Toelichting bij COM(2011)576 - Nota van wijziging op begroting 2012 van de Europese instellingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

52011DC0576

NOTA VAN WIJZIGINGEN NR. 2BIJ HET ONTWERP VAN ALGEMENE BEGROTING 2012 STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELINGAfdeling I – ParlementAfdeling II – Europese Raad en RaadAfdeling III – CommissieAfdeling VI – Europees Economisch en Sociaal ComitéAfdeling VII – Comité van de Regio'sAfdeling VIII – Europese Ombudsman /* COM/2011/0576 definitief */


Inhoudsopgave

1.

NOTA VAN WIJZIGINGEN NR. 2 BIJ HET ONTWERP VAN ALGEMENE BEGROTING 2012


STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELING Afdeling I – Parlement Afdeling II – Europese Raad en Raad Afdeling III – Commissie Afdeling VI – Europees Economisch en Sociaal Comité Afdeling VII – Comité van de Regio's Afdeling VIII – Europese Ombudsman

Gezien:

– het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 314, in samenhang met het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name artikel 106 bis,

– de Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen[1], en met name artikel 34,

– het ontwerp van algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2012, dat op 26 mei 2011 door de Commissie is ingediend[2],

– de nota van wijzigingen nr. 1 bij het ontwerp van algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2012, die op 17 juni 2011 door de Commissie is ingediend[3],

dient de Europese Commissie, om de in de toelichting vermelde redenen, bij de begrotingsautoriteit nota van wijzigingen nr. 2 bij het ontwerp van algemene begroting 2012 in.

2.

INHOUDSOPGAVE


3.

1 Inleiding.. 3


2 Afdeling I — Parlement.. 3

4.

2.1 Evaluatie van de behoeften.. 3


5.

2.2 Gevolgen voor de personeelsformatie 2012. 5


6.

2.3 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 5


3 Afdeling II — Europese Raad en Raad.. 5

7.

3.1 Context.. 5


8.

3.2 Voorgestelde wijzigingen.. 5


9.

3.3 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 6


4 Afdeling III — Commissie. 6

10.

4.1 Doelstelling en context.. 6


11.

4.2 Raming van de benodigde extra personeelsleden.. 7


12.

4.3 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 10


5 Afdeling VI — Europees Economisch en Sociaal Comité. 11

13.

5.1 Context.. 11


14.

5.2 Raming van personele middelen en kredieten.. 12


15.

5.3 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 12


6 Afdeling VII — Comité van de Regio's.. 12

16.

6.1 Inleiding. 12


17.

6.2 Raming van personele middelen en kredieten.. 12


18.

6.3 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 14


7 Afdeling VIII — Europese Ombudsman.. 15

19.

7.1 Context.. 15


20.

7.2 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012. 15


21.

8 Conclusie. 16


22.

9 Overzichtstabellen.. 16


23.

9.1 Overzichttabel per instelling. 16


24.

9.2 Overzichtstabel per rubriek van het financieel kader. 18


STAAT VAN UITGAVEN PER AFDELING

De wijzigingen in de staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling zijn beschikbaar via EUR-Lex: (eur-lex.europa.eu/budget/www/index-en). Ter informatie is een Engelse versie van de wijzigingen in deze staat per afdeling als budgettaire bijlage bijgevoegd.

1

Inleiding



De onderhandelingen met Kroatië werden op 30 juni 2011 afgerond. De ondertekening van het toetredingsverdrag en het Kroatische referendum zullen naar verwachting in de tweede helft van 2011 of in de eerste helft van 2012 plaatsvinden. De ratificatie door de parlementen van de 27 EU-lidstaten wordt waarschijnlijk afgerond tegen eind juni 2013, zodat de inwerkingtreding en de toetreding van Kroatië tot de Europese Unie op 1 juli 2013 kan plaatsvinden, zoals voorgesteld door de Commissie.

Zoals de Commissie aankondigde in haar mededeling aan de Raad en het Parlement in 2008 i heeft zij de twee takken van de begrotingsautoriteit een Mededeling bezorgd over een financieel pakket voor de toetredingsonderhandelingen met Kroatië[5], dat indicatieve ramingen bevat voor extra administratieve uitgaven voor alle instellingen tot in 2013. Het Europees Parlement en de Raad zijn de enige instellingen die in verband met deze uitbreiding al extra posten en/of kredieten hebben aangevraagd en verkregen voor de begroting 2011.

Bij de presentatie van de ontwerpbegroting voor het begrotingsjaar 2012[6] kondigde de Commissie aan dat haar raming voor 2012 geen verzoek bevat voor extra middelen in het kader van de uitbreiding, aangezien de datum voor toekomstige toetredingen nog niet bekend was. Om consequent te blijven verzocht zij de andere instellingen[7] om evenmin extra middelen voor de Kroatische toetreding op te nemen in hun raming. Zij stelde daarbij dat dit beter in een nota van wijziging kon worden opgenomen zodra de toetredingsdatum zou vastliggen.

Op basis van de herziene ramingen die van de instellingen zijn ontvangen[8] dient de Commissie dan ook deze nota van wijzingen nr. 2 bij het ontwerp van begroting 2012 in (nota van wijzigingen 2/2012) om de gevolgen voor de begroting van de toetreding van Kroatië op te nemen in hun respectieve administratieve uitgaven. Deze nota van wijzigingen behandelt de dringendste behoeften in verband met de toetreding; verdere behoeften zullen in de ontwerpbegroting 2013 worden opgenomen.

De bijgevoegde budgettaire bijlage bevat de herziene personeelsformaties en de betrokken begrotingsonderdelen. Meer details zijn te vinden in de herziene ramingen van de betrokken instellingen in de bijlagen.

2 Afdeling I — Parlement 2.1 Evaluatie van de behoeften 2.1.1 Waarnemers

25.

1) Het Reglement van het Europees Parlement (artikel 11) bepaalt:


– “Wanneer er een verdrag betreffende de toetreding van een staat tot de Europese Unie is ondertekend, kan de Voorzitter met de instemming van de Conferentie van voorzitters het parlement van de toetredende staat uitnodigen uit zijn midden een aantal waarnemers aan te wijzen dat gelijk is aan het toekomstig aantal zetels van die staat in het Europees Parlement.

– Deze waarnemers nemen deel aan de werkzaamheden van het Parlement totdat het toetredingsverdrag in werking treedt, en hebben spreekrecht in commissies en fracties. Zij hebben geen stemrecht en zijn niet verkiesbaar voor functies in het Parlement. Hun deelname heeft geen rechtsgevolgen voor de werkzaamheden van het Parlement.

– Zij krijgen dezelfde behandeling als een lid van het Parlement wat betreft het gebruik van de faciliteiten van het Parlement en de vergoeding van de kosten die met hun functie van waarnemer verband houden.”

2) Aangezien het toetredingsverdrag nog voor het einde van het jaar zou worden ondertekend, moet in de begroting de mogelijkheid worden opgenomen om waarnemers uit te nodigen vanaf januari 2012, voor een periode van twaalf maanden. Naar analogie met de operaties tijdens de uitbreidingen EU-10 en EU-2 zullen de waarnemers een vergoeding krijgen voor de reis- en verblijfskosten die zij maken in verband met hun parlementaire werk.

Behoeften:| Post 1 4 0 6 — Waarnemers| + EUR 1 200 000

26.

2.1.2 Extra personeel


Posten Personeelsformatie

3) De algemene personeelsbehoeften in verband met de uitbreiding met Kroatië worden, net als bij de uitbreidingen EU-10 en EU-2, geschat op 124 posten. In de begroting 2011 zijn al 62 posten gecreëerd; bijgevolg moeten in de begroting 2012 nog 62 extra posten worden gecreëerd. Pas bij de toetreding van Kroatië, naar verwachting in juli 2013, zullen deze posten worden ingenomen door ambtenaren, dus vast personeel van Kroatische oorsprong. In de begroting 2012 worden dan ook geen bijkomende middelen gevraagd voor het begrotingsonderdeel salaris (post 1 2 0 0).

Behoeften:| Personeelsformatie 2012: +36 AD5, +26 AST1 (zonder kredieten)

27.

Kredieten voor arbeidscontractanten


4) Net als bij de vorige uitbreidingen heeft het Parlement al arbeidscontractanten in dienst genomen (begroting 2011), met name om de vertaal- en tolkdiensten efficiënt voor te bereiden en de waarnemers te helpen bij hun werk. Dit zal in 2012 worden voortgezet, zodat er eind 2012 124 arbeidscontractanten in dienst zouden moeten zijn. Daarbij zijn twee tot drie arbeidscontractanten voor de antenne in Zagreb inbegrepen (zie afdeling 2.1.3). Aangezien een aantal arbeidscontractanten slechts 9 maanden in dienst blijft, worden de kredieten aangevraagd voor 95 voltijdsequivalenten.

Behoeften:| Post 1 4 0 0 — Extern personeel| + EUR 2 500 000

28.

2.1.3 Andere budgettaire behoeften


5) Andere budgettaire behoeften hebben betrekking op de volgende sectoren:

– de behoefte aan freelance vertolking naar het Kroatisch, met name om de waarnemers werkelijk te laten deelnemen aan het parlementaire werk: 2,5 miljoen EUR,

– de behoefte aan freelance vertaling naar het Kroatisch: 1,0 miljoen EUR,

– het openen van een antenne in Kroatië in afwachting van de opening van een voorlichtingsbureau: 0,6 miljoen EUR.

Behoeften:| Post 1 4 0 2 — Conferentietolken| + EUR 2 520 000

|| Post 1 4 2 0 — Externe dienstverlening| + EUR 968 000

|| Post 2 0 0 0 — Huur| + EUR 600 000

29.

2.2 Gevolgen voor de personeelsformatie 2012


Functiegroep en rang Vaste ambten| Begroting Ontwerpbegroting Nota van wijzigingen 2/| Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

AD| 283

AST| 164

30.

2.3 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012


Begrotings-onderdeel| Beschrijving| Ontwerp-begroting Nota van wijzigingen 2/| Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

1 4 0 Overig personeel| 33 120 2 500 35 620 000

1 4 0 Conferentietolken| 60 480 2 520 63 000 000

1 4 0 Waarnemers| p.m.| 1 200 1 200 000

1 4 2 Externe dienstverlening| 23 402 968 24 370 000

2 0 0 Huur| 33 531 600 34 131 999

Totaal|| 7 788

3 Afdeling II — Europese Raad en Raad 3.1 Context

Om de toetreding van Kroatië voor te bereiden moet reeds voor 2012 in middelen worden voorzien, met name voor de Kroatische taal (vertalers en juristen-vertalers) en voor de publicatie van het acquis communautaire (hierna “acquis” genoemd) in die taal.

In verband met de toetreding van Kroatië heeft het secretariaat-generaal van de Raad (SGR) voorgesteld 1.4 miljoen EUR aan zijn ontwerpbegroting voor 2012 toe te voegen.

31.

3.2 Voorgestelde wijzigingen 3.2.1 Samenvatting


Het totale extra bedrag van 1,4 miljoen EUR bestaat uit de volgende onderdelen:

– Arbeidscontractanten: 0,4 miljoen EUR,

– Publicatieblad / acquis: 0,6 miljoen EUR,

– Gebouwen, materieel en huishoudelijke uitgaven: 0,4 miljoen EUR.

32.

3.2.2 Uitgaven in verband met personeel


Het SGR stelt geen wijzigingen in de personeelsformatie voor.

In verband met de vertaling van de toetredingsverdragen en de supervisie van de vertaling van het acquis in het Kroatisch, stelt het SGR voor een extra bedrag van 0,4 miljoen EUR in haar ontwerpbegroting op te nemen, voor de aanwerving van 9 arbeidscontractanten voor de vertaling en kwaliteitscontrole en 3 secretariaatsmedewerkers vanaf 1 juli 2012. Deze ontwerpbegroting voor 2012 bevat reeds een bedrag van 0,5 miljoen EUR (4 juristen-vertalers en 3 secretariaatsmedewerkers voor een volledig jaar). Voor arbeidscontractanten in 2012 die nodig zijn voor de toetreding van Kroatië, is dus 0,9 miljoen EUR nodig.

33.

3.2.3 Vertaling van het acquis


Het Publicatiebureau schat dat de Kroatische vertaling van het acquis 1,2 miljoen EUR zal kosten, waarvan 0,9 miljoen op de begroting van 2012 en 0,3 miljoen op de begroting van 2013 zou moeten komen. De vertaalkosten zullen worden gedeeld door de Raad (61%) samen met de Commissie (34%) en het Parlement (5%).

Daarom wordt voorgesteld een bedrag van 0,6 miljoen EUR op te nemen in de nota van wijzigingen van de Raad.

34.

3.2.4 Gebouwen, materieel en huishoudelijke uitgaven


Een totaal bijkomend bedrag van 0,4 miljoen EUR wordt voorgesteld voor de extra uitgaven in verband met de uitbreiding.

Dit bedrag kan als volgt worden uitgesplitst:

– Het inrichten van pers-, briefing- en vergaderruimtes, en van een kantoor voor Kroatië in het Justus Lipsius-gebouw van de Raad: 350 000 EUR,

– Freelance vertalingen om de buitensporige werkdruk in verband met de toetreding op te vangen: 25 000 EUR,

– Documentatie, monografieën, tijdschriften in de Kroatische taal en toegang tot juridische databases: 25 000 EUR,

– Kantoormeubilair: 25 000 EUR.

35.

3.3 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012


Begrotings-onderdeel| Beschrijving| Ontwerp-begroting Nota van wijzigingen 2/| Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

1 2 0 Overig personeel| 7 352 400 7 752 000

1 2 0 Werk door derden voor de vertaaldienst| 152 25 177 000

2 0 0 Inrichtings- en installatiewerkzaamheden| 7 680 350 8 030 000

2 1 Meubilair| 921 25 946 000

2 2 1 Documentatie en bibliotheek| 488 25 513 000

2 2 1 Publicatieblad| 4 626 550 5 176 000

Totaal|| 1 375

4 Afdeling III — Commissie 4.1 Doelstelling en context

36.

Met deze nota van wijzigingen


– vraagt de Commissie bijkomende middelen voor 2012 om de geplande uitbreiding met Kroatië gedegen en tijdig voor te bereiden;

– verantwoordt de Commissie haar vraag om extra personeel met een evaluatie van de behoeften in het licht van de gevolgen die de toetreding van Kroatië zal hebben voor de activiteiten van de Commissie, opgesplitst naar beleidsterreinen en werkprofielen;

– schetst de Commissie het tijdschema voor de invoering.

De behoeften waar de Commissie op wijst in deze nota van wijzigingen bij de ontwerpbegroting 2012, zijn uitsluitend de hoogstnoodzakelijke acties die 18 maanden voor de toetreding zeker moeten worden ondernomen door de diensten in Brussel en Luxemburg. De andere administratieve kosten, zoals de operationele kosten en de uitgaven voor de infrastructuur van het toekomstige Vertegenwoordigingsbureau van de Commissie in Zagreb, zullen worden opgenomen in de ontwerpbegroting 2013.

Binnen een stabiele Unie met 27 lidstaten is de personeelsformatie van de Commissie gelijkgebleven[9]. Een uitbreiding van de Europese Unie leidt tot een ongemeen grote toename in de werklast waarvoor de Commissie, net als bij eerdere uitbreidingen, meer personeel vraagt (minder dan 400 voltijds equivalenten - hierna 'VTE' genoemd - per nieuwe lidstaat).

De gevolgen van deze uitbreiding voor de activiteiten van de Commissie werden beoordeeld in het licht van de eerdere uitbreidingen en het behoud van de gelijke behandeling van de lidstaten.

37.

4.2 Raming van de benodigde extra personeelsleden 4.2.1 Algemeen beeld


Aangezien Kroatië op 1 juli 2013 toetreedt, zal de Commissie extra mensen nodig hebben voor taken op taal- en juridisch gebied en op het vlak van programmabeheer. De Commissie zal uiteindelijk 384 extra VTE nodig hebben, die geleidelijk in dienst zullen treden tegen 2014. Dat is het nettoresultaat van het aantal personeelsleden dat nodig is voor activiteiten die erbij komen (454 VTE) en het aantal personeelsleden voor activiteiten die worden afgebouwd (70 VTE).

Op kruissnelheid zullen de meeste VTE aan de personeelsformatie worden toegevoegd in de vorm van vaste ambten, maar de eerste jaren zullen er zeker ook plaatsen voor arbeidscontractanten nodig zijn, die dan later kunnen worden omgezet in vaste ambten. Om vóór de toetredingsdatum al het nodige vertaalwerk te verrichten, zijn 46 VTE nodig (zie onderstaande grafiek).

De extra posten zullen ook de integratie van Kroatische staatsburgers vergemakkelijken en het geografische evenwicht tussen Commissie-ambtenaren bewaren.

Grafiek 1 – Variatie in VTE naar werkprofiel (administratieve uitgaven)

2012 46 VTE|| Kruissnelheid (384 VTE, incl. 46 van 2012)

Legenda:

|| Talen

|| Wetgeving, toezicht en handhaving

|| Beleidsvorming

|| Programmabeheer

|| Administratieve ondersteuning

|| Communicatie

|| Begrotingsbeheer en fraudebestrijding

|| Algemene coördinatie

|| Afbouw van pretoetredingsactiviteiten

Op basis van haar ervaring stelt de Commissie een geleidelijke instroom van de 384 VTE over een periode van drie jaar voor:

Begroting 2012:| 46 VTE (18 maanden voor de toetreding)

Begroting 2013:| 125 VTE

Begroting 2014:| 213 VTE

Hierna wordt beschreven voor welk type activiteiten en welke werkprofielen de uitbreiding gevolgen heeft.

4.2.2 Kruissnelheid – Analyse naar hoofdactiviteit

38.

Talendiensten


De vrij grote toename in dit activiteitengebied (158 VTE voor vertaling, vertolking en publicatie) is een rechtstreeks gevolg van een specifiek kenmerk van de Europese integratie, namelijk de talenregeling krachtens het Verdrag en Verordening 1/1958. Dat kenmerk maakt ook deel uit van de Europa 2020-agenda voor de terreinen burgerschap en justitie. De vermelde toename is het absolute minimum om de vereiste meertaligheid, de legitimiteit en transparantie van de Europese Unie bij de burgers en de efficiëntie van het EU-besluitvormingsproces te blijven garanderen.

39.

Wetgeving, toezicht en handhaving


Wetgeving is een andere centrale pijler van het werk van de Commissie, een gebied dat niet alleen het maken van de wetgeving, maar ook het toezicht en de handhaving omvat die nodig zijn om een echte rechtsgemeenschap tot stand te brengen. De uitbreiding van de EU met Kroatië zal op dit werkterrein de op een na grootste toename vergen, met naar schatting 84 extra VTE. Het uitbreidingsgerelateerde werk is in de meeste stadia van het wetgevingsproces rechtstreeks evenredig met het aantal lidstaten en niet zozeer met hun omvang. Dit geldt met name in het stadium van de handhaving. Het aantal betrokken partijen en hun diversiteit zullen ook invloed hebben op het opstellen en bijhouden van wetgeving.

De meeste VTE zullen worden toegewezen aan intern beleid, en een aantal aan landbouw en plattelandsontwikkeling en aan de juridische dienst van de Commissie. Het maken van wetgeving en het toezicht op de naleving daarvan in de nieuwe lidstaten zijn de twee belangrijkste factoren die zorgen voor een toename van het personeel voor het intern beleid. Vanaf de datum van toetreding is het acquis in de nieuwe lidstaat van toepassing, en het hele wetgevingsproces moet worden aangepast om het land te betrekken bij het raadplegingsproces over beleidsinitiatieven en wetgevingsvoorstellen. Dit gebied omvat zeer uiteenlopende en complexe taken als interne markt, milieu, mededinging, belastingen en douane-unie en gezondheid en consumentenbescherming.

40.

Beleidsvorming


Het uitstippelen van het beleid zal met het toenemende aantal lidstaten en belanghebbenden steeds ingewikkelder worden. De behoeften voor de beleidsvorming zullen toenemen omdat het belangrijk is dat een nieuwe lidstaat bij alle processen wordt betrokken. De geraamde behoeften bedragen 74 VTE.

De versterking zal voor 40% naar intern beleid gaan, dat ook toezicht omvat op economische en financiële risico’s en economische toetredingscriteria. In de aanloop naar de toetreding moet er meer macro-, begrotings- en structureel toezicht komen, dat, in overeenstemming met het economische bestuur van de Europese Unie, ook moet worden versterkt, zodat Kroatië beschikt over het nodige beleid om onevenwichtigheden te voorkomen.

Nog eens 30% zal dienen voor structuur- en cohesiebeleid en voor de financiering van indirecte onderzoekswerkzaamheden binnen de grenzen van de operationele programma's.

De resterende middelen gaan met name naar nieuwe posten voor het kabinet van een nieuwe Commissaris.

41.

Programmabeheer


Naar raming zijn 45 VTE extra nodig voor het programmabeheer. Hoewel Kroatië al in aanmerking komt voor pretoetredingssteun zijn er nog heel wat inspanningen nodig om de administratieve procedures in verband met de programmering te stroomlijnen. Een deel van de geraamde extra behoeften voor de uitbreiding van de programmabeheersactiviteiten wordt gedekt door de geleidelijke herschikking van middelen die nu nodig zijn voor beheer en controle van pretoetredingsinstrumenten totdat deze daadwerkelijk worden beëindigd (NB: follow-up van de uitvoering nog geruime tijd na de toetreding). Voorts ontstaan er extra behoeften voor planning en coördinatie en voor controlefuncties bij de programma's waaraan de nieuwe lidstaat zal deelnemen.

De meeste van deze 45 VTE zullen worden ingezet voor intern beleid, structuur- en cohesiebeleid, landbouw en het statistisch jaarprogramma.

42.

Communicatie


De 33 VTE zijn nodig voor de opening van een nieuw vertegenwoordigingsbureau in Zagreb en voor de specifieke communicatietaken in verband met de uitbreiding.

43.

Ondersteunende diensten en coördinatie


In een alomvattende uitbreidingssstrategie spelen ondersteunende diensten en coördinatie een doorslaggevende rol, en hiervoor moet dan ook voldoende personeel worden ingezet, zodat alle werkzaamheden soepel verlopen. Voor deze taken zijn naar raming 60 VTE nodig, die zich zullen bezig houden met logistiek, taalondersteuning, de versnelling van het aanwervingsproces en de versterking van de fraudebestrijdings- en auditdiensten in het uitgebreide Europa.

44.

Geleidelijk afbouwen van pretoetredingsactiviteiten


Op kruissnelheid zijn voor deze behoeften in totaal 454 VTE nodig. Als de pretoetredingsactiviteiten en de overgangsfaciliteit zijn afgebouwd, zullen 70 VTE daarvan worden vervuld door personeelsleden die nu in Brussel en Luxemburg de toetreding voorbereiden en de pretoetredingsinstrumenten beheren.

45.

4.3 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012


Net als bij eerdere uitbreidingen moet de Commissie ook vóór de toetredingsdatum al de omstandigheden scheppen om de toetreding vanaf de eerste dag efficiënt te laten verlopen. Dat houdt met name in dat de vertaal- en tolkcapaciteit moet worden verhoogd om de vertaling van het acquis en de toevoeging van een officiële taal vlot te laten verlopen.

Daarvoor zijn 46 extra VTE nodig, die vanaf januari 2012, dus ongeveer 18 maanden voor de toetreding, geleidelijk aan in dienst zullen komen. In de praktijk vraagt de Commissie 42 arbeidscontractanten en 4 ambtenaren. Met deze verhoging van het aantal arbeidscontractanten (plaatsen die eventueel kunnen worden omgezet in vaste ambten nadat Kroatië een lidstaat is geworden) zal het makkelijker worden om na te gaan welke personeelsleden er nodig zijn en hen ook te selecteren, en zullen ook in een vroeg stadium Kroatische staatsburgers makkelijker in dienst kunnen worden genomen. Zij vormen dus een voorschot op de nieuwe posten die na de toetreding nodig zijn.

Van de 46 VTE waar in deze nota van wijzigingen om wordt verzocht, zullen 34 VTE (75%) worden toegewezen aan de taalkundige taken, dus vertaling en vertolking. De 12 andere VTE zullen de Commissie helpen bij het voorbereiden van de toetreding op het vlak van landbouw, structuurfondsen en andere programma’s met grote budgetten.

De 46 VTE zullen in de begroting 2012 naar schatting 2,9 miljoen EUR vertegenwoordigen.

Naast deze personele middelen zullen naar raming ook nog 1,2 miljoen EUR nodig zijn voor de productie en publicatie van het acquis in het Kroatisch, waarvan 0,3 miljoen EUR voor de uitbouw van de nodige IT-infrastructuur in 2012 en 0,9 miljoen EUR voor de productie van het acquis dat over 2012 en 2013 wordt verdeeld a rato van 2/3 en 1/3. Dat brengt de totale kosten voor 2012 op 0,9 miljoen EUR en voor 2013 op 0,3 miljoen EUR.

De drie betrokken instellingen – Parlement, Raad en Commissie – verdelen deze kosten op nagenoeg dezelfde wijze als bij de vorige uitbreiding, namelijk: 61% voor de Raad, 34% voor de Commissie (Publicatiebureau) en 5% voor het Parlement. Het bedrag dat voor de Commissie in deze nota van wijzigingen wordt opgenomen is 0,3 miljoen EUR.

Op basis van haar ervaringen met de vorige uitbreidingen raamt de Commissie haar personeelsbehoeften voor de uitbreiding van de Unie met Kroatië op 384 VTE, waarvan er in 2012 al 46 nodig zijn om het volledige lidmaatschap vanaf 1 juli 2013 voor te bereiden. De aanwerving voor de resterende extra posten zal tegen 2014 worden afgerond.

De Commissie verzoekt dan ook om de nodige kredieten voor 42 arbeidscontractanten en 4 nieuwe posten in de personeelsformatie voor 2012, bovenop de 0,3 miljoen EUR die nodig zijn voor de productie en publicatie van het acquis in het Kroatisch. De extra uitgaven die voor 2012 worden aangevraagd, bedragen dus 3,2 miljoen EUR meer dan in de ontwerpbegroting 2012.

Samenvattend kunnen de extra kredieten die de Commissie aanvraagt voor in totaal 3,2 miljoen EUR, worden opgesplitst tussen de volgende begrotingsonderdelen:

Begrotings-onderdeel| Beschrijving| Ontwerp-begroting Nota van wijzigingen 2/| Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

XX 01 01 Uitgaven voor personeel in actieve dienst bij de instellingen| 1 849 450 314 1 849 764 000

XX 01 02 Extern personeel bij de instellingen| 128 258 2 136 130 394 808

26 01 11 Publicatieblad van de Europese Unie| 11 500 306 11 806 000

A2 01 02 Extern personeel| 2 817 451 3 268 000

Totaal|| 3 207

5 Afdeling VI — Europees Economisch en Sociaal Comité 5.1 Context

Als de uitbreiding er komt, moet het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) samen met het Comité van de Regio’s (CvdR) in de loop van 2012 en 2013 binnen de gemeenschappelijke diensten een Kroatische vertaaleenheid oprichten om de nieuwe leden van de Comités van bij de start belangrijke documenten te kunnen bezorgen en volledig operationeel te zijn zodra de Kroatische leden hun ambt opnemen. Deze eenheid zal dan, net als alle bestaande vertaaleenheden, deel uitmaken van de gemeenschappelijke diensten van het EESC en het CvdR, zodat de middelen deels door het EESC en deels door het CvdR worden aangevraagd. Over het aantal personeelsleden, de datum van indiensttreding en bijkomende behoeften inzake werkplekken voor het nieuwe personeel, hebben beide Comités overleg gepleegd.

Om de uitbreiding op 1 juli 2013 voor te bereiden en de nieuwe Kroatische leden van beide Comités de basisdocumenten tijdig te kunnen bezorgen, moet de vertaalcapaciteit al in de loop van 2012 worden verhoogd. Het EESC vraagt daarvoor 2 AD5-posten en 1 AST3-post, met de bijhorende kredieten voor meubilair en IT-apparatuur (zie voor de details hieronder). Bij de opstelling van de begroting 2013 zullen extra kredieten moeten worden overwogen, met name voor de deelname van de nieuwe leden aan de activiteiten van de Comités en het leveren van documenten in het Kroatisch op dezelfde wijze als voor de andere talen.

46.

5.2 Raming van personele middelen en kredieten


In 2012 zijn in totaal 3 extra posten (2 AD5 en 1 AST3) nodig, die op 1 oktober 2012 moeten zijn ingevuld. Voor deze 3 posten wordt 47 000 EUR extra gevraagd in post 1 2 0 0 (Salarissen en vergoedingen)

Voor de voorbereiding van de werkplekken van de nieuwe personeelsleden is nog eens 19 243 EUR (aandeel EESC) nodig.

47.

5.3 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012


Begrotings-onderdeel| Beschrijving| Ontwerp-begroting Nota van wijzigingen 2/| Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

1 2 0 Salarissen, toelagen en vergoedingen| 65 574 47 65 621 500

2 1 0 Aankoop van, werkzaamheden aan en onderhoud van hardware en software en daarmee verband houdende werkzaamheden| 1 491 8 1 499 599

2 1 0 Externe dienstverlening ten behoeve van het exploiteren, ontwikkelen en onderhouden van softwaresystemen| 1 900 2 1 903 621

2 1 Meubilair| 208 8 216 287

Totaal|| 66

6 Afdeling VII — Comité van de Regio's 6.1 Inleiding

De toetreding van een nieuwe lidstaat tot de EU heeft rechtstreekse gevolgen voor de dagelijkse werking van het Comité van de Regio's (CvdR). Op de toetredingsdatum zullen negen nieuwe Kroatische leden het CvdR vervoegen. Om de integratie van de nieuwe leden te bevorderen zal het CvdR, net als bij de vorige uitbreidingen, de kandidaten uitnodigen om de belangrijkste activiteiten als waarnemers bij te wonen (plenaire zittingen, bureau- en commissievergaderingen) in de twaalf maanden die aan de toetreding vooraf gaan. Voor de komst van de Kroatische waarnemers midden 2012 moet een Kroatische taaleenheid worden uitgebouwd in de gemeenschappelijke vertaaldienst van het CvdR en het EESC, waarvoor vertalers in dienst moeten komen en werkplekken moeten worden ingericht. Dat moet worden voorbereid voor de tweede helft van 2012.

Voor de nieuwe leden (die eerst als waarnemers komen) moeten ook de politieke activiteiten en de infrastructuur van het CvdR worden aangepast zodat de nieuwe Kroatische leden volwaardig kunnen deelnemen aan de werkzaamheden. Er moeten dus in 2012 ook i) niet-vertalende Kroatische personeelsleden in dienst komen die de waarnemers (de toekomstige leden) zullen ondersteunen en ii) middelen worden vrijgemaakt voor de reis- en onkostenvergoedingen voor de leden en voor het vertolken van de plenaire zittingen en bureau- en commissievergaderingen. Daarnaast moet ook de communicatie over de uitbreiding worden gefinancierd.

48.

6.2 Raming van personele middelen en kredieten 6.2.1 Personeel


Nieuwe Kroatische taaleenheid

Binnen de gemeenschappelijke EESC-CvdR-diensten moet een nieuwe Kroatische taaleenheid worden uitgebouwd. In de tweede helft van 2012 moeten de aanwervingsprocedures daarvoor al van start gaan. De eenheid moet volledig operationeel zijn vanaf de dag van toetreding (gepland op 1 juli 2013). Het eenheidshoofd moet al in een vroeg stadium worden aangeworven zodat hij/zij van meet af aan actief kan worden betrokken bij de uitbouw van zijn/haar eenheid.

Net als alle bestaande taaleenheden zal deze eenheid deel uitmaken van de gemeenschappelijke diensten en zal het CvdR dus een deel van de middelen aanvragen en het EESC het andere deel. Beide Comités hebben hierover overleg gepleegd.

Voor de taaleenheid zijn in totaal 21 posten nodig (16 AD en 5 AST) voor beide Comités. Daarvan wordt een deel in 2012 aangevraagd (7 posten voor beide Comités samen) en de rest in 2013.

Behoeften:| vanaf 1 juli 2012 worden 4 nieuwe Kroatische vertaalposten aangevraagd (1 eenheidshoofd, rang AD9; 2 vertalers, rang AD5; 1 assistent, rang AST)

49.

Niet-taalkundige Kroatische posten


Naast de posten voor de vertaaldienst zijn er ook 5 niet-taalkundige posten nodig bij het CvdR om de Kroatische waarnemers (en toekomstige leden) te ondersteunen bij hun deelname aan alle politieke activiteiten van het CvdR en om de Kroatische lokale en regionale overheden te ondersteunen bij hun deelname aan de advieswerkzaamheden van het CvdR en andere activiteiten zoals het Europa 2020 Monitoring Platform, het platform voor subsidiariteitsmonitoring, de Euromediterrane vergadering van lokale en regionale overheden en het Oostelijk Partnerschap.

Behoeften:| 3 Kroatische niet-taalkundige posten vanaf 1 juli 2012 (graad AD5)

De 2 andere posten zullen in de begroting 2013 worden aangevraagd.

Financiering



50.

a) Uitgaven voor de integratie van de Kroatische waarnemers (toekomstige leden) in de politieke activiteiten van het CvdR


Waarnemers

Vanaf 1 juli 2012, dus twaalf maanden voor de echte toetredingsdatum, moeten de waarnemers uit Kroatië volledig kunnen deelnemen aan de plenaire zittingen en de bureau- en commissievergaderingen van het CvdR. Uit hoofde van het begrotingsonderdeel Waarnemers moet het dan ook mogelijk zijn dat een redelijk aantal waarnemers van de Kroatische waarnemersdelegatie aan elk van de drie plenaire zittingen van het CvdR deelneemt. Daarnaast moeten Kroatische waarnemers in de tweede helft van 2012 15 commissievergaderingen kunnen bijwonen.

Behoeften:| Post 2 5 4 1 — Waarnemers| + EUR 107 685

51.

Vertolking


Aangezien voor de deelname van de Kroatische waarnemers aan de drie plenaire zittingen en de vijftien commissievergaderingen in de tweede helft van 2012 voor vertolking moet worden gezorgd, moeten de nodige middelen worden toegevoegd aan het begrotingsonderdeel.

Behoeften:| Post 1 4 0 2 — Vertolking| + EUR 85 070

52.

b) Middelen voor de bezoldiging van het nieuwe personeel


Voor de zeven posten die in 2012 in hoofdstuk 1 2 worden ingevoegd (4 taalkundige en 3 niet-taalkundige personeelsleden) is 329 099 EUR extra nodig:

Behoeften:| Post 1 2 0 0 — Salaris en toelagen| + EUR 273 595

|| Post 1 2 0 4 — Rechten in verband met indiensttreding, overplaatsing en beëindiging van de dienst| + EUR 55 110

|| Post 1 2 9 — Voorziening| + EUR 394

53.

c) Middelen voor het inrichten van de werkplekken voor de nieuwe personeelsleden


Drie begrotingsonderdelen moeten in totaal met 53 000 EUR worden verhoogd (aandeel CvdR) om de nieuwe werkplekken voor het nieuwe Kroatische personeel in te richten, met name inzake IT en meubilair:

Behoeften:| Post 2 1 0 0 — Aankoop van, werkzaamheden aan en onderhoud van hardware en software en daarmee verband houdende werkzaamheden| + EUR 21 000

|| Post 2 1 0 2 — Externe dienstverlening ten behoeve van het exploiteren, ontwikkelen en onderhouden van softwaresystemen| + EUR 7 000

|| Post 2 1 2 — Meubilair| + EUR 25 000

54.

d) Uitgaven voor communicatie over de uitbreiding met Kroatië


Er worden ook bijkomende middelen gevraagd voor communicatie om de nieuwe leden (in eerste instantie waarnemers) bij het CvdR te verwelkomen:

Behoeften:| Post 2 6 0 0 — Uitgaven in verband met publicaties, verspreiding van informatie en deelname aan openbare evenementen| + EUR 20 000

|| Post 2 6 0 2 — Algemene publicaties| + EUR 15 000

|| Post 2 6 4 — Uitgaven in verband met publicaties, voorlichting en deelname aan openbare evenementen: voorlichtings- en communicatieactiviteiten| + EUR 12 000

55.

6.3 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012


Begrotings-onderdeel| Beschrijving| Ontwerpbegroting Nota van wijzigingen 2/| Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

1 2 0 Salarissen, toelagen en vergoedingen| 45 598 273 45 872 327

1 2 0 Rechten in verband met indiensttreding, overplaatsing en beëindiging van de dienst| 520 55 575 110

1 2 Voorziening| 201 202 097

1 4 0 Vertolkingsdiensten| 4 453 85 4 538 521

2 1 0 Aankoop van, werkzaamheden aan en onderhoud van hardware en software en daarmee verband houdende werkzaamheden| 1 131 21 1 152 805

2 1 0 Externe dienstverlening ten behoeve van het exploiteren, ontwikkelen en onderhouden van softwaresystemen| 1 456 7 1 463 546

2 1 Meubilair| 151 25 176 399

2 5 4 Waarnemers| 56 107 164 251

2 6 0 Uitgaven in verband met publicaties, verspreiding van informatie en deelname aan openbare evenementen| 674 20 694 440

2 6 0 Algemene publicaties| 864 15 879 268

2 6 Uitgaven in verband met publicaties, voorlichting en deelname aan openbare evenementen: voorlichtings- en communicatieactiviteiten| 408 12 420 000

Totaal|| 621

7 Afdeling VIII — Europese Ombudsman 7.1 Context

Voor de Europese Ombudsman gaat op 1 juli 2013 (de door de Commissie voorgestelde toetredingsdatum van Kroatië) een heel aantal acties van start, die deels al in 2012 moeten worden voorbereid. Om te beginnen moet een nieuw lid, de Nationale Ombudsman van Kroatië, in het Europese Netwerk van Ombudsmannen worden opgenomen. Vervolgens zal de Europese Ombudsman, samen met de Kroatische Nationale Ombudsman en Europese instellingen als het Europees Parlement, de Commissie en de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming, werken aan het vergroten van de efficiëntie van de Kroatische Nationale Ombudsman bij het toezicht op de volledige en correcte administratieve toepassing van het EU-recht. Daarnaast moet het Kroatische maatschappelijk middenveld een beter inzicht krijgen in de grondrechten van de Unie en die rechten beter kunnen uitoefenen en moet er meer inzicht in en deelname aan het werk van de Europese instellingen komen.

Bij de uitbreidingen van 2004 en 2007 is gebleken dat heel wat burgers van de toekomstige nieuwe lidstaten in de periode voorafgaand aan de toetreding een beroep doen op de Europese Ombudsman met klachten en vragen om informatie in hun eigen taal. Bij vorige toetredingen behandelde de Ombudsman die verzoeken en klachten zodra de taalkundige capaciteit daarvoor beschikbaar was. Hij negeerde de vragen van de toekomstige EU-burgers dus niet, hoewel zij eigenlijk nog geen wettelijke aanspraak konden maken op een actie van de Ombudsman in hun naam.

De Ombudsman wenst Kroatië op dezelfde manier te behandelen als de lidstaten die in 2004 en 2007 tot de Unie toetraden. Daarom wenst hij de samenwerking met zijn Kroatische tegenhanger snel op te starten zodat de regels van de rechtsstaat en de grondrechten in dat land goed worden nageleefd en het proces wordt aangevat om de Kroatische burgers op te nemen in de juridische cultuur die ten grondslag ligt aan het Europees burgerschap.

56.

7.2 Gevolgen voor de ontwerpbegroting 2012


Om zijn doel te bereiken vraagt de Europese Ombudsman een grotere personeelsformatie voor 2012, met een nieuwe AD5-post om een jurist te kunnen aanwerven, en een AST1-post. Hiermee wordt vooraf ingespeeld op de verwachte toename van de werklast in verband met klachten, op de samenwerking met de Nationale Ombudsman van Kroatië en op de algemene toename van het werk door de bijkomende officiële taal (voor 2012 worden daarvoor geen extra kredieten gevraagd). Voor een degelijke voorbereiding en om briefwisseling in het Kroatisch in 2012 correct en snel af te handelen, wordt wel een gedetacheerd nationaal deskundige voor zes maanden aangevraagd in post 1 4 0 4 (30 000 EUR).

De toetreding van Kroatië impliceert immers een bijkomende offïciële taal. Het is van het grootste belang dat zo snel mogelijk van start wordt gegaan met de vertaling van de website (14 000 EUR), van documentatie voor publieksvoorlichting (1 000 EUR) en van de modellen die in de klachtenprocedure worden gebruikt (5 000 EUR) (post 2 3 1).

Er moet ook een voorziening zijn voor het drukken en de verspreiding van het jaarverslag 2012, dat in juli 2013 in de nieuwe taal zal verschijnen en dus in 2012 moet worden besteld en betaald (4 500 EUR in post 3 2 1 0).

Begrotings-onderdeel| Beschrijving| Ontwerpbegroting Nota van wijzigingen 2/| Gewijzigde ontwerpbegroting 2012

1 4 0 Stages, subsidies en uitwisseling van ambtenaren| 183 30 213

2 3 Vertaling en vertolking| 647 20 667

3 2 1 Communicatie en publicaties| 342 4 347

Totaal|| 54|

57.

8 Conclusie


De totale som die het Europees Parlement, de Europese Raad en Raad, de Commissie, het Europees Economisch en Sociaal Comité, het Comité van de Regio's en de Europese Ombudsman aan kredieten aanvragen in deze nota van wijzigingen nr. 2 bij de ontwerpbegroting 2012, bedraagt 13,1 miljoen EUR. De gevraagde middelen zijn nodig om uitgaven te kunnen doen voor extra personeel dat voorbereidend werk zal verrichten op taalkundig en juridisch vlak voor de uitbreiding met Kroatië. De kredieten omvatten ook de uitgaven voor dienstreizen van de Kroatische waarnemers in het Europees Parlement en het Comité van de Regio's en zullen ook dienen voor de financiering van communicatie en bijkomend materiaal en huishoudelijke uitgaven voor het aanwerven van bijkomend personeel.

Het Europees Parlement, de Commissie, het Europees Economisch en Sociaal Comité, het Comité van de Regio's en de Europese Ombudsman vragen in totaal 78 nieuwe posten in vast dienstverband. Er worden echter maar voor 14 posten kredieten aangevraagd, aangezien noch het Parlement (62 nieuwe posten) noch de Europese Ombudsman (2 posten) kredieten vragen voor hun nieuwe posten. Totdat Kroatië effectief lid wordt, per 1 juli 2013, worden kredieten aangevraagd voor 117 andere personeelsleden (arbeidscontractanten en gedetacheerde nationale deskundigen).

58.

9 Overzichtstabellen 9.1 Overzichttabel per instelling


Kredieten in EUR

Instelling| Ontwerp-begroting Nota van wijzigingen 2/| Gewijzigde ontwerp-begroting 2012

Europees Parlement| 1 724 575 7 788 1 732 363 043

Europese Raad en Raad| 538 545 1 375 539 920 000

Commissie| 3 314 917 3 207 3 318 125 308

Europees Economisch en Sociaal Comité| 130 499 66 130 566 165

Comité van de Regio's| 86 524 621 87 145 986

Europese Ombudsman| 9 472 54 9 526 500

Totaal| 5 804 533 13 113 5 817 647 002

59.

Bijkomende personele middelen gevraagd door de instellingen


|| Nota van wijzigingen 2/2012

Instelling| Vaste ambten| Andere personeelsleden1

Europees Parlement| 62

Europese Raad en Raad| —| 12

Commissie| 42

Europees Economisch en Sociaal Comité| —

Comité van de Regio's| —

Europese Ombudsman| 1

Totaal| 117

1. Aantal voltijdsequivalenten.

2. Het Parlement vraagt 62 nieuwe vaste ambten maar geen bijhorende kredieten in 2012. Daarnaast vraagt het 62 personeelsleden onder contract, sommige slechts voor 9 maanden.

60.

3. De Europese Ombudsman vraagt kredieten voor 1 gedetacheerde nationaal deskundige (voor 6 maanden)


61.

9.2 Overzichtstabel per rubriek van het financieel kader


Financieel kader Rubriek/subrubriek| Financieel kader Ontwerpbegroting 2012 (nota van wijzigingen 1/2012 inbegrepen)| Nota van wijzigingen 2/| Ontwerpbegroting 2012 + nota's van wijzigingen 1 en 2/2012

VK| BK| VK| BK| VK| BK| VK| BK

1. DUURZAME GROEI||||||||

1a. Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid| 14 853 000| 15 223 600 12 566 134|| 15 223 600 12 566 134 008

1b. Cohesie voor groei en werkgelegenheid| 52 761 000| 52 738 876 45 134 800|| 52 738 876 45 134 800 000

Totaal| 67 614 000| 67 962 476 57 700 934|| 67 962 476 57 700 934 008

Marge||| 151 523||| 151 523

2. INSTANDHOUDING EN BEHEER VAN NATUURLIJKE HULPBRONNEN||||||||

Marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen| 48 093 000| 44 179 737 44 102 837|| 44 179 737 44 102 837 025

Totaal| 60 810 000| 60 158 443 57 948 376|| 60 158 443 57 948 376 981

Marge||| 651 556||| 651 556

3. BURGERSCHAP, VRIJHEID, VEILIGHEID EN RECHTVAARDIGHEID||||||||

3a. Vrijheid, veiligheid en recht| 1 406 000| 1 340 381 868 333|| 1 340 381 868 333 500

3b. Burgerschap| 699 000| 683 471 645 659|| 683 471 645 659 400

Totaal| 2 105 000| 2 023 852 1 513 992|| 2 023 852 1 513 992 900

Marge||| 81 148||| 81 148

4. DE EU ALS MONDIALE PARTNER| 8 997 000| 9 409 280 7 293 724|| 9 409 280 7 293 724 333

Marge||| -153 343||| -153 343

5. ADMINISTRATIE| 8 670 000| 8 281 389 8 281 684 13 113 13 113 8 294 502 8 294 797 467

Marge||| 472 610| 459 497| 459 497

TOTAAL| 148 196 000 141 360 000 147 835 442 132 738 712 13 113 13 113 147 848 555 132 751 825 689

Marge||| 1 356 838 8 815 187|| 1 343 725 8 802 074 311

1 Het Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering is niet opgenomen in de berekening van de marge onder rubriek 1a.

2 Na de overgang van modulatie op plattelandsontwikkeling en van katoen en wijn voor de herstructurering in de respectieve regio’s (3 150,4 miljoen EUR).

3 Het bedrag van het Solidariteitsfonds van de Europese Unie is opgenomen bij de desbetreffende rubrieken, zoals bepaald in het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 (PB C 139 van 14.6.2006).

4 De marge voor 2012 in rubriek 4 houdt geen rekening met de kredieten betreffende de reserve voor noodhulp (258,9 miljoen EUR). 153,3 miljoen EUR boven het maximum wordt met het flexibiliteitsinstrument gefinancierd.

5 Om de marge ten opzichte van het maximum van rubriek 5 te berekenen, wordt rekening gehouden met voetnoot 1 van het financieel kader 2007-2013 voor een bedrag van 84 miljoen EUR aan bijdragen van de personeelsleden in het pensioenstelsel.

[1] PB L 248 van 16.9.2002, blz. 1.

[2] COM(2011) 300.

[3] COM(2011) 372.

[4] COM(2008) 674.

[5] COM(2009) 595.

[6] COM(2011) 300 – mei 2011 in werkdocument deel II – Personele middelen van de Commissie – Punt 2.1.1.

[7] Brief van Commissaris Lewandowski van 3 februari 2011 aan alle instellingen: Ares (2011) 118992.

[8] Het Hof van Justitie, de Rekenkamer, de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming en de Europese Dienst voor extern optreden hebben nog geen aanvraag ingediend voor bijkomende middelen in het kader van de uitbreiding met Kroatië.

[9] “Planning & optimising Commission human resources to serve EU priorities” SEC(2007)530 van 24.4.2007 (document alleen beschikbaar in het Duits, het Engels en het Frans).