Mededeling Structurele indicatoren - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 20-12-2001 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 217, 8 |
Titel
Mededeling: «Structurele indicatoren»
Datum Raadsdocument
8 november 2001
nr. Raadsdocument
13 669/01
nr. Commissiedocument
COM(2001) 619
Eerstverantwoordelijke ministerie
BZ in nauw overleg met EZ en het CBS, i.o.m. FIN, OCW, SZW, VROM, VWS, V&W
Behandelingstraject in Brussel
Het behandelingstraject is nog niet geheel duidelijk. De mededeling zal aan de orde komen in diverse raadswerkgroepen en comités. In ieder geval staat de mededeling op de agenda van de Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid van 3 december 2001, de Ecofinraad van 4 december 2001 en de Algemene Raad van 10 en 11 december 2001. De Europese Raad van Laken (14 en 15 december 2001) zal de mededeling bevestigen.
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
Geen
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
De Europese Raad van Lissabon (maart 2000) heeft een nieuw strategisch doel gesteld voor de EU voor de komende 10 jaar: «de meest dynamische en concurrerende kenniseconomie ter wereld te worden die in staat is tot duurzame economische groei met meer en betere banen en een hechtere sociale samenhang.» Deze Europese Raad en de Europese Raden die erop volgden, hebben een aantal actiepunten vastgesteld die helpen het strategische doel te verwezenlijken.
Om de voortgang naar het strategische doel vast te stellen en om de strategie te kunnen bijsturen, besloot de Europese Raad jaarlijks in het voorjaar bijeen te komen om sociale en economische onderwerpen te bespreken. Ter voorbereiding daarop, stelt de Commissie een samenvattend voortgangsverslag (het «syntheserapport») op. Zij doet dit op basis van zogeheten «structurele indicatoren». Het eerste syntheserapport was voor de Europese Raad van Stockholm (maart 2001) op basis van een set indicatoren die de Europese Raad van Nice heeft geaccordeerd.
Vooruitlopend op de aanname van een strategie voor duurzame ontwikkeling door de Europese Raad van Gotenburg (juni 2001) besloot de Europese Raad van Stockholm: «Alle dimensies van duurzame ontwikkeling moeten in de context van de jaarlijkse voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad getoetst worden.»
De Europese Raad van Gotenburg is akkoord gegaan met een strategie voor duurzame ontwikkeling, «die een aanvulling vormt op de politieke inzet van de Unie voor economische en sociale vernieuwing, een derde dimensie de milieudimensie toevoegt aan de Lissabon-strategie en nieuwe wegen inslaat op het gebied van de beleidsvorming.»
In de voorliggende mededeling, presenteert de Commissie de structurele indicatoren voor het syntheserapport voor de Europese Raad van Barcelona (15 en 16 maart 2002). De set indicatoren die de Commissie voorstelt, verschilt van die van vorig jaar. De Commissie achtte wijziging noodzakelijk om:
-
-de kwaliteit te verbeteren,
-
-definities en gegevens nauwkeuriger te maken en
-
-de nieuwste beleidsontwikkelingen te laten weerspiegelen en duurzaamheid op te nemen in de Lissabon-strategie.
In overeenstemming met de conclusies van de Europese Raad van Stockholm zijn er zes milieu-indicatoren vastgelegd om duurzaamheid te integreren in de Lissabon-strategie. De Commissie zal de structurele indicatoren voor de kandidaat-lidstaten compileren vanaf 2003.
Kernwoorden van de Commissie bij de lijst met indicatoren zijn:
-
-stabiliteit (geen grote wijzigingen om voortgang te kunnen meten),
-
-flexibiliteit (tegemoet kunnen komen aan nieuwe politieke prioriteiten),
-
-kort (meer nadruk op de boodschap) en
-
-gebalanceerd.
In totaal zijn er 36 indicatoren op zes terreinen: algemeen economische situatie, werkgelegenheid, innovatie en onderzoek, structurele hervormingen, sociale cohesie en milieu. Voor de Europese Raad van Barcelona heeft de Commissie acht indicatoren uit het syntheserapport van vorig jaar vervangen door negen nieuwe.
De Commissie heeft de volgende indicatoren opgesteld:
Algemeen economisch
-
-BNP per capita (ppp) en reële groei BNP
-
-Arbeidsproductiviteit
-
-Werkeloosheid
-
-Inflatie
-
-Verandering reële arbeidskosten
-
-Overheidsbalans
-
-Vervallen: Overheidsschuld
Werkgelegenheid
-
-Werkgelegenheidscijfer (totaal en naar geslacht)
-
-Werkgelegenheid oudere werknemers
-
-Beloningsverschil man/vrouw (nieuw)
-
-Loonbelasting laagbetaalden
-
-Levenslang leren
-
-Arbeidsongevallen (dodelijk en ernstig) kwaliteit van de arbeid (nieuw)
Innovatie en onderzoek
-
-Overheidsuitgaven voor onderwijs
-
-Totale uitgaven R&D
-
-Mate van toegang tot internet
-
-Aantal doctoraal diploma's wetenschap en technologie (nieuw)
-
-Aantal patenten
-
-Risico kapitaal
-
-Vervallen: ICT-uitgaven; export hightech producten
Structurele hervormingen
-
-Relatieve prijzen en prijsconvergentie
-
-Prijzen in netwerkindustrieën
-
-Marktstructuur in netwerkindustrieën (nieuw)
-
-Overheidsopdrachten
-
-Sectorsteun en ad-hoc staatssteun
-
-Opgehaald kapitaal op de beurzen
-
-Vervallen: handelsintegratie, bedrijfsinvesteringen
Sociale samenhang
-
-Inkomensverdeling
-
-Armoederatio (voor en na inkomensoverdrachten)
-
-Armoedepersistentie
-
-Regionale samenhang
-
-Jonge schoolverlaters zonder verdere opleiding
-
-Langdurige werkeloosheid
-
-Vervallen: huishoudens zonder baan
Milieu (nieuw)
-
-Uitstoot broeikasgassen
-
-Energie-intensiteit van de economie
-
-Relatief aandeel transportvolume in BBP
-
-Modale split transport (vracht en personen)
-
-Stedelijke luchtkwaliteit
-
-Stedelijk afval
Rechtsbasis van het voorstel
N.v.t.
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
Positief: de structurele indicatoren zijn bedoeld om de Europese Raad in staat te stellen tot open coördinatie van het sociaal-economische beleid, dat wil zeggen te benchmarken en best practices te identificeren. Dit zijn lichte vormen van coördinatie van het sociaal-economische beleid. Er ligt een duidelijke meerwaarde in het elkaar aansporen het sociaal-economische beleid te verbeteren en voorbeelden van succesvol beleid te delen.
Nederlandse belangen
Nederland staat zeer positief tegenover de Lissabon-strategie. De Europese Raad van Barcelona wordt een belangrijk moment voor de consolidatie ervan. Nederland streeft er dan ook naar dat deze Europese Raad een succes wordt. De structurele indicatoren zijn daarbij een belangrijk instrument: zij staan aan de basis van het syntheserapport. Met een goede set structurele indicatoren kan de Commissie:
-
-een scherpe analyse opstellen van de economische, sociale en milieusituatie en vooruitzichten
-
-de stand van zaken weergeven in de implementatie van de Lissabonstrategie en vermelden waar de Europese Raad knopen moet doorhakken
-
-een analyse maken van de meest succesvolle beleidsmaatregelen De Commissie kan zo een belangrijke bijdrage geven aan het succes van de Europese Raad van Barcelona.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)
Geen.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
N.v.t., het betreft een mededeling.