Verordening 2024/3236 - Wijziging van de Verordeningen (EU) 2021/1057 en (EU) 2021/1058 wat betreft regionale noodhulp voor wederopbouw (RESTORE) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2024/3236 van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 2024 tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2021/1057 en (EU) 2021/1058 wat betreft regionale noodhulp voor wederopbouw (RESTORE)officiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2024/3236 of the European Parliament and of the Council of 19 December 2024 amending Regulations (EU) 2021/1057 and (EU) 2021/1058 as regards Regional Emergency Support to Reconstruction (RESTORE)Rechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2024/3236 |
Origineel voorstel | COM(2024)496 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32024R3236 |
Document | 19-12-2024; datum van ondertekening |
---|---|
Ondertekening | 19-12-2024 |
Inwerkingtreding | 24-12-2024; in werking datum publicatie +1 zie art 3 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2024/3236 |
23.12.2024 |
VERORDENING (EU) 2024/3236 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 19 december 2024
tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2021/1057 en (EU) 2021/1058 wat betreft regionale noodhulp voor wederopbouw (RESTORE)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 164, artikel 175, lid 3, en artikel 178,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Gezien het advies van het Comité van de Regio’s (2),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De recente overstromingen en bosbranden in Midden-, Oost- en Zuid-Europa hebben verwoestende gevolgen gehad voor de bevolking die in deze regio’s woont. In veel steden en dorpen zal een uitgebreide wederopbouw nodig zijn om beschadigde infrastructuur en uitrusting te herstellen. Er zijn onmiddellijke maatregelen nodig om de sociale en economische gevolgen van die natuurrampen te verzachten. Bovendien hebben mensen onmiddellijk behoefte aan materiële basishulp. Daarenboven is er steun voor het behoud van banen nodig om werknemers en zelfstandigen te helpen hun baan gedurende een beperkte periode te behouden wanneer zij als gevolg van een natuurramp geen toegang hebben tot hun gebruikelijke werkplek. Om de verwoestende gevolgen van natuurrampen voor de volksgezondheid aan te pakken, moet ook toegang tot gezondheidszorg aan mensen die op sociaal-economisch vlak niet acuut kwetsbaar zijn mogelijk zijn. Er zijn aanwijzingen dat het aantal natuurrampen in de toekomst waarschijnlijk zal toenemen. Daarom is het passend een tijdelijk kader tot stand te brengen dat voorziet in flexibiliteit en financiële steun, en tegelijk het strategische langetermijnkarakter van investeringen in het kader van het cohesiebeleid in stand houdt. |
(2) |
Om de lasten voor de begrotingen van de betrokken lidstaten snel te verlichten en het risico op nieuwe territoriale verschillen te beperken, moet aan lidstaten, regio’s, lokale overheden en mensen die zwaar getroffen zijn door dergelijke natuurrampen doeltreffende steun worden verleend uit het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+) dat is opgericht bij Verordening (EU) 2021/1057 van het Europees Parlement en de Raad (4), alsmede uit het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling (EFRO) en het Cohesiefonds die geregeld worden bij Verordening (EU) 2021/1058 van het Europees Parlement en de Raad (5), naast de middelen die beschikbaar zijn uit het Solidariteitsfonds van de Europese Unie (SFEU) dat is opgericht bij Verordening (EG) nr. 2012/2002 van de Raad (6). |
(3) |
Om de door natuurrampen getroffen lidstaten extra flexibiliteit te bieden, moet worden voorzien in een nieuwe specifieke doelstelling in het kader van de doelstelling “investeren in werkgelegenheid en groei” om de financiële steun van het EFRO en het Cohesiefonds beschikbaar te stellen voor wederopbouw naar aanleiding van dergelijke rampen. |
(4) |
Beleidsdoelstelling 2, die groenere, koolstofarme transitie naar een koolstofneutrale economie en een veerkrachtig Europa door de bevordering van een schone en rechtvaardige energietransitie, groene en blauwe investeringen, de circulaire economie, klimaatmitigatie en -adaptatie, risicopreventie en risicobeheersing, en duurzame stedelijke mobiliteit bevordert, als bedoeld in artikel 5, lid 1, punt b), van Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad (7), in het kader waarvan de nieuwe specifieke doelstelling moet worden ingevoerd, ondersteunt rechtstreeks de doelstellingen van de Europese Green Deal. De mededeling van de Commissie van 24 februari 2021... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.