Mededeling Europees Programma klimaatverandering

1.

Kerngegevens

Document­datum 20-12-2001
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 217, 5

2.

Tekst

Titel

Mededeling van de Commissie inzake de tenuitvoerlegging van de eerste fase van het Europees Programma inzake klimaatverandering

Datum Raadsdocument

30 oktober 2001

nr. Raadsdocument

doc. 13 418/01

nr. Commissiedocument

COM (2001)580 def

Eerstverantwoordelijke ministerie

VROM i.o.m. EZ, FIN, VROM, V&W Behandelingstraject in Brussel:

Behandeling in de raadswerkgroep milieu en agendering voor de Milieuraad van 12/13 december

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)

De mededeling op zich heeft geen financiële consequenties. De Commissie heeft gekeken naar de meest kosteneffectieve maatregelen (20 per ton CO2 equivalent). De daadwerkelijke kosten zullen pas duidelijk zijn als voorstellen uitgewerkt worden.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

De mededeling op zich heeft geen financiële consequenties. De Commissie heeft gekeken naar de meest kosteneffectieve maatregelen (20 per ton CO2 equivalent). De daadwerkelijke kosten zullen pas duidelijk zijn als voorstellen uitgewerkt worden.

In het European Climate Change Programme (ECCP, gestart in juni 2000) hebben zeven werkgroepen en één subwerkgroep (bestaande uit vertegenwoordigers van de Europese Commissie, de lidstaten, bedrijfsleven en milieuorganisaties) bekeken hoe maatregelen op Europees niveau kunnen bijdragen aan het zo milieuvriendelijk en kostenefficiënt mogelijk behalen van de Kyoto-doelstelling. Het programma heeft meer dan 40 maatregelen bekeken, waarbij selectiecriteria zoals het reductiepotentieel, de kosteneffectiviteit, en de tijdschaal zijn gehanteerd. Op basis van het ECCPproces stelt de Commissie nu een serie van 12 acties voor, die door de Commissie beschouwd worden als kosteneffectief en toepasbaar op de korte termijn (zie hieronder). De acties hebben betrekking op de energiesector, transport en de industrie. Naast deze 12 acties stelt de Commissie ook voor om verder te gaan met het ECCP-proces. Om de Kyoto-doelstelling te kunnen halen moeten namelijk meer acties worden ingezet (zie ook ECCP-the next stage).

De Commissie heeft de volgende 12 acties voorgesteld:

  • 1. 
    Bevorderen van de doeltreffende tenuitvoerlegging van de richtlijn inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging (2.1.1)

Voorstel

voor een richtlijn betreffende het koppelen van op projecten gebaseerde mechanismen, JI en CDM, aan het EG-systeem voor de handel in emissierechten (2.1.2)

Voorstel

voor een wijziging van het monitoringssysteem (2.1.3)

Voorstel

voor een kaderrichtlijn betreffende minimumvereisten voor de efficiëntie van eindgebruiksapparatuur (2.2.1)

Voorstel

voor een richtlijn betreffende het beheer van de vraag naar energie (2.2.2)

Voorstel

voor een richtlijn ter bevordering van warmtekrachtkoppeling (2.2.3)

  • 7. 
    Initiatieven voor een beleid inzake overheidsaankopen dat meer op energie-efficiëntie is gericht (2.2.4)
  • 8. 
    Een bewustmakingscampagne en een aanloopcampagne (2.2.4.2)

Voorstel

voor het verschuiven van het evenwicht tussen de verschillende vervoerswijzen (2.3.1)

Voorstel

voor verbeteringen van het gebruik van de infrastructuur en het in rekening brengen daarvan (2.3.2)

  • 11. 
    Bevordering van het gebruik van biobrandstoffen voor vervoersdoeleinden (2.3.3)

Voorstel

voor een kaderrichtlijn betreffende gefluoreerde gassen Rechtsbasis van het voorstel:

N.v.t.; het betreft een mededeling over een twaalftal acties. De rechtsbasis van de verschillende acties variëren van richtlijn tot beleidsvoorstel.

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering

Positief. De EG is (mede) partij bij het Kyoto Protocol en heeft om die reden verantwoordelijkheid ten aanzien van het behalen van de doelstellingen. De verschillende voorstellen lijken subsidiair en proportioneel, maar dit is nog afhankelijk van de verdere uitwerking.

Nederlandse belangen

In het algemeen is Nederland voorstander van een Europese aanpak van het klimaatprobleem als opstap voor een mondiale oplossing. Voor het overige verschillen de Nederlandse belangen per voorstel. In het algemeen geldt dat Nederland erbij is gebaat dat zo kosteneffectief mogelijk maatregelen wordt genomen en dat de Commissie er in slaagt om hier op Europees niveau aan bij te dragen. Daarnaast moeten de voorstellen zo goed mogelijk aansluiten bij Nationaal beleid en moeten de voorstellen rekening houden met de spill-over effecten.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)

N.v.t.

Rol EP in de besluitvormingsprocedure

In dit stadium nog n.v.t., het betreft een mededeling die het EP ter informatie is toegegaan.

3.

Onderdeel van

20 dec
'01
Brief staatssecretaris met 9 fiches die werden opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 217
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.