Richtlijn 1978/611 - Aanpassing van de wetgevingen der lidstaten inzake het loodgehalte van benzine - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 78/611/EEG van de Raad van 29 juni 1978 betreffende de aanpassing van de wetgevingen der Lid- Staten inzake het loodgehalte van benzineofficiële Engelstalige titel
Council Directive 78/611/EEC of 29 June 1978 on the approximation of the laws of the Member States concerning the lead content of petrolRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 1978/611 |
Origineel voorstel | COM(1973)2050 |
Celex-nummer i | 31978L0611 |
Document | 29-06-1978 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 22-07-1978; OJ L 197, 22.7.1978,Special edition in Greek: Chapter 15 Volume 001 |
Inwerkingtreding | 05-07-1978; in werking datum kennisgeving |
Einde geldigheid | 31-12-1985; opgeheven door 31985L0210 |
Omzetting | 05-01-1980; zie art. 9 05-01-1986; zie art. 9 |
Kennisgeving | 05-07-1978 |
|
Richtlijn 78/611/EEG van de Raad van 29 juni 1978 betreffende de aanpassing van de wetgevingen der Lid- Staten inzake het loodgehalte van benzine
Publicatieblad Nr. L 197 van 22/07/1978 blz. 0019 - 0021
Bijzondere uitgave in het Grieks: Hoofdstuk 15 Deel 1 blz. 0169
++++
RICHTLIJN VAN DE RAAD
van 29 juni 1978
betreffende de aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten inzake het loodgehalte van benzine
( 78/611/EEG )
DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN ,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap , inzonderheid op artikel 100 ,
Gezien het voorstel van de Commissie ,
Gezien het advies van het Europese Parlement ( 1 ) ,
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité ( 2 ) ,
Overwegende dat de bescherming en verbetering van de volksgezondheid en van het milieu momenteel een van de voornaamste zorgen van alle geïndustrialiseerde landen is en dat de verontreiniging door de produkten die zich in de uitlaatgassen van motorvoertuigen bevinden een verontrustend peil heeft bereikt vanwege de voortdurende stijging van de dichtheid van het autoverkeer ; dat , nadat bij Richtlijn 70/220/EEG ( 3 ) , laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 77/102/EEG ( 4 ) , maatregelen zijn genomen ter beperking van de luchtverontreiniging door koolmonoxyde , onverbrande koolwaterstoffen en stikstofoxyden afkomstig van motorvoertuigen , nu een actie dient te worden gevoerd om de emissies van looddeeltjes door deze voertuigen te beperken ; dat dit lood afkomstig is van loodhoudende additieven die aan de benzine worden toegevoegd als antiklopmiddel ;
Overwegende bovendien dat de nationale wettelijke bepalingen betreffende de samenstelling van de benzine , met name de bepalingen betreffende de beperking van het loodgehalte van benzine voor motorvoertuigen van Lid-Staat tot Lid-Staat verschillen ; dat deze dispariteiten rechtstreeks van invloed zijn op de werking van de gemeenschappelijke markt ;
Overwegende dat het wegens de belangrijke invloed van lood op de volksgezondheid en het milieu noodzakelijk is het loodgehalte van benzine op communautair niveau te verminderen ;
Overwegende dat de gevolgen van een verlaging van het loodgehalte van benzine tot een maximum gelegen tussen 0,40 g/l en 0,15 g/l op financieel , economisch , industrieel en kwalitatief gebied hebben aangetoond dat een dergelijke verlaging binnen een betrekkelijk korte tijd tot stand kan worden gebracht ;
Overwegende dat het lood slechts één van de elementen is die in de samenstelling van de benzine voorkomen en dat een verlaging van het loodgehalte niet mag leiden tot een verergering van de luchtverontreiniging door andere verontreinigende stoffen met name ten gevolge van de wijziging van deze samenstelling ;
Overwegende dat op communautair niveau nader moet worden ingegaan op de diverse aspecten van de maatregelen die kunnen leiden tot een verlaging van het loodgehalte in de lucht ; dat de Lid-Staten daartoe aan de Commissie gepaste informatie moeten verstrekken ;
Overwegende dat de verlaging van het loodgehalte van benzine voor Ierland specifieke problemen van technische en economische aard doet rijzen ; dat een in de tijd beperkte afwijking ten gunste van dat land geen ernstige negatieve gevolgen zal hebben voor de handel in benzine aangezien de Ierse raffinage-installaties vooralsnog slechts volstaan voor een gedeelte van de eigen behoeften en dat de benzine die dat land naar een andere Lid-Staat zal uitvoeren , zal moeten voldoen aan de in die Staat vigerende bepalingen van de richtlijn ; dat derhalve dient te worden voorzien in een afwijking voor de verlaging van het loodgehalte van benzine in Ierland ;
Overwegende dat een plotselinge wijziging van de bevoorrading met ruwe aardolie of met aardolieprodukten in welbepaalde omstandigheden een Lid-Staat ertoe zou kunnen brengen om een verhoging van het loodgehalte van benzine toe te staan ; dat daarom voor een dergelijk...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.