Besluit 2019/851 - Standpunt EU tijdens de 74e vergadering van de Commissie voor de bescherming van het mariene milieu en tijdens de 101e vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie in verband met de vaststelling van wijzigingen van bijlage II bij het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen, wijzigingen van de Internationale code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen van 2011, wijzigingen van de International Life-Saving Appliance Code, wijzigingen van de formulieren C, E en P van het aanhangsel van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee en wijzigingen van de International Code of Safety for Ships Using Gases or Other Low-flashpoint Fuels

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 27 mei 2019 gepubliceerd en is op 14 mei 2019 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2019/851 van de Raad van 14 mei 2019 tot vaststelling van het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen tijdens de 74e vergadering van de Commissie voor de bescherming van het mariene milieu en tijdens de 101e vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie in verband met de vaststelling van wijzigingen van bijlage II bij het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen, wijzigingen van de Internationale code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen van 2011, wijzigingen van de International Life-Saving Appliance Code, wijzigingen van de formulieren C, E en P van het aanhangsel van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee en wijzigingen van de International Code of Safety for Ships Using Gases or Other Low-flashpoint Fuels

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2019/851 of 14 May 2019 on the position to be taken on behalf of the European Union at the International Maritime Organization during the 74th session of the Marine Environment Protection Committee and the 101st session of the Maritime Safety Committee, on the adoption of amendments to Annex II to the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, amendments to the International Code on the Enhanced Programme of Inspections During Surveys of Bulk Carriers and Oil Tankers, 2011, amendments to the International Life-Saving Appliance Code, amendments to Forms C, E and P of the appendix to the International Convention for the Safety of Life at Sea, and amendments to the International Code of Safety for Ships Using Gases or Other Low-flashpoint Fuels
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2019/851
Origineel voorstel COM(2019)159 NLEN
Celex-nummer i 32019D0851

3.

Key dates

Document 14-05-2019; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 27-05-2019; PB L 139 p. 10-12
Inwerkingtreding 14-05-2019; in werking datum document zie art 5
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

27.5.2019   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 139/10

 

BESLUIT (EU) 2019/851 VAN DE RAAD

van 14 mei 2019

tot vaststelling van het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen tijdens de 74e vergadering van de Commissie voor de bescherming van het mariene milieu en tijdens de 101e vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie in verband met de vaststelling van wijzigingen van bijlage II bij het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen, wijzigingen van de Internationale code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen van 2011, wijzigingen van de International Life-Saving Appliance Code, wijzigingen van de formulieren C, E en P van het aanhangsel van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee en wijzigingen van de International Code of Safety for Ships Using Gases or Other Low-flashpoint Fuels

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het optreden van de Unie in de maritieme-vervoerssector moet gericht zijn op bescherming van het maritieme milieu en op verbetering van de maritieme veiligheid.

 

(2)

De Commissie voor de bescherming van het mariene milieu ("MEPC") van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) zal naar verwachting tijdens haar 74e vergadering, van 13 tot en met 17 mei 2019 ("MEPC 74"), wijzigingen van bijlage II bij het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen ("Marpol-bijlage II") vaststellen.

 

(3)

De Maritieme Veiligheidscommissie ("MSC") van de IMO zal naar verwachting tijdens haar 101e zitting (MSC 101), van 5 tot en met 14 juni 2019, wijzigingen vaststellen van de Internationale code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen van 2011 ("ESP-code 2011"), wijzigingen van de International Life-Saving Appliance Code ("LSA-code"), wijzigingen van het uitrustingsrapport (formulieren C, E en P van het aanhangsel van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee ("Solas")) en wijzigingen van de delen A en A-1 van de International Code of Safety for Ships Using Gases or Other Low-flashpoint Fuels ("IGF-code").

 

(4)

Het is wenselijk het standpunt vast te stellen dat namens de Unie moet worden ingenomen tijdens MEPC 74, omdat de wijzigingen van Marpol-bijlage II een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk op Richtlijn 2005/35/EG van het Europees Parlement en de Raad (1) en Richtlijn 2000/59/EG van het Europees Parlement en de Raad (2).

 

(5)

Het is wenselijk het standpunt vast te stellen dat namens de Unie moet worden ingenomen tijdens MSC 101 aangezien: de wijzigingen van de ESP-code 2011 een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk op Verordening (EU) nr. 530/2012 van het Europees Parlement en de Raad (3); de wijzigingen van de LSA-code een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk Uitvoeringsverordening (EU) 2018/773 van de Commissie (4) en Richtlijn 2014/90/EU van het Europees Parlement en de Raad (5); de wijzigingen van het Solas een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk Richtlijn 2009/45/EG van het Europees Parlement en de Raad (6); en de wijzigingen van de IGF-code een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk Richtlijn 2009/45/EG.

 

(6)

De wijzigingen van Marpol-bijlage II moeten de gevolgen voor het milieu beperken van ladingsresiduen en tankwaswater van persistente drijvende producten met een hoge...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.