Mededeling grensregio's - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 20-12-2001 |
---|---|
Publicatiedatum | 13-10-2009 |
Kenmerk | 22112, 217, 1 |
Titel
Mededeling van de Commissie over de invloed van uitbreiding op regio's grenzend aan kandidaatlidstaten communautaire actie voor grensregio's
Datum Raadsdocument
3 augustus 2001
nr. Raadsdocument
11 372/01 Pecos 151
nr. Commissie-document
COM(2001)378 def
Eerstverantwoordelijk Ministerie
EZ i.o.m. BZ, FIN, JUST, V&W
Behandelingstraject in Brussel
Raadswerkgroep Centraal Europa.
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
Additionele middelen voor de betrokken grensregio's worden gevraagd ad 195 M . Een bedrag van 50 M wordt gevonden door herallocatie van het TEN-budget. Daarnaast wordt een verhoging van 100 M van het TEN-budget voorgesteld. De overige 45 M heeft betrekking op verhoging van het Jeugdprogramma (10 M ), een MKB pilot project (15 M ) en Interreg (20 M ).
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
In 2000 heeft de Commissie in haar mededeling betreffende de uitbreidingsstrategie een analyse van de economische situatie in de aan de kandidaatlidstaten grenzende regio's aangekondigd. De Europese Raad van Nice heeft de Commissie ertoe opgeroepen een programma ter versterking van het concurrentievermogen van de grensregio's in te dienen. Vervolgens heeft de Commissie een analyse van de grensregio's uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat de aan de kandidaat-lidstaten grenzende regio's in Duitsland, Oostenrijk, Griekenland, Italie en Finland ten opzichte van de andere Euregio's een achterstand hebben op het gebied van de sociaal-economische ontwikkeling en concurrentievermogen. Ook kwam naar voren dat de aard van deze achterstand verschilt tussen de regio's. Volgens de Commissie zijn de grensregio's in beginsel in staat om op middellange termijn uit de uitbreiding voordeel te halen als gevolg van een toenemende integratie met de opkomende economieën van Midden- en OostEuropa. Hiertoe dient echter wel het concurrentievermogen van de grensregio's versterkt te worden. Met het oog op de hiervoor benodigde sociaal-economische aanpassingen en om het publieke draagvlak voor uitbreiding in deze regio's te behouden doet de Commissie in deze mededeling een aantal aanbevelingen in het kader van «single community action». Deze acties omvatten zowel nieuwe maatregelen als een betere coördinatie van de bestaande maatregelen (steun uit de structuurfondsen en INTERREG) op nationaal en regionaal niveau.
De aanbevelingen van de Commissie vervat in het «Single Community Action» zijn:
-
1.hogere investering in transport infrastructuur in kader van TEN's d.m.v. verhoging van het maximum niveau van communautaire financiering voor TEN-projecten tot 20% (verandering van financiële verordening);
speciale financiële bijdrage voor TEN-projecten in grensgebieden ten bedrage van 150 M voor de periode 20032006 (waarvan 50 M uit re-allocatie);
voorstel
voor een heroriëntatie van structuurinstrumenten om impact van communautaire hulp te vergroten;
-
3.samenwerkingsactiviteiten voor MKB, gefinancierd met een speciaal 15 mln Euro pilot project van het EP voor de periode 20012002;
-
4.communautaire hulp ad 20 M voor netwerkmaatregelen tussen grensregio's in lidstaten en kandidaat-lidstaten in het kader van Interreg;
-
5.betere coördinatie tussen Interreg IIIa en Phare Cross Border programma's, zoals de Commissie al heeft voorgesteld in haar mededeling over de aanpassingen van het Phare beleid in oktober 2000;
voorstel
tot wijziging van de Phare Cross Border Cooperation verordening aan het einde van 2002 om: de prioriteiten van Phare CBC in lijn te brengen met Interreg A; de cofinanciering van transnationale (interreg B) of interregionale (Interreg C) samenwerkingsprojecten te vergemakkelijken;
-
7.een speciaal EIB programma om milieu en transport infrastructuur projecten te ondersteunen in regio's welke aan kandidaatlidstaten grenzen;
-
8.extra 10 M in het kader van het YOUTH programma voor people to people projecten in grensregio's;
-
9.gebruik maken van flexibiliteit van bestaande staatssteunregels;
voorstel
voor heroriëntatie van bestaande ontwikkelingsprogramma's om de concurrentie-kracht en diversificatie van activiteiten in grensregio's te verbeteren.
-
11.meer aandacht voor voorlichting in grensregio's d.m.v. expliciete opname als prioriteit in de Voorlichtingsstrategie;
-
12.instellen werkgroep bestaande uit personen uit verschillende betrokken gelederen van de Commissie voor de coördinatie en follow up.
Rechtsbasis van het voorstel
N.v.t., het betreft een mededeling
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
N.v.t., het betreft een mededeling.
Nederlandse belangen
Nederland heeft geen directe belangen aangezien wij geen regio's hebben die grenzen aan een kandidaatlidstaat. Het is wel in het indirecte belang van Nederland aangezien Nederland baat heeft bij een goed verloop van de uitbreiding.
Consequenties voor de nationale regelgeving / beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO / VNG): Geen
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
N.v.t.; het betreft een mededeling die het EP ter informatie is toegegaan.