Richtlijn 1980/51 - Beperking van geluidshinder door subsonische luchtvaartuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 21 december 1979 tot 27 september 2003 en moest uiterlijk op 21 juni 1980 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 80/51/EEG van de Raad van 20 december 1979 inzake de beperking van geluidshinder door subsonische luchtvaartuigen

officiële Engelstalige titel

Council Directive 80/51/EEC of 20 December 1979 on the limitation of noise emissions from subsonic aircraft
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 1980/51
Origineel voorstel COM(1976)157
Celex-nummer i 31980L0051

3.

Key dates

Document 20-12-1979
Bekendmaking in Publicatieblad 24-01-1980; Special edition in Finnish: Chapter 07 Volume 002,Special edition in Swedish: Chapter 07 Volume 002,Special edition in Greek: Chapter 15 Volume 001,OJ L 18, 24.1.1980,Special edition in Portuguese: Chapter 07 Volume 002,Special edition in Spanish: Chapter 07 Volume 002
Inwerkingtreding 21-12-1979; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 27-09-2003; opgeheven door 32002R1592
Omzetting 21-06-1980; zie art. 8
Kennisgeving 21-12-1979

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

31980L0051

Richtlijn 80/51/EEG van de Raad van 20 december 1979 inzake de beperking van geluidshinder door subsonische luchtvaartuigen

Publicatieblad Nr. L 018 van 24/01/1980 blz. 0026 - 0028

Bijzondere uitgave in het Grieks: Hoofdstuk 15 Deel 1 blz. 0237

Bijzondere uitgave in het Spaans: Hoofdstuk 07 Deel 2 blz. 0206

Bijzondere uitgave in het Portugees: Hoofdstuk 07 Deel 2 blz. 0206

Bijzondere uitgave in het Fins: Hoofdstuk 7 Deel 2 blz. 0121

Bijzondere uitgave in het Zweeds: Hoofdstuk 7 Deel 2 blz. 0121

RICHTLIJN VAN DE RAAD van 20 december 1979 inzake de beperking van geluidshinder door subsonische luchtvaartuigen (80/51/EEG)

DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap, inzonderheid op artikel 84, lid 2,

Gezien de ontwerp-richtlijn ingediend door de Commissie,

Gezien het advies van het Europese Parlement (1),

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité (2),

Overwegende dat in het actieprogramma van de Europese Gemeenschappen inzake het milieu (3) wordt gewezen op het belang van het probleem van de geluidshinder en meer in het bijzonder op de noodzaak de geluidshinder van het luchtverkeer tegen te gaan;

Overwegende dat in het prioriteitenprogramma van de Raad inzake de bestudering van vraagstukken op het gebied van het luchtverkeer melding wordt gemaakt van de emissies van luchtvaartuigen, geluidshinder daaronder begrepen;

Overwegende dat de geluidshinder door luchtvaartuigen moet worden beperkt, daarbij rekening houdend met milieufactoren, technische uitvoerbaarheid en economische weerslag;

Overwegende dat een geëigend middel om deze hinder te beperken wordt gevormd door de vaststelling van een grens voor de geluidshinder aan de bron, gebaseerd op de normen die ter zake zijn opgesteld door de Organisatie van de Internationale Burgerluchtvaart,

HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:

Artikel 1

Elke Lid-Staat ziet erop toe dat ieder civiel luchtvaartuig dat valt onder een der categorieën die worden genoemd in bijlage 16 bij het Verdrag inzake de internationale Burgerluchtvaart, derde uitgave, juli 1978, en dat op zijn grondgebied is ingeschreven, daar alleen mag worden gebruikt wanneer hij akoestische goedkeuring heeft verleend op grond van deugdelijke bewijsstukken waaruit blijkt dat het luchtvaartuig voldoet aan voorschriften die op zijn minst gelijk zijn aan de normen omschreven in deel II, hoofdstukken 2, 3, 5 of 6 van die bijlage.

Artikel 2

  • 1. 
    De documenten waaruit de akoestische goedkeuring in de zin van de artikelen 1, 3, 4 en 5 blijkt, kunnen de vorm hebben van een afzonderlijk geluidscertificaat of van een passende verklaring in een ander document dat door de Staat van registratie is goedgekeurd en dat zich volgens de in deze Staat geldende voorschriften aan boord van het luchtvaartuig dient te bevinden, en bevatten ten minste de onderstaande gegevens: a) Staat van registratie en registratienummer van het luchtvaartuig;
  • b) 
    serienummer van de constructeur;
  • c) 
    type- en modelaanduiding van de constructeur;
  • d) 
    vermelding van iedere verdere constructiewijziging die is aangebracht ten einde de geldende normen voor akoestische goedkeuring in acht te nemen;
  • e) 
    maximale gewichten waarbij, naar is aangetoond, de geldende normen voor akoestische goedkeuring worden nagekomen;
  • f) 
    voor vliegtuigen waarvoor de aanvraag om een certificaat op of na 6 oktober 1977 is ingediend : geluidsniveau(s) en hun betrouwbaarheidsgrenzen van 90 % op het (de) referentiepunt(en) waarbij is aangetoond dat de geldende normen voor akoestische goedkeuring worden nagekomen.
  • 2. 
    De Lid-Staten erkennen de geldigheid van de in lid 1 bedoelde documenten die zijn afgegeven door de keuringsdiensten van een Staat van registratie die tevens een Lid-Staat is.

Artikel 3

  • 1. 
    De Lid-Staten zien erop toe...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.