Aanbeveling 2001/115 - Maximaal toegestane alcoholconcentratie in het bloed bij bestuurders van motorvoertuigen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Aanbeveling van de Commissie van 17 januari 2001 betreffende de maximaal toegestane alcoholconcentratie in het bloed bij bestuurders van motorvoertuigen (kennisgeving geschied onder nummer C(2000) 4397)officiële Engelstalige titel
Commission Recommendation of 17 January 2001 on the maximum permitted blood alcohol content (BAC) for drivers of motorised vehicles (notified under document number C(2000) 4397)Rechtsinstrument | Aanbeveling |
---|---|
Wetgevingsnummer | Aanbeveling 2001/115 |
Origineel voorstel | C(2000)4397 |
Celex-nummer i | 32001H0115 |
Document | 17-01-2001 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 14-02-2001; PB L 43 p. 31-36 |
|
Aanbeveling van de Commissie van 17 januari 2001 betreffende de maximaal toegestane alcoholconcentratie in het bloed bij bestuurders van motorvoertuigen (Voor de EER relevante tekst) (kennisgeving geschied onder nummer C(2000) 4397)
Publicatieblad Nr. L 043 van 14/02/2001 blz. 0031 - 0036
Aanbeveling van de Commissie
van 17 januari 2001
betreffende de maximaal toegestane alcoholconcentratie in het bloed bij bestuurders van motorvoertuigen
(kennisgeving geschied onder nummer C(2000) 4397)
(Voor de EER relevante tekst)
(2001/115/EG)
DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en inzonderheid op artikel 71,
Overwegende hetgeen volgt:
-
(1)Eén van de doelstellingen van het gemeenschappelijk vervoerbeleid is de invoering van gemeenschappelijke regels welke van toepassing zijn op het internationaal vervoer binnen de Gemeenschap, met name met betrekking tot de veiligheid van de weggebruikers in de lidstaten.
-
(2)De Commissie keurde in april 1997 een programma met specifieke maatregelen goed voor een grotere verkeersveiligheid in de Europese Unie(1), terwijl in maart 2000 een aantal prioriteiten werd vastgelegd(2).
-
(3)De groei van het vervoer van passagiers en vracht over de weg sinds 1988 heeft het risico dat men betrokken raakt bij een verkeersongeval in de laatste tien jaar doen toenemen.
-
(4)Geschat wordt dat 1 à 5 % van de aan het verkeer deelnemende bestuurders een alcoholconcentratrie in hun bloed hebben die hoger ligt dan de maximaal toegestane nationale limiet en dat dit soort bestuurders proportioneel gezien veel meer kansen loopt om bij verkeersongevallen te worden betrokken, waarbij het vaststaat dat deze bij 20 % van het aantal dodelijke en ernstige verwondingen betrokken zijn en tot 25 % van het aantal gedode bestuurders uitmaken. Er is een duidelijke behoefte om personen die op onverantwoorde wijze alcohol tot zich nemen, te verhinderen om aan het verkeer deel te nemen.
-
(5)Geraamd wordt dat jaarlijks ten minste 10000 bestuurders, passagiers, voetgangers en wielrijders op de wegen in de Gemeenschap om het leven komen waarbij de rijvaardigheid van de bestuurder als gevolg van alcoholgebruik verminderd was.
-
(6)Uit onderzoek is gebleken dat het relatieve risico om bij een ongeval te worden betrokken aanzienlijk toeneemt bij een alcoholconcentratie in het bloed van meer dan 0,5 mg/ml en dat voor de gemiddelde bestuurder met een alcoholconcentratie tussen 0,5 en 0,8 mg/ml bloed dat risico tweemaal zo hoog ligt wanneer we hem vergelijken met iemand die niet gedronken heeft. Bij ongevallen met dodelijke afloop is het relatieve risico nog veel groter.
-
(7)Het is het voornaamste doel van de invoering binnen de Gemeenschap van een uniforme maximumlimiet voor de alcoholconcentratie in het bloed om een duidelijker en consequenter signaal te geven aan de bestuurders van passagiers- en vrachtvoertuigen dat boven een bepaalde limiet de combinatie van alcohol en het besturen van een motorvoertuig een gevaarlijke activiteit is en dat verschillende limieten in verschillende lidstaten het gevaar in zich bergen dat deze verwarring in de hand werken en dat daardoor het signaal dat rijden onder invloed van alcohol gevaarlijk is, wordt afgezwakt.
-
(8)Een uniforme limiet voor de alcoholconcentratie in het bloed zal ook een betere referentie zijn voor controles op nationaal vlak. Ongeacht waar bestuurders zich binnen de Gemeenschap bevinden, dienen zij zich er bewust van te zijn dat er een uniforme limiet bestaat waarboven zij, indien zij worden gepakt, beboet zullen worden overeenkomstig de jurisdictie van het land waar zij de overtreding begaan.
-
(9)Er zijn voldoende aanwijzingen dat een verlaging van het toegestane alcoholpromillage, mits dit gepaard gaat met efficiënte controles...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.