Verordening drugsprecursoren

1.

Kerngegevens

Document­datum 11-12-2002
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 252, 2

2.

Tekst

Titel

Voorstel

voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake drugsprecursoren1

Datum raadsdocument

: 18 september 2002.

Nummer raadsdocument

12 964/02

Nummer Commissiedocument

: COM(2002)494 def

Eerst verantwoordelijke ministerie

EZ i.o.m. FIN, VWS, JUST

Behandelingstraject in Brussel

Raadgevend Comité precursoren; de Raad Concurrentievermogen.

Consequenties voor EG-begroting in EURO(per jaar)

Geen

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

In het voorstel worden de controle- en toezichtmaatregelen op de handel en de vervaardiging van bepaalde chemicaliën, die vaak bij de vervaardiging van illegale verdovende middelen worden gebruikt, geharmoniseerd. Doel van het voorstel is te voorkomen dat de rechtmatige handel in deze stoffen tussen de lidstaten wordt belemmerd en illegale vervaardiging van drugs en psychotrope stoffen tegen te gaan. De EU-lidstaten en de EG hebben zich hiertoe verplicht omdat zij partij zijn bij het Verdrag van Wenen (1988). Dit VN-Verdrag is gericht op het tegengaan van de sluikhandel in verdovende middelen en psychotrope stoffen. Het verdrag legt partijen onder meer de verplichting op te voorkomen dat precursoren (chemicaliën die doorgaans legaal worden gebruikt) worden onttrokken aan legale handel en productie ten behoeve van de illegale vervaardiging van drugs en psychotrope stoffen. Aan deze verplichtingen is sinds begin jaren negentig uitvoering gegeven door een harmonisatierichtlijn voor de interne markt en de verordening voor de regeling van het handelsverkeer met derde landen. De richtlijn is in ons land geïmplementeerd in de Wet Voorkoming Misbruik Chemicaliën (WVMC). Overtreding van de in de WVMC en de in de genoemde verordening neergelegde normen wordt strafbaar gesteld in de Wet Economische Delicten (WED). Het voorliggend voorstel beoogt de richtlijn te vervangen door de rechtstreeks werkende bepalingen van een verordening. Zo zullen voor wijzigingen, bijvoorbeeld in de soorten chemicaliën die onder het beslag van de richtlijn vallen geen langdurige nationale implementatieprocedures meer nodig zijn.

Rechtsbasis van het voorstel

Artikel 95 EG-verdrag (gekwalificeerde meerderheidsbesluitvorming.

Comitologie

Beheerscomité cfm art 4 Besluit 1999/468/EG

Subsidiariteit,

proportionaliteit en deregulering: Positief. Controle maatregelen op de handel in precusoren dienen op EU niveau genomen te worden zodat voorkomen wordt dat de rechtmatige handel in deze stoffen wordt belemmerd.

Nederlandse belangen

  • Het tegengaan van illegale vervaardiging van drugs en psychotrope stoffen
  • Bescherming van de volksgezondheid en criminaliteitsbestrijding
  • Bescherming van de rechtmatige handel in precusoren
  • Doeltreffende en transparante gemeenschapswetgeving in de strijd

tegen drugs;

  • Het voorkomen van onnodige administratieve lastenverzwaring voor

het bedrijfsleven.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG

Aangezien het voorstel beoogt een aantal in de WVMC geïmplementeerde bepalingen van de richtlijn te vervangen door rechtstreeks werkende bepalingen van een verordening dienen de WVMC en de WED te worden aangepast.

Rol EP in de besluitvormingsprocedure

co-decisie

3.

Onderdeel van

11 dec
'02
Brief staatssecretaris bij aanbieding van vijf fiches met nieuwe Commissievoorstellen - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 252
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.