Bijlagen bij COM(2009)288 - VoorGewijzigde begroting nr. 6 bij de begroting 2009 - Algemene staat van ontvangsten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bijgevoegd.

1. INLEIDING

Het voorontwerp van gewijzigde begroting nr. 6 bij de begroting 2009 (VOGB 6/2009) betreft de herziening van de raming van de traditionele eigen middelen (TEM, d.w.z. douanerechten, landbouwrechten en suikerheffingen), de btw- en de bni-grondslagen, de begroting van de relevante Britse correcties en de financiering daarvan, en de herziening van de financiering van de vermindering van de bni-afdrachten ten voordele van Nederland en Zweden in 2009, die leiden tot een wijziging van de eigenmiddelenbijdragen van de lidstaten aan de EU-begroting.

In onderstaande overzichtstabel zijn de totale eigenmiddelenbetalingen uitgesplitst per lidstaat, zoals opgenomen in:

- de begroting 2009;

- de gewijzigde begroting (GB) nr. 1/2009[3], waarbij de begroting 2009 is gewijzigd om middelen uit het Solidariteitsfonds van de EU voor een bedrag van 11,8 miljoen EUR aan vastleggings- en betalingskredieten voor de gevolgen van de overstromingen in Roemenië beschikbaar te stellen en de betalingskredieten van begrotingsonderdeel 13 03 16 (Europees Fonds voor regionale ontwikkeling (EFRO) – Convergentie) met 11,8 miljoen EUR te verlagen;

- GB nr. 2/2009[4] waarbij de begroting 2009 is gewijzigd met het oog op de opname in de EU-begroting van de personeelsformatie van de gemeenschappelijke onderneming SESAR, overeenkomstig de wijziging van Verordening (EG) nr. 219/2007, de wijzigingen van de personeelsformatie van het Europees Centrum voor Ziektepreventie en –bestrijding (ECDC), die stroken met de begroting 2009, wijzigingen van de personeelsformatie van het Europees Spoorwegbureau (ESB) en wijzigingen van de toelichting bij de begroting. VOGB 2/2009 heeft geen financiële gevolgen;

- GB 3/2009[5], waarbij de begroting 2009 is gewijzigd met het oog op de opname van de tenuitvoerlegging van het Eigenmiddelenbesluit nr. 2007/436/EG, Euratom (hierna "EMB 2007" genoemd), na de inwerkingtreding van het EMB 2007 op 1 maart 2009. In GB 3/2009 wordt rekening gehouden met het feit dat het EMB 2007 met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2007 in werking is getreden. Derhalve zijn aanpassingen voor de begrotingsjaren 2007, 2008 en 2009 met betrekking tot de nieuwe door het EMB 2007 ingevoerde bepalingen opgenomen;

- GB 4/2009[6], die betrekking heeft op de verwerking in de EU-begroting van het politiek akkoord over de financiering van het Europees economisch herstelplan. Voor energieprojecten ter ondersteuning van het economisch herstel worden vastleggingskredieten ten belope van 2 miljard EUR en betalingskredieten ten belope van 76,2 miljoen EUR voorgesteld voor de begroting 2009. Voor breedbandinternetinfrastructuur op het platteland en voor de bij de "check-up" van het GLB gestelde "nieuwe uitdagingen" worden vastleggingskredieten ten belope van 0,6 miljard EUR voorgesteld voor de begroting 2009;

- GB 5/2009[7], waarbij de begroting 2009 is gewijzigd om het overschot van het vorige jaar ten belope van 1 796,2 miljoen EUR in de begroting op te nemen;

- het voorliggende VOGB 6/2009.

bedragen in EUR

Begroting 2009 | GB 3/2009 | GB 4/2009 | GB 5/2009 | VOGB 6/2009 | GB 5/2009 vs. VOGB 6/2009 |

(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | in % | (6) = (5) – (4) |

BE | 4 879 194 220 | 5 186 781 766 | 5 188 888 570 | 5 139 227 935 | 4 936 282 512 | 4,37% | - 202 945 423 |

BG | 388 765 528 | 415 905 709 | 416 120 577 | 411 055 820 | 412 250 295 | 0,36% | + 1 194 475 |

CZ | 1 487 971 609 | 1 599 282 141 | 1 600 161 385 | 1 579 436 250 | 1 476 228 906 | 1,31% | - 103 207 344 |

DK | 2 363 861 042 | 2 579 165 398 | 2 580 624 228 | 2 546 237 361 | 2 648 238 714 | 2,34% | + 102 001 353 |

DE | 22 638 628 731 | 19 967 989 475 | 19 983 120 008 | 19 626 469 966 | 20 625 816 943 | 18,25% | + 999 346 977 |

EE | 185 287 079 | 198 804 001 | 198 909 135 | 196 430 962 | 173 761 257 | 0,15% | - 22 669 705 |

IE | 1 669 669 068 | 1 806 750 134 | 1 807 749 327 | 1 784 196 801 | 1 606 362 161 | 1,42% | - 177 834 640 |

EL | 2 374 101 579 | 2 568 101 697 | 2 569 592 904 | 2 534 442 846 | 2 607 003 578 | 2,31% | + 72 560 732 |

ES | 10 616 530 915 | 11 504 619 028 | 11 511 116 321 | 11 357 965 081 | 11 556 805 014 | 10,23% | + 198 839 933 |

FR | 18 125 130 437 | 19 770 447 259 | 19 782 329 271 | 19 502 251 873 | 20 533 482 611 | 18,17% | + 1 031 230 738 |

IT | 14 795 799 284 | 16 213 415 650 | 16 222 863 662 | 16 000 159 409 | 16 366 873 983 | 14,48% | + 366 714 574 |

CY | 193 019 777 | 206 524 520 | 206 626 135 | 204 230 919 | 212 708 017 | 0,19% | + 8 477 098 |

LV | 243 016 379 | 261 640 000 | 261 787 949 | 258 300 562 | 208 792 324 | 0,18% | - 49 508 238 |

LT | 336 893 094 | 362 747 822 | 362 948 489 | 358 218 441 | 331 521 508 | 0,29% | - 26 696 933 |

LU | 281 776 666 | 306 999 253 | 307 182 812 | 302 856 042 | 300 727 816 | 0,27% | - 2 128 226 |

HU | 990 183 293 | 1 077 207 494 | 1 077 823 268 | 1 063 308 513 | 995 227 324 | 0,88% | - 68 081 189 |

MT | 57 999 638 | 62 549 468 | 62 583 406 | 61 783 447 | 67 922 068 | 0,06% | + 6 138 621 |

NL | 6 744 850 361 | 3 531 308 824 | 3 534 883 781 | 3 450 616 525 | 3 640 553 274 | 3,22% | + 189 936 749 |

AT | 2 414 000 654 | 2 366 603 276 | 2 368 314 292 | 2 327 983 002 | 2 454 409 510 | 2,17% | + 126 426 508 |

PL | 3 611 439 593 | 3 890 366 043 | 3 892 587 540 | 3 840 223 403 | 3 378 422 359 | 2,99% | - 461 801 044 |

PT | 1 537 333 167 | 1 670 839 989 | 1 671 815 492 | 1 648 821 370 | 1 690 419 065 | 1,50% | + 41 597 695 |

RO | 1 400 182 024 | 1 514 846 815 | 1 515 692 075 | 1 495 768 006 | 1 406 625 953 | 1,24% | - 89 142 053 |

SI | 420 567 965 | 449 693 554 | 449 916 005 | 444 672 510 | 441 346 690 | 0,39% | - 3 325 820 |

SK | 645 296 480 | 697 275 536 | 697 662 330 | 688 544 991 | 772 424 596 | 0,68% | + 83 879 605 |

FI | 1 761 262 512 | 1 929 000 098 | 1 930 165 769 | 1 902 689 101 | 1 938 479 958 | 1,72% | + 35 790 857 |

SE | 3 152 149 685 | 2 076 903 816 | 2 079 019 010 | 2 029 160 602 | 1 825 801 533 | 1,62% | - 203 359 069 |

UK | 11 421 429 060 | 12 520 571 074 | 12 532 056 099 | 12 261 336 281 | 10 407 900 050 | 9,21% | - 1 853 436 231 |

EU | 114 736 339 840 | 114 736 339 840 | 114 812 539 840 | 113 016 388 019 | 113 016 388 019 | 100,00% | 0 |

2. HERZIENING VAN DE RAMINGEN VAN DE TRADITIONELE EIGEN MIDDELEN (TEM) EN DE BTW- EN BNI-GRONDSLAGEN

Volgens vaste praktijk stelt de Commissie voor de financiering van de begroting te herzien op grond van recentere economische ramingen, goedgekeurd op een vergadering van het Raadgevend Comité Eigen Middelen (RCEM).

De herziening heeft betrekking op de ramingen van de TEM die in 2009 moeten worden afgedragen aan de begroting en op de geraamde btw- en bni-grondslagen voor 2009. De in de begroting 2009 (en in GB 1/2009, GB 2/2009, GB 3/2009, GB 4/2009 en GB 5/2009) opgenomen raming werd vastgesteld tijdens de 142e vergadering van het RCEM van 7 mei 2008. De herziene raming waarvan dit VOGB 6/2009 uitgaat, is aangenomen tijdens de 145e vergadering van het RCEM van 12 mei 2009. Door gebruik te maken van een bijgestelde eigenmiddelenraming kan nauwkeuriger worden bepaald welke bijdragen tijdens het begrotingsjaar van de lidstaten worden verlangd en wordt het effect van de onvermijdelijke ramingsfouten van het jaar voordien beperkt.

Ten opzichte van de in mei 2008 goedgekeurde raming is de in mei 2009 goedgekeurde raming op de volgende punten bijgesteld:

- het geraamde totaalbedrag van de nettosuikerheffingen 2009 werd met 5,0 % verlaagd tot 139,4 miljoen EUR (na aftrek van 25 % inningskosten);

- de totale nettodouanerechten 2009 (inclusief douanerechten op landbouwproducten) worden nu geraamd op 13 841,1 miljoen EUR (na aftrek van 25% inningskosten), hetgeen neerkomt op een daling met 27,4 % ten opzichte van de in mei 2008 geraamde 19 059,3 miljoen EUR. De belangrijkste redenen voor deze daling zijn een dramatische afname - als gevolg van de economische crisis - van de geraamde invoer voor 2009 van goederen uit derde landen (een daling van naar schatting 1 552 miljard EUR tot naar schatting 1 300 miljard EUR) en in mindere mate een neerwaartse bijstelling van de prognose van het gewogen gemiddelde tarief (1,41%, ten opzichte van 1,65% vorig jaar). Bij de ramingen per lidstaat is gebruikgemaakt van de voorspelde groeipercentages van de invoer uit derde landen die op 4 mei 2009 in de voorjaarsprognoses 2009 werden bekendgemaakt;

- de totale niet-afgetopte btw-grondslag voor de EU in 2009 wordt momenteel geraamd op 5 499 876,9 miljoen EUR, hetgeen neerkomt op een daling met 11,8 % in vergelijking met de in mei 2008 geraamde 6 232 157,0 miljoen EUR. De totale afgetopte btw-grondslag[8] voor de EU in 2009 wordt momenteel geraamd op 5 384 983,0 miljoen EUR, hetgeen neerkomt op een daling met 10,0% in vergelijking met de in mei 2008 geraamde 5 984 951,15 miljoen EUR;

- de totale bni-grondslag voor de EU in 2009 wordt momenteel geraamd op 11 592 709,5 miljoen EUR, hetgeen neerkomt op een daling met 10,7% in vergelijking met de in mei 2008 geraamde 12 984 373,1 miljoen EUR.

Voor de omrekening van de in nationale valuta luidende geraamde btw- en bni-grondslagen naar euro (voor de elf lidstaten die geen lid zijn van de eurozone) is de wisselkoers van 31 december 2008 gebruikt. Doordat dezelfde koers ook wordt gebruikt wanneer de in de begroting opgenomen eigen middelen van euro worden omgerekend naar nationale valuta bij de afroeping van de bedragen (overeenkomstig artikel 10, lid 3, van Verordening nr. 1150/2000 van de Raad), worden distorsies voorkomen.

De herziene ramingen van TEM, niet-afgetopte btw-grondslagen en bni-grondslagen voor 2009 zoals vastgesteld tijdens de 145e vergadering van het RCEM van 12 mei 2009 zijn weergegeven in onderstaande tabel (afgeronde cijfers):

Herziene ramingen van TEM, btw- en bni-grondslagen voor 2009 (in miljoen EUR)

Suikerheffingen (75 %) | Douanerechten (75 %) | Niet-afgetopte btw-grondslagen | Bni-grondslagen | Afgetopte btw-grondslagen |

BE | 6,6 | 1 546,2 | 141 439,9 | 336 692,5 | 141 439,90 |

BG | 0,4 | 68,3 | 18 856,7 | 33 698,4 | 16 849,20 |

CZ | 3,4 | 183,4 | 66 444,8 | 125 585,0 | 62 792,50 |

DK | 3,4 | 278,8 | 97 824,8 | 236 199,7 | 97 824,80 |

DE | 26,3 | 2 691,4 | 1 054 306,1 | 2 387 355,9 | 1 054 306,10 |

EE | 8,6 | 22,5 | 8 352,7 | 13 771,3 | 6 885,65 |

IE | 0,0 | 163,4 | 75 855,8 | 139 301,5 | 69 650,75 |

EL | 1,4 | 192,7 | 131 953,6 | 235 305,5 | 117 652,75 |

ES | 6,2 | 1 007,9 | 536 478,3 | 1 028 245,4 | 514 122,70 |

FR | 30,9 | 1 004,1 | 898 037,0 | 1 921 443,6 | 898 037,00 |

IT | 4,7 | 1 279,8 | 666 688,6 | 1 486 117,8 | 666 688,60 |

CY | 3,8 | 37,0 | 16 029,4 | 16 848,2 | 8 424,10 |

LV | 0,8 | 13,6 | 7 768,7 | 19 533,1 | 7 768,70 |

LT | 0,8 | 42,9 | 14 080,4 | 28 248,2 | 14 080,40 |

LU | 0,0 | 11,8 | 20 381,6 | 28 041,3 | 14 020,65 |

HU | 2,0 | 90,4 | 40 293,7 | 89 297,6 | 40 293,70 |

MT | 0,2 | 11,3 | 4 411,1 | 5 505,8 | 2 752,90 |

NL | 7,3 | 1 732,6 | 282 073,0 | 578 334,4 | 282 073,00 |

AT | 3,2 | 168,1 | 123 156,2 | 270 232,1 | 123 156,20 |

PL | 12,8 | 312,6 | 175 250,7 | 297 041,5 | 148 520,75 |

PT | 0,2 | 109,5 | 97 960,3 | 154 264,0 | 77 132,00 |

RO | 1,1 | 149,3 | 49 436,9 | 126 529,0 | 49 436,90 |

SI | 0,0 | 78,6 | 19 433,0 | 35 420,3 | 17 710,15 |

SK | 2,2 | 118,4 | 27 624,8 | 65 812,7 | 27 624,80 |

FI | 0,8 | 131,0 | 78 935,3 | 178 192,6 | 78 935,30 |

SE | 2,6 | 405,9 | 124 292,4 | 285 200,8 | 124 292,40 |

UK | 9,7 | 1 989,6 | 722 511,1 | 1 470 491,3 | 722 511,10 |

EU | 139,4 | 13 841,1 | 5 499 876,9 | 11 592 709,5 | 5 384 983,00 |

3. BRITSE CORRECTIE VOOR 2005 EN 2008

De correctie voor begrotingsonevenwichtigheden ten voordele van het Verenigd Koninkrijk (de "Britse correctie") die in dit VOGB moet worden opgenomen, heeft betrekking op twee jaren: 2005 and 2008. Aangezien de Britse correctie van een bepaald jaar in het volgende jaar moet worden gefinancierd, nemen alle 27 lidstaten deel aan de financiering van de Britse correctie van 2008. De Britse correctie voor 2005 wordt daarentegen uitsluitend gefinancierd door de 25 landen die in 2006 lidstaat waren.

Op de Britse correctie voor 2005 zijn de regels van Besluit 2000/597/EG, Euratom en het bijbehorende werkdocument, de Berekeningsmethode 2000[9], van toepassing. Overeenkomstig de regels van dit besluit worden de netto "buitengewone voordelen", of "meevallers", voor het Verenigd Koninkrijk van de sedert 2001 geldende verhoging van het TEM-percentage dat de lidstaten inhouden als compensatie voor de kosten van inning, geneutraliseerd bij de berekening van de Britse correctie, evenals de pretoetredingsuitgaven (PTU) die zijn gefinancierd uit betalingskredieten van het laatste jaar vóór de uitbreiding. Dit correctiemechanisme voor de PTU zal bij elke volgende uitbreiding worden toegepast, maar zal niet meer gelden vanaf de correctie die voor het eerst in 2014 in de begroting wordt opgenomen.

- Op de Britse correctie voor 2008 zijn de regels van Besluit 2007/436 van de Raad van 7 juni 2007 en het bijbehorende werkdocument, de Berekeningsmethode 2007 [10], van toepassing. Overeenkomstig de regels van dit besluit worden de netto "buitengewone voordelen", of "meevallers", nog steeds geneutraliseerd bij de berekening van de Britse correctie. Voorts worden op de toegewezen uitgaven de pretoetredingsuitgaven (PTU);

- 20% van de totale toegewezen uitgaven in de lidstaten die na 30 april 2004 tot de Europese Unie zijn toegetreden, behalve de rechtstreekse landbouwbetalingen en marktgerelateerde uitgaven, alsmede het gedeelte van de uitgaven voor plattelandsontwikkeling dat afkomstig is uit het EOGFL, afdeling Garantie, in mindering gebracht. Deze vermindering wordt geleidelijk doorgevoerd (in 2009 20%, in 2010 70% en vanaf 2011 100%).

Bovendien wordt het respectieve aandeel van Oostenrijk, Duitsland, Nederland en Zweden in de financiering van de Britse correctie beperkt tot een vierde van wat normaal hun aandeel zou zijn. De verlaging wordt gefinancierd door de overige lidstaten, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk. Voor de Britse correctie 2005 hebben deze financieringsregels een impact op het uniforme btw-afroepingspercentage, berekend als het verschil tussen het maximale afroepingspercentage (0,50 % van de afgetopte btw-grondslag) en het bevroren percentage (berekend op basis van de Britse correctie voor 2006).

Het verschil tussen de Britse correctie voor 2005 (definitief bedrag) en het eerder (in 2006) in de begroting opgenomen bedrag, alsook de uitkomst van de volledige herberekening van de financiering van het totale bedrag van de Britse correctie voor 2005 op basis van de meest recente gegevens voor 2006 worden in hoofdstuk 35 van de begroting opgevoerd, zonder enige impact op het uniforme btw-afroepingspercentage.

Het bedrag van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2008 is in hoofdstuk 15 van het VOGB 6/2009 opgenomen, in de plaats van het in het hoofdstuk 15 van de GB 3/2009 opgenomen voorlopige bedrag van de Britse correctie voor 2008.

3.1. Berekening van de correcties

In dit VOGB worden de berekening en de financiering van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2008, alsmede het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2005 opgenomen.

Wat de Britse correcties voor 2006 en 2007 betreft, zal de Commissie (overeenkomstig de Berekeningsmethodes 2000 en 2007 ) voorstellen om een bijstelling in de begroting op te nemen indien deze wezenlijk van de eerder in de begroting opgenomen berekening verschilt. Volgens de huidige berekeningen van de Commissie verschillen de bedragen van de Britse correcties voor 2006 en 2007 niet wezenlijk van respectievelijk de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2006, opgenomen in de GB 5/2007, en de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2007, opgenomen in de GB 5/2008. Bijgevolg wordt niet voorgesteld om in dit VOGB 6/2009 een bijstelling op te nemen.

3.1.1. Britse correctie voor 2008

In de onderstaande tabel worden de verschillen weergegeven tussen het in de GB 3/2009 opgenomen voorlopige bedrag van de Britse correctie voor 2008 en de in dit VOGB 6/2009 op te nemen eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2008.

Britse correctie voor 2008 | Britse correctie 2008 VOORLOPIG GB 3/2009 | Britse correctie 2008 1ste BIJSTELLING VOGB 6/2009 | Verschil |

(1) | Aandeel van VK in niet-afgetopte btw-grondslag | 16,5798 % | 15,3765 % | - 1,2033 % |

(2) | Aandeel van VK in de voor de uitbreiding gecorrigeerde totale toegerekende uitgaven | 7,4338 % | 7,1985 % | - 0,2353 % |

(3) | = (1) - (2) | 9,1460 % | 8,1780 % | - 0,9680 % |

(4) | Totale toegerekende uitgaven | 109 143 810 077 | 105 572 261 496 | - 3 571 548 581 |

(5) | Uitbreidingsuitgaven = (5a) + (5b) | 6 006 470 758 | 5 923 110 090 | - 83 360 668 |

(5a) | Pretoetredingsuitgaven | 3 009 254 322 | 3 013 285 010 | + 4 030 688 |

(5b) | Uitgaven in verband met artikel 4, lid 1, onder g) | 2 997 216 436 | 2 909 825 080 | - 87 391 356 |

(6) | Voor de uitbreiding gecorrigeerde totale toegerekende uitgaven = (4) - (5) | 103 137 339 318 | 99 649 151 406 | - 3 488 187 912 |

(7) | Oorspronkelijk bedrag Britse correctie = (3) x (6) x 0,66 | 6 225 734 850 | 5 378 550 722 | - 847 184 127 |

(8) | Voordeel voor het Verenigd Koninkrijk | -105 381 521 | 31 432 569 | + 136 814 089 |

(9) | Kernkorting voor het Verenigd Koninkrijk = (7) - (8) | 6 331 116 370 | 5 347 118 153 | - 983 998 217 |

(10) | Meevallers TEM | -23 555 354 | -31 474 531 | - 7 919 178 |

(11) | Britse correctie = (9) - (10) | 6 354 671 724 | 5 378 592 685 | - 976 079 039 |

De eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2008 valt 976,1 miljoen EUR lager uit dan het voorlopige bedrag van de in de GB 3/2008 opgenomen Britse correctie voor 2008.

3.1.2. Maximum van 10,5 miljard EUR ex artikel 4, lid 2

Overeenkomstig artikel 4, lid 2, van Besluit 2007/436/EG,Euratom mag de aanvullende bijdrage van het Verenigd Koninkrijk als gevolg van de in lid 1, onder g), van het EMB 2007 bedoelde vermindering van de toegewezen uitgaven in de periode 2007-2013 in totaal niet meer bedragen dan 10,5 miljard EUR in prijzen van 2004. Voor de Britse korting 2008 bedraagt het verschil van het oorspronkelijke bedrag van de Britse correctie tussen EMB 2000 en EMB 2007 146 241 795 EUR in prijzen van 2004 en 157 057 452 EUR in actuele prijzen. Het gecumuleerde effect van de Britse correcties voor 2007 en 2008 is hetzelfde, aangezien het bovenvermelde verschil voor de Britse correctie 2007 nihil was.

3.1.3. Britse correctie 2005

In de tabel hierna worden de verschillen weergegeven tussen de in GB 4/2006 opgenomen eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2005 en het in VOGB 6/2009 op te nemen definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2005.

Britse correctie 2005 | 1ste BIJSTELLING GB 4/2006 | DEFINITIEF VOGB 6/2009 | Verschil |

(1) | Aandeel van VK in niet-afgetopte btw-grondslag | 17,7700 % | 17,6836 % | - 0,0864 % |

(2) | Aandeel van VK in de voor de PTU gecorrigeerde totale toegerekende uitgaven | 9,1146 % | 9,0779 % | - 0,0367 % |

(3) | = (1) - (2) | 8,6554 % | 8,6057 % | - 0,0497 % |

(4) | Totale toegerekende uitgaven | 95 942 473 817 | 96 015 629 625 | + 73 155 808 |

(5) | Pretoetredingsuitgaven (PTU) | 1 781 065 467 | 1 799 176 666 | + 18 111 199 |

(6) | Voor PTU gecorrigeerde totale toegerekende uitgaven = (4) - (5) | 94 161 408 350 | 94 216 452 959 | + 55 044 609 |

(7) | Oorspronkelijk bedrag Britse correctie = (3) x (6) x 0,66 | 5 379 028 461 | 5 351 252 695 | - 27 775 767 |

(8) | Voordeel voor het Verenigd Koninkrijk | 534 582 959 | 502 273 953 | - 32 309 007 |

(9) | Kernkorting voor het Verenigd Koninkrijk = (7) - (8) | 4 844 445 502 | 4 848 978 742 | + 4 533 240 |

(10) | Meevallers TEM | 5 565 705 | 7 996 282 | + 2 430 577 |

(11) | Britse correctie = (9) - (10) | 4 838 879 797 | 4 840 982 460 | + 2 102 663 |

Het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2005 ligt 2,1 miljoen EUR hoger dan de eerste bijstelling van de in de GB 4/2006 opgenomen Britse correctie voor 2005. Het verschil is het resultaat van vijf factoren, waarvan het effect als volgt kan worden gekwantificeerd:

- door de daling van het aandeel van het Verenigd Koninkrijk in de niet-afgetopte btw-grondslag daalt de Britse correctie voor 2005 met ongeveer 53,7 miljoen EUR;

- door de daling van het aandeel van het Verenigd Koninkrijk in de voor PTU gecorrigeerde totale toegerekende uitgaven stijgt de Britse correctie voor 2005 met ongeveer 22,8 miljoen EUR;

- door de stijging van de voor PTU gecorrigeerde totale toegerekende uitgaven stijgt de Britse correctie voor 2005 met ongeveer 3,1 miljoen EUR;

- door de daling van het zogeheten "Britse voordeel" stijgt de Britse correctie voor 2005 met 32,3 miljoen EUR;

- door de stijging van de zogeheten "meevallers TEM" daalt de Britse correctie voor 2005 met 2,4 miljoen EUR.

3.2. Opneming in het VOGB 6/2009 van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2008, en van het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2005

3.2.1. Britse correctie voor 2008 (hoofdstuk 15)

Het bedrag van de Britse correctie dat in hoofdstuk 15 van dit VOGB 6/2009 moet worden opgenomen, is het bedrag van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2008 (d.w.z. 5 378 592 685 EUR in plaats van het in de GB 3/2009 opgenomen bedrag van 6 354 671 724 EUR).

Voor de financiering van dit bedrag moet worden uitgegaan van de bij dit VOGB 6/2009 opgenomen herziene bni-grondslagen voor 2009. In de onderstaande tabel is weergegeven hoe dit bedrag in hoofdstuk 15 wordt opgenomen:

Britse correctie 2008 Hoofdstuk 15 |

BE | 250 480 225 | LU | 20 861 145 |

BG | 25 069 708 | HU | 66 432 376 |

CZ | 93 428 155 | MT | 4 096 005 |

DK | 175 719 251 | NL | 76 826 668 |

DE | 317 139 354 | AT | 35 897 971 |

EE | 10 245 070 | PL | 220 982 118 |

IE | 103 632 457 | PT | 114 763 713 |

EL | 175 054 017 | RO | 94 130 437 |

ES | 764 956 566 | SI | 26 350 705 |

FR | 1 429 445 635 | SK | 48 960 936 |

IT | 1 105 587 800 | FI | 132 565 241 |

CY | 12 534 110 | SE | 37 886 432 |

LV | 14 531 524 | UK | -5 378 592 685 |

LT | 21 015 067 | Totaal | 0 |

3.2.2. Britse correctie voor 2005 (hoofdstuk 35)

De financiering van het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2005 wordt opgenomen onder hoofdstuk 35 van dit VOGB 6/2009 en is gebaseerd op de bni- (en btw-) grondslagen voor 2006 zoals die eind 2008 bekend waren. In het in hoofdstuk 35 opgenomen bedrag zijn verwerkt:

- de waardecorrecties voor het direct effect , d.w.z. het verschil tussen het aandeel van elke lidstaat in het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2005 (op basis van de bni-grondslagen voor 2006 zoals deze eind 2008 bekend waren) en de overeenkomstige bedragen die eerder in de begroting waren opgenomen (d.w.z. in GB 4/2006, ter financiering van de eerste bijstelling van de Britse correctie voor 2005);

- de waardecorrecties voor het indirect effect , d.i. het verschil tussen de impliciete impact[11] op de btw- en bni-afdrachten van de lidstaten voor het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2005 (op basis van de bni- en btw-grondslagen voor 2006 zoals die eind 2008 bekend waren) en de impliciete impact op de btw- en bni-afdrachten van de lidstaten voor de in de GB 4/2006 opgenomen eerste bijwerking van de Britse correctie voor 2005 (op basis van de bni- en btw-grondslagen voor 2006 zoals vermeld in de GB 4/2006).

In de onderstaande tabel wordt samengevat hoe het definitieve bedrag van de Britse correctie voor 2005 in hoofdstuk 35 van dit VOGB 6/2009 wordt gefinancierd:

Definitief bedrag | 1ste bijstelling | Aanpassing | Definitief bedrag | 1ste bijstelling | Aanpassing | TOTAAL |

(direct effect op basis van bni-grondslagen voor 2006 zoals bekend eind 2008) | (direct effect opgenomen in GB 4/2006, op basis van bni-grondslagen voor 2006 vanaf GB 4/2006) | direct effect | (indirect effect op btw-/bni-afdrachten voor begroting 2006, zoals herberekend eind 2008) | (indirect effect op btw-/bni-afdrachten in GB 4/2006) | indirect effect | (op te voeren in hoofdstuk 35 van VOGB 6/2009) |

(1) | (2) | (3) = (1) - (2) | (4) | (5) | (6) = (4) - (5) | (7) = (3) + (6) |

BE | + 230 493 477 | + 232 898 823 | - 2 405 346 | + 21 227 613 | + 18 230 615 | + 2 996 998 | + 591 653 |

BG | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |

CZ | + 77 272 394 | + 75 314 681 | + 1 957 713 | - 6 224 119 | - 6 778 605 | + 554 486 | + 2 512 199 |

DK | + 161 653 113 | + 161 163 335 | + 489 778 | + 18 414 421 | + 21 910 001 | - 3 495 579 | - 3 005 802 |

DE | + 297 116 302 | + 296 624 626 | + 491 676 | + 97 063 194 | + 103 036 793 | - 5 973 599 | - 5 481 921 |

EE | + 8 907 714 | + 8 310 988 | + 596 726 | - 717 497 | - 748 020 | + 30 524 | + 627 250 |

IE | + 110 063 686 | + 107 952 207 | + 2 111 479 | - 8 865 385 | - 9 716 106 | + 850 721 | + 2 962 200 |

EL | + 149 930 715 | + 141 495 758 | + 8 434 957 | - 12 076 585 | - 12 735 152 | + 658 567 | + 9 093 524 |

ES | + 694 443 948 | + 704 677 677 | - 10 233 729 | - 55 935 914 | - 63 423 650 | + 7 487 736 | - 2 745 993 |

FR | + 1 312 380 799 | + 1 319 497 580 | - 7 116 781 | - 73 192 665 | - 72 052 345 | - 1 140 320 | - 8 257 101 |

IT | + 1 062 190 204 | + 1 057 969 681 | + 4 220 523 | + 121 113 118 | + 148 162 914 | - 27 049 796 | - 22 829 273 |

CY | + 10 212 613 | + 10 381 157 | - 168 544 | - 822 603 | - 934 343 | + 111 740 | - 56 804 |

LV | + 11 256 883 | + 10 909 982 | + 346 901 | - 906 717 | + 18 846 | - 925 563 | - 578 663 |

LT | + 16 961 834 | + 16 683 191 | + 278 643 | - 818 395 | + 1 652 026 | - 2 470 421 | - 2 191 779 |

LU | + 18 576 659 | + 18 078 571 | + 498 088 | - 1 496 309 | - 1 627 140 | + 130 831 | + 628 919 |

HU | + 60 776 514 | + 63 731 026 | - 2 954 512 | - 195 272 | + 2 835 734 | - 3 031 007 | - 5 985 519 |

MT | + 3 511 957 | + 3 413 791 | + 98 166 | - 282 880 | - 307 254 | + 24 374 | + 122 539 |

NL | + 70 052 890 | + 67 346 634 | + 2 706 256 | - 6 242 207 | - 19 593 205 | + 13 350 998 | + 16 057 254 |

AT | + 31 899 963 | + 33 030 325 | - 1 130 362 | + 2 555 203 | + 9 655 516 | - 7 100 313 | - 8 230 675 |

PL | + 190 565 766 | + 186 983 630 | + 3 582 136 | - 15 349 648 | - 11 698 961 | - 3 650 687 | - 68 551 |

PT | + 107 447 459 | + 110 337 616 | - 2 890 157 | - 8 654 654 | - 9 930 802 | + 1 276 148 | - 1 614 009 |

RO | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |

SI | + 22 055 524 | + 21 308 044 | + 747 480 | - 1 776 523 | - 1 917 804 | + 141 281 | + 888 761 |

SK | + 31 161 421 | + 30 739 238 | + 422 183 | + 2 370 357 | + 4 948 049 | - 2 577 692 | - 2 155 509 |

FI | + 121 755 090 | + 121 151 901 | + 603 189 | + 6 988 623 | + 5 600 110 | + 1 388 512 | + 1 991 702 |

SE | + 40 295 536 | + 38 879 335 | + 1 416 201 | + 20 574 262 | + 14 521 233 | + 6 053 029 | + 7 469 230 |

UK | - 4 840 982 460 | - 4 838 879 797 | - 2 102 663 | - 96 749 418 | - 119 108 449 | + 22 359 031 | + 20 256 368 |

Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |

4. HERZIENING VAN DE FINANCIERING VAN DE BRUTOVERMINDERINGEN VAN DE BNI-AFDRACHTEN VAN ZWEDEN EN NEDERLAND IN 2009

De brutoverminderingen van de bni-afdrachten van Nederland en Zweden voor 2009 werden in de GB 3/2009 vastgesteld. De bedragen werden omgerekend in actuele prijzen door toepassing van de door de Commissie in het kader van de economische voorjaarsprognoses 2008 meegedeelde bbp-deflator voor de Europese Unie in euro, en die dus bij opstelling van het voorontwerp van begroting 2009 beschikbaar was. Voor Nederland bedraagt het brutobedrag 665,8 miljoen EUR en voor Zweden 165,1miljoen EUR. Deze bedragen zullen ongewijzigd blijven[12].

De verminderingen worden door alle lidstaten gefinancierd, overeenkomstig hun aandeel in het bni. Derhalve wordt de financiering gewijzigd overeenkomstig de bijstelling van de bni-grondslagen voor 2009, zoals tijdens de 145ste ramingsvergadering van het RCEM op 12 mei 2009 is overeengekomen.

In de onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de brutoverminderingen voor 2009 en hun financiering.

Verminderingen 2009 bni-afdrachten Nederland en Zweden |

BE | 24 132 838 | LU | 2 009 894 |

BG | 2 415 373 | HU | 6 400 512 |

CZ | 9 001 455 | MT | 394 635 |

DK | 16 929 896 | NL | - 624 384 804 |

DE | 171 116 590 | AT | 19 369 209 |

EE | 987 074 | PL | 21 290 805 |

IE | 9 984 602 | PT | 11 057 057 |

EL | 16 865 803 | RO | 9 069 117 |

ES | 73 700 719 | SI | 2 538 792 |

FR | 137 721 768 | SK | 4 717 204 |

IT | 106 519 271 | FI | 12 772 168 |

CY | 1 207 615 | SE | - 144 641 598 |

LV | 1 400 058 | UK | 105 399 223 |

LT | 2 024 724 | Totaal | 0 |

[1] PB L 248 van 16.9.2002, blz. 1.

[2] PB L 343 van 27.12.2007, blz. 9.

[3] PB L 99 van 17.4.2009, blz. 1.

[4] Aangenomen op 22.4.2009.

[5] Aangenomen op 22.4.2009.

[6] Aangenomen op 6.5.2009.

[7] Aangenomen op 6.5.2009.

[8] Overeenkomstig Besluit 2007/436/EG van de Raad; indien de btw-grondslag van een lidstaat meer bedraagt dan 50 % van het bni, wordt hij afgetopt op 50 %. In het kader van dit VOGB 6/2009 is dat het geval voor twaalf lidstaten: Bulgarije, Tsjechië, Estland, Ierland, Griekenland, Spanje, Cyprus, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal en Slovenië.

[9] Besluit 2000/597 van de Raad van 29 september 2000 betreffende het stelsel van eigen middelen van de EU (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2000:253:0042:0046:NL:PDF) en werkdocument van de Commissie van 21 september 2000 over de berekening, financiering, betaling en opneming in de begroting van de correctie van begrotingsonevenwichtigheden, overeenkomstig de artikelen 4 en 5 van het Besluit [2000/597] van de Raad betreffende het stelsel van eigen middelen van de EU, de zogeheten Berekeningsmethode 2000 : (http://ec.europa.eu/budget/library/documents/revenue_expenditure/own_resources/calc_own_res_nl.pdf).

[10] Besluit 2007/436 van de Raad van 7 juni 2007 betreffende het stelsel van eigen middelen van de EU, te raadplegen op: (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2000:253:0042:0046:NL:PDF) en werkdocument van de Commissie van 23 mei 2007 over de berekening, financiering, betaling en opneming in de begroting van de correctie van begrotingsonevenwichtigheden, overeenkomstig de artikelen 4 en 5 van het Besluit [2007/436] van de Raad betreffende het stelsel van eigen middelen van de EU, de zogeheten Berekeningsmethode 2007 : (http://ec.europa.eu/budget/library/documents/revenue_expenditure/own_resources/calc_own_res_2007_nl.pdf).

[11] Als gevolg van de invloed van de Britse correctie op het uniforme btw-afroepingspercentage (verminderd met het "bevroren percentage"), en bijgevolg ook op het uniforme afroepingspercentage van de bni-middelen (vermeerderd om de beperking van de btw-afdrachten te compenseren). Vanaf 1 januari 2007 had dit effect geen terugwerkende kracht meer, aangezien in Besluit 2007/436 het opvragingspercentage voor alle lidstaten op 0,30% is vastgesteld, met uitzondering van Oostenrijk (0,225%), Duitsland (0,15%), Zweden en Nederland (0,10%) voor wat de periode 2007-2013 betreft.

[12] Overeenkomstig artikel 2, lid 5, van Besluit 2007/436/EG, Euratom van de Raad worden de bedragen in actuele prijzen omgerekend door toepassing van de door de Commissie meegedeelde, meest recente bbp-deflator voor de Europese Unie in euro, die beschikbaar is bij de opstelling van het voorontwerp van begroting.