Goede bedoelingen - Hoofdinhoud
Afgelopen weekend zat ik weer veel in de auto voor allerhande familiebezoeken. Het leuke van autorijden is dat je weer een beetje aan radio toekomt. Radio 1 en 3 zijn mijn favoriete zenders. Gedurende die autoritten viel mij op dat de spotjes van ‘Het begint met taal’ weer in de lucht zijn, maar nu wel anders. Bij de begroting van Algemene Zaken heb ik een beetje gezeurd over die spotjes. Dat lijkt geholpen te hebben.
In het afgelopen najaar werden die spots namelijk ook al uitgezonden. Ze maakten duidelijk dat het wel heel onhandig is om niet goed Nederlands te spreken. Op zich een goed verhaal. Ik kom in mijn portefeuilles Veiligheid en Onderwijs vaak genoeg tegen dat een slechte beheersing van de Nederlandse taal negatieve gevolgen heeft. Je moet gewoon fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken.
Mijn probleem was dat de spotjes bedoeld leken te zijn voor mensen die geen Nederlands spreken - maar dat ze die doelgroep nooit bereikten. Ze werden slechts spaarzaam uitgezonden op zenders die door allochtonen beluisterd en bekeken worden, maar massaal rondom programma’s als Boer zoekt vrouw en op een zender als 3FM. Met alle respect: daar kijkt of luistert de doelgroep natuurlijk niet naar. Het beste resultaat is in deze opzet dat de vloeiend Nederlands sprekende burger gerustgesteld wordt: 'De overheid zit bovenop dat taalprobleem! Hartstikke goed.' Maar of dat nu echt zo was?
De doelgroep is nu aangepast. De nieuwe campagne, Het begint met taal, roept Nederlands sprekende en luisterende mensen op om taalbuddy te worden van landgenoten die nog maar slecht de taal beheersen. Best goed. We mogen elkaar ook in dit soort dingen tot een hand en een voet zijn.
Is het dan zo dat ‘de overheid’ de echte problemen niet begrijpt? Nou, dat is niet per definitie zo. Op WWI (het ministerie van Integratie) heeft men wel een goed idee gehad. De uitvoering ging alleen wat minder. Het probleem is dat campagnes bedacht worden door een ministerie, en dat vervolgens Algemene Zaken (Postbus 51) de zendtijd inkoopt. Deze campagne van WWI is dan te specifiek voor Postbus 51 blijkbaar. Ze bedoelen het allemaal heel goed, maar het komt net niet goed uit de verf.
Toch blijf ik me zorgen maken. Neem nu de campagne Blijf positief. Die campagne is bedoeld om mensen te helpen niet in de rode cijfers te komen. Op de website vind je een enorm leuk gemaakte hulp om de boekhouding goed bij te houden. Dat is voor veel mensen een probleem. Ze maken hun post niet open, hebben geen map. (Allemaal heel herkenbaar overigens. Ik prijs mij gelukkig met een vrouw die jurist is en daarmee een stuk meer geordend. Maar dat terzijde.) De hulp voor al die rommelige boekhouders is: een formulier waarop je kunt invullen wanneer je verzekering afloopt, een formulier om de waterstanden op bij te houden. Goed idee, mijn vrouw is er dol op. Maar ik merk dat ik nu al weer in de war raak van al die formulieren. Ben benieuwd hoe die campagne er over een half jaar uit ziet.
Ed Anker