Verordening 2024/1610 - Wijziging van Verordening (EU) 2019/1242 wat betreft de aanscherping van de CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen en de integratie van rapporteringsverplichtingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening is op 26 juni 2024 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) 2024/1610 van het Europees Parlement en de Raad van 14 mei 2024 tot wijziging van Verordening (EU) 2019/1242 wat betreft de aanscherping van de CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen en de integratie van rapporteringsverplichtingen, tot wijziging van Verordening (EU) 2018/858 en tot intrekking van Verordening (EU) 2018/956

officiële Engelstalige titel

Regulation (EU) 2024/1610 of the European Parliament and of the Council of 14 May 2024 amending Regulation (EU) 2019/1242 as regards strengthening the CO2 emission performance standards for new heavy-duty vehicles and integrating reporting obligations, amending Regulation (EU) 2018/858 and repealing Regulation (EU) 2018/956
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2024/1610
Origineel voorstel COM(2023)88 NLEN
Celex-nummer i 32024R1610

3.

Key dates

Document 14-05-2024; datum van ondertekening
Ondertekening 14-05-2024
Inwerkingtreding 26-06-2024; in werking datum publicatie +20 zie art 5
01-07-2024; Toepassing zie art 5
Deadline 30-06-2024; zie art 4
01-07-2024; zie art 4
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

NL

L-serie

Publicatieblad van de Europese Unie

2024/1610                                    6.6.2024

5.

VERORDENING (EU) 2024/1610 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 14 mei 2024

tot wijziging van Verordening (EU) 2019/1242 wat betreft de aanscherping van de CO2-emissie-normen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen en de integratie van rapporteringsverplichtingen, tot wijziging van Verordening (EU) 2018/858 en tot intrekking van Verordening (EU) 2018/956

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 192, lid 1,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comite (1),

Na raadpleging van het Comite van de Regio’s,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Het aanpakken van klimaat- en milieugerelateerde uitdagingen en het behalen van de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs (3), die op 12 december 2015 in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering (UNFCCC) is ondertekend, staan centraal in de mededeling van de Commissie van 11 december 2019 over de “Europese Green Deal”. In het licht van de zeer ernstige gevolgen van de COVID-19-pandemie voor de gezondheid en het sociaal en economisch welzijn van de burgers van de Unie en de agressieoorlog van Rusland tegen Oekraine is de Europese Green Deal alleen maar noodzakelijker en waardevoller geworden.
  • (2) 
    De Europese Green Deal omvat een uitgebreide reeks elkaar versterkende maatregelen en initiatieven die gericht zijn op het bereiken van klimaatneutraliteit in de Unie tegen 2050, en zet een nieuwe groeistrategie uiteen die beoogt de Unie om te vormen tot een eerlijke en welvarende samenleving met een moderne, hulpbronnenefficiente en concurrerende economie waarin economische groei is losgekoppeld van het gebruik van hulpbronnen. De Green Deal moet het natuurlijk kapitaal van de Unie beschermen, behouden en verbeteren, en de gezondheid en het welzijn van de burgers beschermen tegen milieugerelateerde risico’s en effecten. Tegelijkertijd treft die transitie vrouwen en mannen anders en heeft ze een bijzonder effect op bepaalde benadeelde en kwetsbare groepen, zoals huishoudens en personen met een laag inkomen, ouderen, personen met een handicap en personen die tot een raciale of etnische minderheid behoren. Daarom moet ervoor worden gezorgd dat de transitie rechtvaardig en inclusief is en niemand aan zijn lot wordt overgelaten.
  • (3) 
    Na de goedkeuring door het Europees Parlement en de Raad van alle essentiele onderdelen van het wetgevingspakket “Fit for 55”, zoals voorgesteld door de Commissie in juli 2021 heeft de Unie in oktober 2023 een geactualiseerde nationale bijdrage (NDC) van de Unie en haar lidstaten ingediend bij het UNFCCC, en daarbij bevestigd dat de Unie haar netto broeikasgasemissies tegen 2030 met ten minste 55 % zal verminderen ten opzichte van de niveaus van 1990.
  • (4) 
    Door de vaststelling van Verordening (EU) 2021/1119 van het Europees Parlement en de Raad (4) heeft de Unie de doelstelling om haar hele economie uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te maken, vastgelegd in een wetgevings-handeling van de Unie, net als de doelstelling om daarna negatieve emissies te bereiken. Bovendien wordt bij die verordening een bindende doelstelling van de Unie vastgesteld om uiterlijk in 2030 de nettobroeikasgasemissies (emissies na aftrek van verwijderingen) binnen de Unie met ten minste 55 % te reduceren ten opzichte van de niveaus
  • (1) 
    PB C 349 van 29.9.2023, blz. 134.
  • (2) 
    Standpunt van het Europees Parlement van 10 april 2024 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad) en besluit van de Raad van

    7 mei...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.