Besluit 2024/2687 - Standpunt EU in het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart en in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart betreffende de goedkeuring van technische standaarden voor de binnenvaart

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 8 oktober 2024 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2024/2687 van de Raad van 8 oktober 2024 betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart en in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart betreffende de goedkeuring van technische standaarden voor de binnenvaart

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2024/2687 of 8 October 2024 on the position to be taken on behalf of the European Union within the European Committee for drawing up standards in the field of inland navigation and within the Central Commission for the Navigation of the Rhine with regard to the adoption of technical standards in inland navigation
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2024/2687
Regdoc-nummer ST(2024)13615
Origineel voorstel COM(2024)391 NLEN
Celex-nummer i 32024D2687

3.

Key dates

Document 08-10-2024; Datum goedkeuring
Inwerkingtreding 08-10-2024; in werking datum document zie art 4
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

NL

L-serie

Publicatieblad van de Europese Unie

2024/2687                                  14.10.2024

BESLUIT (EU) 2024/2687 VAN DE RAAD

van 8 oktober 2024

5.

betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in het Europees Comite voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart en in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart betreffende de goedkeuring van technische standaarden voor de binnenvaart

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, lid 1, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    De Herziene Rijnvaartakte van 17 oktober 1868, zoals gewijzigd bij de Overeenkomst tot wijziging van de Herziene Rijnvaartakte, die op 20 november 1963 is ondertekend in Straatsburg (de “akte”), is op 14 april 1967 in werking getreden. De akte handhaaft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (“CCR”) en de regeling voor de binnenvaart op de Rijn die in 1815 is ingesteld. In het kader van de CCR is op 3 juni 2015 het Europees Comite voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart (“Cesni”) opgericht, met het oog op de ontwikkeling van technische standaarden voor de binnenvaart op diverse gebieden, met name met betrekking tot schepen, informatietechnologie en bemanningen.
  • (2) 
    In Richtlijn (EU) 2016/1629 van het Europees Parlement en de Raad (1) wordt verwezen naar de meest recente Cesni-standaarden tot vaststelling van technische voorschriften voor binnenschepen, namelijk de Europese standaard tot vaststelling van technische voorschriften voor binnenschepen (“ES-TRIN”). De CCR verwijst ook naar de meest recente standaarden in haar Rijnreglement. Op grond van de artikelen 22 en 23 van de akte kan de CCR bindende besluiten aannemen tot vaststelling van technische voorschriften voor binnenschepen in de Rijnvaart. Zodra in de desbetreffende bindende besluiten van de CCR naar de door het Cesni aan te nemen technische standaarden wordt verwezen, worden deze technische standaarden derhalve ook bindend.
  • (3) 
    Volgens de akte kan de CCR haar regelgevingskader voor rivierinformatiediensten (“RIS”) wijzigen door te verwijzen naar de technische standaarden die zijn goedgekeurd door het Cesni en die technische standaarden verplicht te stellen in het kader van de toepassing van de akte.
  • (4) 
    Het Cesni zal de bijgewerkte Europese standaard tot vaststelling van technische voorschriften voor binnenschepen (“ES-TRIN 2025/1”) en de Europese standaard voor de rivierinformatiediensten (“ES-RIS 2025/1”) goedkeuren op zijn vergadering van 17 oktober 2024. Na de goedkeuring van die standaarden, is de CCR voornemens tijdens haar plenaire vergadering van 5 december 2024 een resolutie tot wijziging van het Rijnreglement aan te nemen om te verwijzen naar ES-TRIN 2025/1 en ES-RIS 2025/1. ES-TRIN 2025/1 en ES-RIS 2025/1 vervangen dien-overeenkomstig ES-TRIN 2023/1 en ES-RIS 2023/1.
  • (5) 
    In ES-TRIN 2025/1 worden de eenvormige technische voorschriften vastgelegd die nodig zijn om de veiligheid van binnenschepen te verzekeren. De standaard bevat bepalingen met betrekking tot de bouw, inrichting en uitrusting van binnenschepen, speciale bepalingen voor specifieke categorieen van vaartuigen zoals passagiersschepen, duwstellen en containerschepen, bepalingen met betrekking tot de apparatuur van het automatisch identificatie-systeem, bepalingen met betrekking tot de identificatie van vaartuigen, modelcertificaten en het modelregister, overgangsbepalingen en instructies voor de toepassing van de technische standaard.
  • (1) 
    Richtlijn (EU) 2016/1629 van het Europees Parlement en de Raad van 14 september 2016 tot vaststelling van de technische

voorschriften voor binnenschepen, tot wijziging van Richtlijn 2009/100/EG en tot intrekking van Richtlijn 2006/87/EG (PB L 252 van 16.9.2016, blz....


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.