GroenLinks-PvdA wil Warenwet aanpassen voor lagere supermarktprijzen

Met dank overgenomen van Partij van de Arbeid (PvdA) i, GroenLinks i, gepubliceerd op donderdag 6 maart 2025.

GroenLinks-PvdA werkt aan een initiatiefwet om te zorgen dat de prijs van boodschappen in de supermarkt omlaag gaat. De prijzen van producten in Nederlandse supermarkten liggen opvallend vaak fors

hoger dan exact dezelfde producten in Duitsland of België. Kamerlid Jesse Klaver wil door een wijziging van de Warenwet zorgen dat ook

producten met een label in het Engels, Duits of Frans in Nederland verkocht kunnen worden. Op die manier kunnen ook ‘buitenlandse producten’ in Nederlandse winkels verkocht worden.

Prijzen in het buitenland fors lager

Prijzen in Nederlandse supermarkten liggen vaak veel hoger dan in ons omringende landen. De voorbeelden van goedkopere prijzen voor exact dezelfde producten bij de supermarkt of drogist zijn eindeloos. Zo is een zak Doritos in België bij de Albert Heijn 50 cent goedkoper dan in een Nederlandse Albert Heijn, en een pot Nutella zelfs 2 euro goedkoper. Klaver merkte het zelf toen hij recent voor een mandje boodschappen bij de in België 33 euro betaalde en uitrekende dat dezelfde producten in Nederland 44 euro gekost zouden hebben. Klaver: “Heel veel mensen hebben moeite om rond te komen en dat heeft alles te maken met de gestegen kosten van het leven. Aan de kassa bij de supermarkt of drogist betaald de consument zich blauw, terwijl multinationals miljoenenwinsten maken dankzij de hoge prijzen. Het is niet uit te leggen dat producten die je in een Nederlandse supermarkt koopt fors duurder zijn dan exact dezelfde producten in Duitsland of België. De politiek kan dit niet op zijn beloop laten. Het is hoog tijd dat de Tweede Kamer in actie komt om de dagelijkse boodschappen betaalbaar te houden.”

Territoriale leveringsbeperkingen

Supermarkten wijzen in de media naar de grote multinationals die levensmiddelen produceren als aanstichter van de hoge prijzen. Die vragen voor producten die in Nederland verkocht kunnen worden onrechtvaardig hoge prijzen. Ton van Veen, de topman van Jumbo, zei in de Telegraaf dat Nederland een „wingewest voor de A-merken” is, die over de rug van de consument geld

verdienen voor hun aandeelhouders. Door territoriale leveringsbeperkingen in Europese en nationale wetgeving kunnen Nederlandse winkels niet de producten kunnen kopen op de plek in de

Europese Unie waar ze het goedkoopst zijn. Zo schrijft de Nederlandse regelgeving voor dat producten die in Nederland verkocht worden Nederlands op het etiket hebben staan. Een fles cola met een Duits label kan daarom nu niet in de Nederlandse schappen liggen. Volgens de supermarkten spelen producenten bewust in op deze regels, door producten bewust nationaal te ontwerpen. Zo voorkomen ze dat winkels niet hun spullen kunnen inkopen daar waar ze in Europa het goedkoopst zijn. Producenten leggen de schuld van de hoge prijzen op hun beurt bij

supermarkten. GroenLinks-PvdA had het initiatief genomen tot een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer met Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Unilever, Nestlé en inkooporganisatie Everest op 6 maart, om hun te vragen naar een verklaring voor de hoge prijzen in Nederland. Maar alle genodigden weigerden naar het parlement te komen.

Wet eerlijke boodschappenprijzen

Om de macht van de producenten te breken en het prijsverschil met het buitenland te reduceren wil Klaver de Warenwet aanpassen. Voortaan zouden ook producten met Engels, Duits of Frans op het etiket in Nederland verkocht moeten kunnen worden. Wel worden verkopende partijen verplicht om label informatie in het Nederlands op hun website te publiceren als de verkochte producten labels bevatten die uitsluitend in het Duits, Engels of Frans zijn. Op die manier verwacht Klaver de positie van Nederlandse supermarkten tegen grote producenten van levensmiddelen te versterken, waardoor zij een eerlijke prijs voor producten kunnen afdwingen, of desnoods producten uit België en Duitsland kunnen opkopen en tegen een vergelijkbare prijs in Nederland kunnen

aanbieden. Klaver: “Voor mij staat het belang van de Nederlander voorop die zijn dagelijkse boodschappen doet. Geen woekerwinsten over de rug van mensen die consumenten. Deze wetswijziging kan een bijdrage leveren om daar een eind aan te maken.”