Nieuwe maatregelen om het vertrouwen te herstellen na de LIBOR- en EURIBOR-schandalen - Hoofdinhoud
Bron:
Europese Commissie: Rapid persberichten
Persbericht Brussel, 18 september 2013 Nieuwe maatregelen om het vertrouwen te herstellen na de LIBOR- en EURIBOR i-schandalen De Commissie heeft vandaag ontwerpwetgeving voorgesteld om het vertrouwen in de integriteit van benchmarks te herstellen. Een benchmark is een index (statistische maatstaf) die op basis van een representatieve set onderliggende gegevens wordt berekend en die als referentieprijs voor een financieel instrument of financiële overeenkomst, of voor het meten van de prestaties van een investeringsfonds wordt gebruikt. De nieuwe regels zullen de degelijkheid en betrouwbaarheid van benchmarks verbeteren, de manipulatie ervan helpen voorkomen en opsporen, en duidelijker maken wie verantwoordelijk is voor en welke autoriteiten toezicht houden op benchmarks. Zij vormen een aanvulling bij de voorstellen van de Commissie waarover het Europees Parlement i en de Raad i het in juni 2013 eens zijn geworden en die van de manipulatie van benchmarks een inbreuk van marktmisbruik maken die aan strenge administratieve boetes is onderworpen (zie MEMO/13/774 ). De manipulatie van de London Interbank Offered Rate (LIBOR) en de Euro Interbank Offered Rate (EURIBOR) heeft geleid tot boetes van miljoenen euro voor verschillende banken in Europa i en de VS, en momenteel worden ook beschuldigingen van manipulatie van benchmarks voor grondstoffen (zoals olie, gas en biobrandstof) en wisselkoersen onderzocht. De prijzen van financiële instrumenten die biljoenen euro waard zijn, hangen af van benchmarks, en ook miljoenen woningkredieten zijn aan benchmarks gekoppeld. Bijgevolg kan manipulatie van benchmarks leiden tot grote verliezen voor consumenten en beleggers, de reële economie verstoren en het vertrouwen in de markt ondermijnen. Michel Barnier, commissaris voor Interne Markt i en diensten, zei hierover: "Benchmarks vormen de kern van het financiële stelsel: zij zijn van cruciaal belang voor onze markten en voor de hypotheken en het spaargeld van miljoenen van onze burgers, en toch waren zij tot nu toe grotendeels ongereguleerd en zonder toezicht. Het marktvertrouwen is ondermijnd door schandalen en beschuldigingen van manipulatie van benchmarks. Zo kan het niet verder: wij moeten het vertrouwen herstellen. De vandaag aangenomen voorstellen zullen er voor het eerst voor zorgen dat alle aanbieders van benchmarks over een vergunning moeten beschikken en onder toezicht moeten staan; zij zullen de transparantie vergroten en belangenconflicten aanpakken. Als gevolg daarvan zal de integriteit, en de continuïteit en kwaliteit van de belangrijkste benchmarks zijn gewaarborgd.” Kernelementen van het voorstel Het voorstel is in overeenstemming met de beginselen waarover onlangs op internationaal niveau overeenstemming is bereikt door de Internationale Organisatie van Effectentoezichthouders (IOSCO, International Organization of Securities Commissions) en heeft betrekking op een grote verscheidenheid aan benchmarks, niet alleen benchmarks voor rentevoeten zoals LIBOR, maar bijvoorbeeld ook benchmarks voor grondstoffen. Het bestrijkt alle benchmarks die worden gebruikt als referentie voor financiële instrumenten die tot de handel zijn toegelaten of worden verhandeld op gereguleerde platforms, zoals energie- en valutaderivaten, die welke worden gebruikt in het kader van financiële contracten zoals hypothecaire leningen en die welke worden gebruikt voor het meten van de prestaties van beleggingsfondsen. Het voorstel beoogt mogelijke tekortkomingen aan te pakken in alle fases van de samenstelling en het gebruik van benchmarks. Het uiteindelijke doel is de integriteit van benchmarks te waarborgen door ervoor te zorgen dat er geen sprake is van belangenconflicten, dat benchmarks de economische realiteit weergeven die zij geacht worden te meten en dat zij op correcte wijze worden gebruikt. Met name wordt door het voorstel:
Centrale banken die lid zijn van het Europees Stelsel van centrale banken i, zijn van het toepassingsgebied uitgesloten, omdat zij reeds beschikken over systemen die ervoor moeten zorgen dat de doelstellingen van de voorgestelde verordening worden bereikt. De bijlagen bevatten meer gedetailleerde voorschriften over benchmarks voor grondstoffen en benchmarks voor rentevoeten. Benchmarks waarvoor de inputgegevens worden verstrekt door gereguleerde platforms, zijn vrijgesteld van bepaalde verplichtingen om dubbele regelgeving te voorkomen. Zie ook MEMO/13/799 Link naar het voorstel http://ec.europa.eu/internal_market/securities/benchmarks/index_en.htm
|