Bijlagen bij COM(1999)653 - Aan de Internationale Olijfolieraad (IOR) te betalen bijdrage voor het promotiefonds voor de voorlichtingscampagne 2000/2001 ter bevordering van het verbruik van olijfolie en tafelolijven in derde landen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage) en anderzijds de vooruitzichten voor de ontwikkeling van het olijfolieaanbod in de Gemeenschap, is de Commissie van oordeel dat de promotieacties in bepaalde derde landen via de Internationale Olijfolieraad moeten worden voortgezet, parallel met de in de Gemeenschap gevoerde campagnes.

Daarom wordt voorgesteld het promotiefonds te blijven steunen met een financiële bijdrage uit hoofde van het verkoopseizoen 2000/2001.

4. In juli 1999 heeft de Internationale Olijfolieraad (IOR) de Commissie een actieprogramma voor het verkoopseizoen 2000/2001 (van maart 2000 tot en met februari 2001) doorgegeven, alsmede een uitgesplitste ontwerpbegroting voor de financiering van dit programma.

De grote lijnen van het programma zijn:

- acties inzake promotie, public relations en voorlichting (vanuit wetenschappelijk, voedings- en gastronomisch oogpunt) in de bovengenoemde derde landen,

- voortzetting van het wetenschappelijk onderzoek en verspreiding van de resultaten van eerder onderzoek,

- productie van voorlichtingsmateriaal en verspreiding daarvan bij internationale evenementen in diverse landen,

- marktonderzoeken en evaluaties van de uitgevoerde programma's.

Het door de IOR gepresenteerde programma kost 6 123 650 EUR.

De middelen zouden bijvoorbeeld als volgt over de belangrijkste onderdelen kunnen worden verdeeld:


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


5. De Commissie heeft het ontwerpprogramma, dat een voortzetting is van de eerder gevoerde acties, bestudeerd. De strategie lijkt te beantwoorden aan de doelstellingen en de voorgestelde middelen lijken in overeenstemming met de gekozen strategie.

De evaluaties van de laatste jaren bevestigen overigens de doeltreffendheid van de uitgevoerde acties.

Het enige nieuwe aspect is de uitbreiding van de promotieacties tot China, dat blijkens markstudies potentieel een zeer interessante markt is.

Rekening houdend met enerzijds de financiële middelen die op de begroting voor 2000 zijn uitgetrokken voor promotie in derde landen en, anderzijds, de mogelijkheid dat in die landen in 2000 promotieacties voor andere producten van start gaan, is de Commissie van mening dat het met het oog op een zeker evenwicht gerechtvaardigd is de voor de promotie van olijfolie uitgetrokken middelen enigszins te verminderen.

Omdat al veel in deze sector is geïnvesteerd, is de Commissie ervan overtuigd dat, ondanks de uitbreiding van het toepassingsgebied van de promotieacties, deze aanpassing van de begroting de doeltreffendheid van de door de IOR geplande acties geenszins in gevaar zal brengen,.

Bijgevolg moet de door de IOR voorgestelde totale begroting als volgt worden aangepast:


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


Er zij op gewezen dat het gaat om maximumbedragen; de werkelijke bedragen worden definitief vastgesteld via de door de IOR te houden aanbestedingen voor de selectie van de bureaus die de programma's moeten samenstellen. De aanbestedingsprocedure wordt toegepast ter wille van een deugdelijk financieel beheer.

6. Het bovenbedoelde bedrag wordt gefinancierd met:

· een verplichte bijdrage van de leden van de IOR ten bedrage van 500 000 EUR (het aandeel van de Gemeenschap bedraagt 404 850 EUR op grond van de in de Overeenkomst vastgestelde verdeelsleutel),

· een vrijwillige bijdrage van de Gemeenschap van maximaal 5 094 270 EUR,

· geraamde ontvangsten ten bedrage van 65 000 EUR, met name uit de verkoop van IOR-publicaties.

De maximale financiële bijdrage van de Gemeenschap voor het verkoopseizoen 2001/2000 bedraagt dus 5 499 120 EUR, dat wil zeggen 3,7% minder dan voor het voorgaande verkoopseizoen (5 706 450 EUR).

Aangezien de thans geldende overeenkomst op 31 december 2000 ten einde loopt, wordt nu voorgesteld een eerste betalingsverplichting aan te gaan ter dekking van de geraamde uitgaven tot die datum; na de verlenging van de overeenkomst tot na 1 januari 2001 zal een tweede betalingsverplichting worden vastgesteld.

Ontwikkeling van het verbruik op basis van de gegevens betreffende de invoer

(x 1000 ton)


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>