Verordening drugsprecursoren - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 11-12-2002 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 252, 2 |
Titel
Voorstel
voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake drugsprecursoren1
Datum raadsdocument
: 18 september 2002.
Nummer raadsdocument
12 964/02
Nummer Commissiedocument
: COM(2002)494 def
Eerst verantwoordelijke ministerie
EZ i.o.m. FIN, VWS, JUST
Behandelingstraject in Brussel
Raadgevend Comité precursoren; de Raad Concurrentievermogen.
Consequenties voor EG-begroting in EURO(per jaar)
Geen
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
In het voorstel worden de controle- en toezichtmaatregelen op de handel en de vervaardiging van bepaalde chemicaliën, die vaak bij de vervaardiging van illegale verdovende middelen worden gebruikt, geharmoniseerd. Doel van het voorstel is te voorkomen dat de rechtmatige handel in deze stoffen tussen de lidstaten wordt belemmerd en illegale vervaardiging van drugs en psychotrope stoffen tegen te gaan. De EU-lidstaten en de EG hebben zich hiertoe verplicht omdat zij partij zijn bij het Verdrag van Wenen (1988). Dit VN-Verdrag is gericht op het tegengaan van de sluikhandel in verdovende middelen en psychotrope stoffen. Het verdrag legt partijen onder meer de verplichting op te voorkomen dat precursoren (chemicaliën die doorgaans legaal worden gebruikt) worden onttrokken aan legale handel en productie ten behoeve van de illegale vervaardiging van drugs en psychotrope stoffen. Aan deze verplichtingen is sinds begin jaren negentig uitvoering gegeven door een harmonisatierichtlijn voor de interne markt en de verordening voor de regeling van het handelsverkeer met derde landen. De richtlijn is in ons land geïmplementeerd in de Wet Voorkoming Misbruik Chemicaliën (WVMC). Overtreding van de in de WVMC en de in de genoemde verordening neergelegde normen wordt strafbaar gesteld in de Wet Economische Delicten (WED). Het voorliggend voorstel beoogt de richtlijn te vervangen door de rechtstreeks werkende bepalingen van een verordening. Zo zullen voor wijzigingen, bijvoorbeeld in de soorten chemicaliën die onder het beslag van de richtlijn vallen geen langdurige nationale implementatieprocedures meer nodig zijn.
Rechtsbasis van het voorstel
Artikel 95 EG-verdrag (gekwalificeerde meerderheidsbesluitvorming.
Comitologie
Beheerscomité cfm art 4 Besluit 1999/468/EG
Subsidiariteit,
proportionaliteit en deregulering: Positief. Controle maatregelen op de handel in precusoren dienen op EU niveau genomen te worden zodat voorkomen wordt dat de rechtmatige handel in deze stoffen wordt belemmerd.
Nederlandse belangen
-
-Het tegengaan van illegale vervaardiging van drugs en psychotrope stoffen
-
-Bescherming van de volksgezondheid en criminaliteitsbestrijding
-
-Bescherming van de rechtmatige handel in precusoren
-
-Doeltreffende en transparante gemeenschapswetgeving in de strijd
tegen drugs;
-
-Het voorkomen van onnodige administratieve lastenverzwaring voor
het bedrijfsleven.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG
Aangezien het voorstel beoogt een aantal in de WVMC geïmplementeerde bepalingen van de richtlijn te vervangen door rechtstreeks werkende bepalingen van een verordening dienen de WVMC en de WED te worden aangepast.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
co-decisie
11 dec '02 |
Brief staatssecretaris bij aanbieding van vijf fiches met nieuwe Commissievoorstellen - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie |
Buitenlandse Zaken (BUZA) 22112, nr. 252 |