EP besluit tot vergaande herziening van Reglement - Hoofdinhoud
Richard CORBETT (PES, UK)
Algemene herziening van het Reglement
Doc.: A5-0008/2002
Procedure : Reglement
Debat : 10 juni 2002
Stemming : 12 juni 2002
Verslag aangenomen (380/110/21)
Richard CORBETT (PES, UK)
Wijziging van het Reglement om een evenwicht te waarborgen tussen de rechten van individuele leden en die van de fracties (wijziging van het Reglement)
Doc.: A5-0252/2000
Procedure : Reglement
Debat : 10 juni 2002
Stemming : 12 juni 2002
Verslag aangenomen
Het Parlement besluit tot een verregaande wijziging van zijn reglement van orde. De bedoeling is de regels te vereenvoudigen en voor meer coherentie te zorgen en het EP efficiënter te laten functioneren. Het nieuwe reglement treedt na de verkiezingen van 2004 in werking.
Een van de voorgestelde wijzigingen betreft de oprichting en samenstelling van fracties in het EP. Zo zou een fractie in de toekomst leden moeten hebben uit minstens een vijfde van de lidstaten. Bovendien moet een fractie uit minimaal 16 leden bestaan. Momenteel moet een fractie bestaan uit leden uit meer dan één lidstaat en is het vereiste aantal 23 als het gaat om twee lidstaten, 18 als ze uit drie lidstaten komen en 14 als ze uit vier of meer lidstaten komen. Normaal gesproken wordt ervan uitgegaan dat een fractie onderlinge politieke verwantschap heeft. Alleen als leden van een fractie dat ontkennen, moet het Parlement nagaan of de samenstelling van deze fractie overeenkomstig het reglement is. Verder wordt de positie van leden die niet tot een fractie behoren, verbeterd. Niet alleen fracties maar ook ten minste 32 leden kunnen een ontwerpresolutie indienen en niet-ingeschreven leden kunnen een vertegenwoordiger sturen naar de voorbereidende besprekingen van een EP-bemiddelingsdelegatie.
De verkiezing van de voorzitter van de Europese Commissie zal niet meer bij hoofdelijke maar bij geheime stemming plaatsvinden.
Het actualiteitendebat wordt verkort van drie tot één uur en zal voortaan alleen nog schendingen van de mensenrechten, de democratie en de rechtsstaat betreffen.
Als een verslag is aangenomen in een parlementscommissie met minder dan een tiende van de leden tegen, wordt dit in principe zonder debat en zonder amendementen in de plenaire in stemming gebracht.
Als een commissie een verslag indient met meer dan 50 amendementen, kan de EP-voorzitter besluiten dat deze commissie zich daar opnieuw over moet buigen, waarna alleen amendementen ter stemming mogen worden gebracht die door meer dan een tiende van de leden van de commissie worden gesteund. Over amendementen die door een fractie of een groep parlementsleden voor de plenaire worden ingebracht, mag niet meer gesplitst worden gestemd.
Tegen uitvoeringsbepalingen van de Europese Commissie kan het Parlement binnen een maand (drie maanden als het gaat om financiële diensten) met een resolutie bezwaar aantekenen, met name als een bepaling de bevoegdheden te boven gaat die in het desbetreffende rechtsinstrument zijn vastgelegd.
Om de begrotingsverantwoordelijkheid van het Parlement te vergroten, moeten de financiële gevolgen van een verslag al vóór de stemming bekend zijn
Het meertalenregime blijft in principe gehandhaafd in het Parlement doordat iedere volksvertegenwoordiger in de door hem of haar gewenste taal het woord kan voeren. Tijdens commissievergaderingen wordt het aantal tolken beperkt tot de talen die daadwerkelijk gebruikt worden.
Meer over ...