fractieleden van de BBB vragen of u bekend bent met de enorme nadelen van hyperscale datacenters, zoals het enorme water- en energieverbruik, de CO2-uitstoot door het maandelijks testen van de (diesel)ag-gregaten en de netcongestie waardoor inmiddels heel Noord-Holland op slot zit. Welke maatregelen heeft u inmiddels genomen om de genoemde problemen op te lossen? Welke maatregelen heeft de sector inmiddels genomen om deze problemen op te lossen? Deze leden ontvangen graag een beantwoording die specifiek ingaat op de in Nederland gevestigde hyperscales. Wat zijn de gevolgen van de netcongestie in Noord-Holland voor de vestiging of uitbreiding van andere bedrijven? Deze leden ontvangen graag een toelichting hierop.
Wat rechtvaardigt dat er nu een werkgroep opgericht gaat worden om de vestiging van datacenters te faciliteren? Kunt u aangeven met welke regelmaat er vanuit het Ministerie van Economische Zaken op dit moment contact is met de branchevereniging van datacenters en eigenaren van hyperscale datacenters? Wie gaan er deel uit maken van de in uw brief genoemde werkgroep? Bent u bereid hierin ook de netbeheerders op te nemen? Zo nee, waarom niet?
Bij de vestiging van datacenters wordt vaak geschermd met werkgelegenheid, kans op gebruik van restwarmte en zon op dak van datacenters. Kunt u aangeven hoeveel mensen er werken bij de hyperscale datacenters in de Wieringermeer (graag aantallen mensen per hectare) en ook welk percentage daarvan expat is? Kunt u aangeven hoe de vorderingen op het gebied van hergebruik van restwarmte zijn? Hoe is gewerkt aan de ruimtelijke inpassing van de datacenters? Maakt men inmiddels gebruik van zon op dak? Zo nee, waarom niet? Hoe voorzien de huidige datacenters in hun stroom? Wat zijn de gevolgen voor de netcongestie? Wat zijn de gevolgen voor het draagvlak van de vestiging van nieuwe hyperscales? Wat is de directe regionale en nationale meerwaarde voor de Nederlandse digitalisering en digitale infrastructuur van de hyperscales. De fractieleden van de BBB ontvangen graag een toelichting hierop. Bent u bereid om in de werkgroep ook bindende afspraken te maken over
water- en energieverbruik, restwarmte en inpasbaarheid in het landschap? Zo nee, waarom niet?
De fractieleden van de BBB lezen in uw brief het volgende: «Voor een datacenter kan het nodig zijn een Omgevingsvergunning aan te vragen.»2 Is dit niet verplicht? Evenzeer gelden indirecte kaders over met name duurzaamheidsverplichtingen. Zouden dit geen directe kaders moeten zijn? Participatie is een belangrijk onderdeel van de Omgevingswet. Welke verplichtingen worden hieraan gesteld bij de vestiging van nieuwe datacenters? Deze leden ontvangen graag een toelichting op bovengenoemde vragen.
In de media hebben de fractieleden van de BBB kunnen lezen dat datacenters wellicht willen vergroenen door de inzet van kleine kerncentrales. Gezien de eerdere beloften van de sector: hoe reëel acht u deze optie? Kunt u ingaan op de rol die u ziet voor kernenergie bij de vestiging van nieuwe datacenters? Bent u bereid de verduurzaming van de huidige en toekomstige datacenters mee te nemen in de taakstelling van de werkgroep? Zo nee, waarom niet?
De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken / Klimaat en Groene Groei zien met belangstelling uit naar uw reactie en ontvangen deze graag binnen vier weken, na dagtekening van deze brief.
Voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken / Klimaat en Groene Groei,
S.M. Kluit
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 februari 2025
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de fractie van de BBB over de brief over datacenters in de Nederlandse digitale economie (176143.01U), ingezonden 23 januari 2025.
De Minister van Economische Zaken,
D.S. Beljaarts
176143.01U
1
De brief spreekt over «de Nederlandse digitale economie», bent u het met de fractieleden van de BBB eens dat juist de digitale economie niet gebonden is aan grenzen? Klopt het dat er op dit moment enorme overcapaciteit is in Nederland? Hoeveel procent van de Nederlandse capaciteit wordt gebruikt voor Nederlandse bedrijven? In hoeverre rechtvaardigt dit een werkgroep om de komst van datacenters te faciliteren?
Antwoord
Nederland heeft een open economie die in belangrijke mate bijdraagt aan de welvaart in ons land. Voor de digitale economie geldt datzelfde. Daarnaast is ook aandacht voor het belang van (digitale) autonomie meer op de voorgrond komen te staan. De beschikbaarheid van een kwalitatief goede digitale infrastructuur, inclusief datacenters, op Nederlandse bodem is ook in dat licht van belang. Datacentercapaciteit uitbreiden of bouwen is een proces dat meerdere jaren vergt. Om ook op de korte termijn aan de voortdurend toenemende vraag naar datacapaciteit te kunnen voldoen is de beschikbaarheid van groeicapaciteit onontbeerlijk. Het signaal uit de sector is dat de beschikbare capaciteit nog maar voor enkele jaren volstaat. Er is geen zicht op welke diensten voor Nederlandse klanten worden gebruikt en welke door buitenlandse klanten worden gebruikt. Zie voorts het antwoord op vraag 3 voor een toelichting over de werkgroep.
2
De fractieleden van de BBB vragen of u bekend bent met de enorme nadelen van hyperscale datacenters, zoals het enorme water- en energieverbruik, de CO2-uitstoot door het maandelijks testen van de (diesel)ag-gregaten en de netcongestie waardoor inmiddels heel Noord-Holland op slot zit. Welke maatregelen heeft u inmiddels genomen om de genoemde problemen op te lossen? Welke maatregelen heeft de sector inmiddels genomen om deze problemen op te lossen? Deze leden ontvangen graag een beantwoording die specifiek ingaat op de in Nederland gevestigde hyperscales. Wat zijn de gevolgen van de netcongestie in Noord-Holland voor de vestiging of uitbreiding van andere bedrijven? Deze leden ontvangen graag een toelichting hierop.
Antwoord
Laat ik voorop stellen dat grote datacenters vanwege schaalvoordelen efficiënter zijn dan kleinere datacenters en dat de efficiency van datacenters toeneemt3. Er zijn enkel gegevens beschikbaar over het verbruik van de volledige datacentersector. Volgens de jaarlijkse monitoring door de Nederlandse Emissie Autoriteit hebben datacenters een directe emissie van 0,004%4. Het leidingwaterverbruik, gemonitord door het Centraal Bureau van Statistiek, is volgens de laatste gegevens jaarlijks 1 miljoen m3, wat 0,083% van het totale leidingwatergebruik in Nederland is5. Qua directe uitstoot en waterverbruik is de sector een van de kleinere sectoren. Om de vestiging van hyperscale datacenters (groter dan 10 hectare en met een aansluitvermogen van 70 Megawatt of meer) te beperken heeft het Rijk eind 2023 besloten om realisatie van nieuwe hyperscales te verbieden, met uitzondering van twee gebieden in
Nederland6. Daarnaast hebben enkele gemeentes moratoria afgekondigd. In Noord-Holland komen door netcongestie, net als in veel andere gebieden, bedrijven die een nieuwe of zwaardere elektriciteitsaansluiting aanvragen in een wachtrij. In de provinciale Energyboard Noord-Holland (overheden en netbeheerders) wordt gewerkt aan een actieplan dat gericht zal zijn op zowel snellere realisatie van infrastructuur als op betere benutting van het bestaande net.
3
Wat rechtvaardigt dat er nu een werkgroep opgericht gaat worden om de vestiging van datacenters te faciliteren? Kunt u aangeven met welke regelmaat er vanuit het Ministerie van Economische Zaken op dit moment contact is met de branchevereniging van datacenters en eigenaren van hyperscale datacenters? Wie gaan er deel uit maken van de in uw brief genoemde werkgroep? Bent u bereid hierin ook de netbeheerders op te nemen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Om zicht te krijgen op plannen, waarmee ook in de nabije toekomst datacenters hun rol in het digitale ecosysteem kunnen blijven spelen en om te bezien hoe de overheid daarbij kan faciliteren, wordt een werkgroep ingericht. Doel is het digitale ecosysteem in Nederland, waar datacenters een belangrijke schakel in zijn, van hoge kwaliteit te laten blijven. Daarvoor is, voor zover dat mogelijk is, het delen van plannen in een tijdig stadium van belang. Over de precieze samenstelling en invulling van de werkgroep is nog geen besluit genomen. Maar in welke vorm dan ook is betrokkenheid van netbeheerders van belang. Voor het gehele Ministerie van Economische Zaken geldt dat contact met branchevertegenwoor-digers of individuele bedrijven gewenst en frequent is. De datacentersector vormt daarop geen uitzondering.
4
Bent u bereid om in de werkgroep ook bindende afspraken te maken over water- en energieverbruik, restwarmte en inpasbaarheid in het landschap? Zo nee, waarom niet? Bent u bereid de verduurzaming van de huidige en toekomstige datacenters mee te nemen in de taakstelling van de werkgroep? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Over de precieze samenstelling en invulling van de werkgroep is nog geen besluit genomen. In de Kamerbrief geef ik aan dat, vanuit mijn verantwoordelijkheid voor de digitale infrastructuur, plannen van de regio of van de sector, in kaart worden gebracht, worden besproken en waar mogelijk worden ondersteund7. Het maken van bindende afspraken wordt daarmee niet beoogd. Het streven is te vermijden dat er dubbelingen optreden met bestaande overleg gremia.
5
Bij de vestiging van datacenters wordt vaak geschermd met werkgelegenheid, kans op gebruik van restwarmte en zon op dak van datacenters. Kunt u aangeven hoeveel mensen er werken bij de hyperscale datacenters in de Wieringermeer (graag aantallen mensen per hectare) en ook welk percentage daarvan expat is?
Antwoord
Uit navraag bij de sector blijkt dat bij datacenters in Nederland momenteel ongeveer 13.000 mensen werken. Door de toenemende digitalisering blijft ook de werkgelegenheid bij datacenters de komende jaren groeien. Vanwege de 24x7 operatie en het toenemende dataverkeer is het noodzakelijk dat datacenters toegang hebben tot gekwalificeerd personeel, om zo onze digitale economie en welvaart te waarborgen. De sector geeft aan dat er momenteel meer dan 600 mensen werkzaam zijn op de locaties van Google in de Eemshaven en Middenmeer, variërend van technici tot beveiliging, catering en facilitair management. In 2024 rapporteerde Microsoft hen dat hun datacenters in Nederland in totaal 313 mensen in dienst hadden, met een prognose van 377 fulltime medewerkers en contractanten tegen eind 2026. Hoewel specifieke cijfers voor Middenmeer niet zijn gespecificeerd, is het aannemelijk dat een aanzienlijk deel van deze medewerkers daar werkzaam is. Er zijn geen exacte gegevens over het aantal expats dat er werkt. De meeste mensen zijn lokaal. Door het ontbreken van een specificatie is het niet mogelijk een uitspraak te doen over het aantal medewerkers per hectare.
6
Kunt u aangeven hoe de vorderingen op het gebied van hergebruik van restwarmte zijn?
Antwoord
Er bestaan in Nederland tal van initiatieven en veel projecten worden gerealiseerd. De datacentersector is actief geweest om in 2019 de normering voor «bijna energieneutrale gebouwen (BENG)» aan te passen waardoor restwarmte als duurzaam wordt gezien en kan worden hergebruikt. De rekenregels voor de energieprestatiecoëfficiënt, opgesteld door Bureau CRG, zijn hierop aangepast. Ook zijn de datacenters opgenomen in de RVO warmteatlas als potentiële warmtebron. Op een kaart van het wereldwijde Open Compute Project rond datacenter restwarmte is Nederland een van de koplopers in de wereld met de meeste projecten8. Bekende gerealiseerde projecten in Nederland zijn: de 1.300 woningen in Amsterdam Science Park die zijn aangesloten op en worden verwarmd vanuit het datacenter Nikhef; datacenter Equinix dat de Faculteit Biologie van de UVA verwarmt; de High Tech Campus in Eindhoven die wordt verwarmd door datacenter NorthC; QTS dat restwarmte levert aan WarmteStad, die deze warmte via een nieuw aangelegd warmtenetwerk distribueert naar huishoudens, gebouwen en kennisinstellingen in de noordelijke wijken van Groningen. Ook de Van Nelle fabriek in Rotterdam wordt verwarmd met restwarmte van het datacenter Smartdc. Naar verwachting zullen in 2026 meer dan
10.000 adressen profiteren van deze duurzame warmtebron. Daarnaast zijn er recentelijk aankondigingen geweest, zoals van het vervangen van een biocentrale als warmtebron voor het warmtenet in de wijk Meerhoven in Eindhoven door datacenter Interconnect; het leveren van warmte in de gemeente Diemen door datacenter Switch en Equinix; en het leveren van warmte in de gemeente Rotterdam door datacenter NorthC.
Twee projecten zijn in voorbereiding voor datacenter Switch in de Kwakel (Noord-Holland) en Digital Realty in Schiphol-Rijk waarbij kassencoöpe-raties restwarmte krijgen geleverd. Hieraan wordt door Liander meegewerkt omdat door het dubbel gebruiken van energie minder investeringen hoeven te worden gedaan in het stroomnetwerk. Verdere uitrol van warmtenetwerken in Nederland staat echter onder toenemende druk door een combinatie van factoren, zoals complexe vergunningsprocedures, lokale weerstand, financiële onzekerheden en subsidieafhankelijkheid, en onzekerheid door het uitblijven van de nieuwe Warmtewet.
7
Hoe is gewerkt aan de ruimtelijke inpassing van de datacenters?
Antwoord
In 2019 is tussen de bestuurders van Rijk en regio's, in het kader van de Ruimtelijk Economische Ontwikkelstrategie (REOS), een akkoord gesloten over een ruimtelijke strategie voor datacenters9. Daarin wordt in het kader van een zorgvuldige ruimtelijke ordening onder meer gewezen op het belang van een goede afstemming met het elektriciteitsnetwerk bij de vestiging van datacenters. Vervolgens is de Nationale Omgevingsvisie gepubliceerd die het nationaal ruimtelijk beleid omvat voor een zorgvuldige vestiging van datacenters en voorkeuren aangeeft voor o.a. de vestiging van hyperscale datacenters10. In de Staat van de digitale infrastructuur is toegelicht dat het ruimtebeslag van de digitale infrastructuur beperkt is, zowel in absolute als relatieve termen11. In totaal bestrijkt de digitale infrastructuur 1.170 hectare, waarmee het ruimtebeslag een aandeel van 0,02 procent heeft in de totale oppervlakte van Nederland. Hiervan vormt het ruimtebeslag van datacenters een vijfde (239 hectare). In Nederland hebben de provincie Noord-Holland (sinds 2022), gemeente Haarlemmermeer (sinds 2020), gemeente Amsterdam (sinds 2012) een vestigingsbeleid voor datacenters met daarin eisen rond ruimtelijke inpassing. Per 1 januari 2024 is er landelijk beleid van kracht rond de vestiging van hyperscale datacenters op campussen in de kop van Middenmeer en Eemshaven.
8
Maakt men inmiddels gebruik van zon op dak? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Het is niet standaard dat datacenters zonnepanelen op hun daken installeren. De voornaamste reden is de beperkte ruimte op het dak, omdat veel dakoppervlak wordt ingenomen door technische installaties zoals warmtewisselaars. Daarnaast is de hoeveelheid energie die door zonnepanelen op het dak kan worden opgewekt, vaak gering in vergelijking met het totale energieverbruik van het datacenter.
9
Hoe voorzien de huidige datacenters in hun stroom? Wat zijn de gevolgen voor de netcongestie?
Antwoord
Volgens jaarlijks terugkerend onderzoek door de sector zelf en in de inmiddels gestopte MJA-monitoring van RVO kopen Nederlandse datacenters aangesloten bij de DDA vrijwel het geheel van hun stroombe-hoefte duurzaam in. Volgens opgave van de ICT-sector lopen ze daarin voorop in vergelijking met andere grote sectoren in Nederland. De stroom wordt zowel in Nederland als daarbuiten ingekocht. De grootste datacenters zijn direct aangesloten op het hoogspanningsnet, de overige zijn aangesloten op het middenspanningsnet. Datacenters hebben een aanzienlijke impact op het elektriciteitsnet vanwege hun hoge energieverbruik. Deze hoge energiebehoefte kan leiden tot netcongestie, vooral wanneer meerdere datacenters zich dicht bij elkaar vestigen.
10
Wat zijn de gevolgen voor het draagvlak van de vestiging van nieuwe hyperscales? Wat is de directe regionale en nationale meerwaarde voor de Nederlandse digitalisering en digitale infrastructuur van de hyperscales. De fractieleden van de BBB ontvangen graag een toelichting hierop.
Antwoord
Zoals opgemerkt is de vestiging van hyperscalers in Nederland nog maar in twee gebieden mogelijk. Daarbij kan de reële schaarste op het elektriciteitsnet het realiseren van een aansluiting in de praktijk lastig maken. We moeten de meerwaarde van datacenters in het geheel van de digitale infrastructuur niet uit het oog verliezen. Telecomnetwerken,
(zee)kabels, datacentra, hosting, internet exchanges en cloudtoegang zijn allemaal schakels die nodig zijn om burgers, bedrijven en de overheid te verbinden met de digitale wereld. Al deze schakels zijn onderdeel van de digitale infrastructuur en moeten gezamenlijk goed functioneren. Om het verdienvermogen van Nederland nu en in de toekomst veilig te stellen, moet kwaliteit en beschikbaarheid van de digitale infrastructuur over de hele breedte worden gewaarborgd. Naast het belang van datacenters voor het veiligstellen van het toekomstig groeipotentieel van de Nederlandse economie, is er in het kader van het kabinetsstreven naar een (digitale) open strategische autonomie meer aandacht voor de betekenis van de verwerking en opslag van data in datacenters op Nederlands grondgebied.
11
De fractieleden van de BBB lezen in uw brief het volgende: «Voor een datacenter kan het nodig zijn een Omgevingsvergunning aan te vragen.» Is dit niet verplicht?
Antwoord
Voor een datacentrum gelden verplicht de algemene rijksregels van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Hoofdstuk 3 van het Bal bevat de aanwijzing van milieubelastende activiteiten. De activiteit datacentrum is aangewezen in afdeling § 3.7.3. In deze afdeling is geregeld of een omgevingsvergunning nodig is en welke algemene regels van toepassing zijn. De algemene regels voor activiteiten staan in hoofdstukken 4 en 5 van het Bal, voor een datacentrum in de afdelingen 4.1.1.0, 5.4.1 en 5.4.1a. Daarnaast kunnen regels zijn opgenomen in de omgevingsvergunning, het omgevingsplan van de gemeente en de omgevingsverordening van de provincie, respectievelijk het waterschap.
12
Evenzeer gelden indirecte kaders over met name duurzaamheidsverplich-tingen. Zouden dit geen directe kaders moeten zijn?
Antwoord
De indirecte kaders hebben te maken met eisen aan datacenters, die door klanten worden gesteld. Datacenters bieden voor hun klanten de faciliteit voor de duurzame, economische efficiënte, veilige en continue operatie van hun IT omgevingen. Deze klanten, zoals ziekenhuizen, overheden, banken, multinationals, enzovoorts, moeten aan allerlei eisen en regels voldoen zoals duurzaamheid, veiligheid, goed bestuur, financiële stabiliteit en nog vele andere vereisten. Datacenters worden vaak op deze vereisten geselecteerd en moeten de naleving periodiek aan hun klanten kunnen aantonen.
13
Participatie is een belangrijk onderdeel van de Omgevingswet. Welke verplichtingen worden hieraan gesteld bij de vestiging van nieuwe
datacenters? Deze leden ontvangen graag een toelichting op bovengenoemde vragen.
Antwoord
Bij de vestiging van nieuwe datacenters onder de Omgevingswet zijn er specifieke verplichtingen rondom participatie. De wet beoogt een meer integrale en transparante besluitvorming waarbij belanghebbenden vroegtijdig worden betrokken. De belangrijkste algemene punten zijn verplichtingen voor initiatiefnemers (zoals datacenterontwikkelaars) en de rol van de overheid (gemeente of provincie).
14
In de media hebben de fractieleden van de BBB kunnen lezen dat datacenters wellicht willen vergroenen door de inzet van kleine kerncentrales. Gezien de eerdere beloften van de sector: hoe reëel acht u deze optie? Kunt u ingaan op de rol die u ziet voor kernenergie bij de vestiging van nieuwe datacenters?
Antwoord
Ik ben niet op de hoogte van concrete initiatieven rond kleine kerncentrales specifiek voor datacenters in Nederland. Organisaties en bedrijven hebben de vrijheid om de meest geschikte technologie te kiezen, afgestemd op hun behoeften en vereisten voor ontwikkeling en gebruik, binnen de bestaande regelgevende kaders.
Eerste Kamer, vergaderjaar 2024-2025, 36 410 XIII, H
10
Kamerstukken I 2024/25, 36 410 XIII, G.
Kamerstukken I 2024/25, 36 410 XIII, G, p. 3.
Ecorys (2023), Economisch belang digitale infrastructuur
Nederlandse Emissieautoriteit, Emissiecijfers 2021-2023
CBS / Statline, Watergebruik binnen de Nederlandse economie; Milieurekeningen (cijfers 30 september 2024)
Besluit van 20 december 2023, houdende wijziging van Besluit kwaliteit leefomgeving in verband met een instructieregel voor hyperscale datacentra (Staatsblad 2023, nr. 492)
Kamerstukken II 2024/25, 26 643, nr. 1242
OCP Heat map, Heat reuse projects, 20 augustus 2024 OCP Heat Map
Ruimtelijke Strategie Datacenters; routekaart richting 2030 voor de groei van datacenters in Nederland, 15 maart 2019
Kamerstukken II 2019/20, 34 682, E/nr. 53
Kamerstukken II 2023/24, 26 643, nr. 1119