Richtlijn emissie/brandstofverbruik voertuigen - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 20-12-2001 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 217, 4 |
Titel
Voorstel
voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de Richtlijnen 70/156/EEG en 80/1268/EEG van de Raad wat betreft de meting van de emissie van kooldioxide en het brandstofverbruik van voertuigen van categorie N1.
Datum Raadsdocument
20 november 2001
nr. Raadsdocument
13 492/01
nr. Commissiedocument
COM(2001) 543 definitief Eerstverantwoordelijke ministerie: VROM i.o.m. V&W
Behandelingstraject in Brussel
RWG milieu
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
Geen
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Het voorstel heeft tot doel het toepassingsgebied van Richtlijn 80/1268/EEG (meting van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot) uit te breiden tot voertuigen van categorie N1 (lichte bedrijfsvoertuigen). In haar huidige vorm is deze richtlijn alleen van toepassing op voertuigen van categorie M1 (personenauto's).
Lichte bedrijfsvoertuigen (categorie N1) worden gedefinieerd als voertuigen die bestemd zijn voor het vervoer van goederen en waarvan de maximummassa hoogstens 3,5 ton bedraagt. Lichte bedrijfsvoertuigen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de totale, door het wegvervoer veroorzaakte CO2-uitstoot in de Gemeenschap. Zoals blijkt uit het programma AUTO-OIL II is het aandeel van voertuigen van categorie N1 in de totale CO2-uitstoot de afgelopen jaren gestegen door het toenemende marktaandeel van deze voertuigen.
Tot nu toe was op gemeenschapsniveau nog geen actie ondernomen om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot voor deze voertuigcategorie te bewaken of te verbeteren. Het doel van dit voorstel is dan ook om maatregelen te kunnen nemen ter bewaking van het brandstofverbuik van lichte bedrijfsvoertuigen in de EU (een eerste stap in de richting van opname van lichte bedrijfsvoertuigen in de strategie ter beperking van de CO2-uitstoot).
Rechtsbasis van het voorstel
Het voorstel is gebaseerd op artikel 95 van het EG-Verdrag (interne markt, gekwalificeerde meerderheid).
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
In het Europees programma inzake klimaatverandering (ECCP) wordt een tenuitvoerleggingsstrategie voorgesteld om de uitstoot van broeikasgassen te beperken, o.a. door maatregelen in de vervoerssector. Bij dit voorstel voor een Richtlijn worden in de EU geharmoniseerde voorschriften voor het meten van de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van voertuigen van categorie N1 vastgesteld. Daartoe moeten in de eerste plaats maatregelen inzake brandstofbesparing voor voertuigen van categorie N1 in de EU mogelijk worden gemaakt en moeten deze maatregelen worden bewaakt en beoordeeld.
Nederlandse belangen
In het algemeen is Nederland voorstander van een Europese aanpak van het klimaatprobleem als opstap voor een mondiale oplossing. Voorliggend richtlijnvoorstel draagt bij aan een Europese aanpak van emissiereductie voor dit type voertuigen. Wat de voertuigen zelf betreft heeft Nederland niet of nauwelijks enig belang. De fabrikanten van lichte bedrijfswagens bevinden zich veelal in Duitsland, Frankrijk en Italië.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)
De wijzigingen van Richtlijn 70/156/EEG (typegoedkeuring motorvoertuigen) en Richtlijn 80/1268/EEG (meting brandstofverbruik en CO2-uitstoot) moeten in de nationale wetgeving worden overgenomen. Het voorstel heeft geen consequenties voor decentrale overheden.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
Co-decisie procedure