Richtlijn 1983/206 - Wijziging van Richtlijn 80/51/EEG inzake de beperking van geluidshinder door subsonische luchtvaartuigen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 83/206/EEG van de Raad van 21 april 1983 tot wijziging van Richtlijn 80/51/EEG inzake de beperking van geluidshinder door subsonische luchtvaartuigenofficiële Engelstalige titel
Council Directive 83/206/EEC of 21 April 1983 amending Directive 80/51/EEC on the limitation of noise emissions from subsonic aircraftRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 1983/206 |
Origineel voorstel | COM(1981)512 |
Celex-nummer i | 31983L0206 |
Document | 21-04-1983 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 04-05-1983; Special edition in Swedish: Chapter 15 Volume 004,Special edition in Spanish: Chapter 07 Volume 003,Special edition in Portuguese: Chapter 07 Volume 003,OJ L 117, 4.5.1983,Special edition in Finnish: Chapter 15 Volume 004 |
Inwerkingtreding | 26-04-1983; in werking datum kennisgeving |
Einde geldigheid | 27-09-2003; zie 31980L0051 |
Omzetting | 25-04-1984; 12 maand na kennisgeving zie art. 2 |
Kennisgeving | 26-04-1983 |
|
Richtlijn 83/206/EEG van de Raad van 21 april 1983 tot wijziging van Richtlijn 80/51/EEG inzake de beperking van geluidshinder door subsonische luchtvaartuigen
Publicatieblad Nr. L 117 van 04/05/1983 blz. 0015 - 0017
Bijzondere uitgave in het Spaans: Hoofdstuk 07 Deel 3 blz. 0162
Bijzondere uitgave in het Portugees: Hoofdstuk 07 Deel 3 blz. 0162
Bijzondere uitgave in het Fins: Hoofdstuk 15 Deel 4 blz. 0122
Bijzondere uitgave in het Zweeds: Hoofdstuk 15 Deel 4 blz. 0122
*****
RICHTLIJN VAN DE RAAD
van 21 april 1983
tot wijziging van Richtlijn 80/51/EEG inzake de beperking van geluidshinder door subsonische luchtvaartuigen
(83/206/EEG)
DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap, inzonderheid op artikel 84, lid 2,
Gezien de door de Commissie ingediende ontwerp-richtlijn,
Gezien het advies van het Europese Parlement (1),
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité (2),
Overwegende dat wijzigingen die door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie zijn aangebracht in bijlage 16 van het Verdrag inzake de Internationale Burgerluchtvaart waarin de normen voor geluidsemissie van luchtvaartuigen zijn neergelegd, alsmede andere internationale maatregelen op het gebied van de geluidshinder door luchtvaartuigen het noodzakelijk maken wijzigingen aan te brengen in Richtlijn 80/51/EEG van de Raad van 20 december 1979 inzake de beperking van geluidshinder door subsonische luchtvaartuigen (3);
Overwegende dat het noodzakelijk is de strekking van de artikelen 1 en 5 van genoemde richtlijn te verduidelijken;
Overwegende dat verboden dient te worden dat subsonische civiele straalvliegtuigen die niet zijn ingeschreven op het grondgebied van Lid-Staten en die niet voldoen aan de desbetreffende internationale normen, na 31 december 1987 van dat grondgebied gebruik maken, behoudens de mogelijkheid tot en met 31 december 1989 een tijdelijke ontheffing te verlenen;
Overwegende dat dit verbod, gelet op de geografische ligging en de schaarse bevolking, niet behoeft te gelden voor Groenland;
Overwegende dat een ontheffing van de voorschriften inzake akoestische goedkeuring dient te worden voorzien voor een klein aantal vliegtuigen die speciaal zijn ontworpen voor vervoer dat ressorteert onder de luchtvaartindustrie van de Gemeenschap,
HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:
Artikel 1
Richtlijn 80/51/EEG wordt als volgt gewijzigd:
-
1.artikel 1 wordt als volgt gelezen:
»Artikel 1
Elke Lid-Staat ziet erop toe dat civiele subsonische straal- of schroefvliegtuigen die op zijn grondgebied zijn ingeschreven en die behoren tot een der categorieën die worden genoemd in titel I (geluidshinder door luchtvaartuigen) van bijlage 16 bij het Verdrag inzake de Internationale Burgerluchtvaart, zoals dat vanaf 26 november 1981, in overeenstemming met wijziging 5, hierna »bijlage 16/5" genoemd, van toepassing is, alleen op het grondgebied van Lid-Staten mogen worden gebruikt wanneer hij akoestische goedkeuring heeft verleend op grond van deugdelijke bewijsstukken waaruit blijkt dat deze vliegtuigen voldoen aan voorschriften die op zijn minst gelijk zijn aan de normen omschreven in deel II, hoofdstukken 2, 3, 5 of 6, van titel I van bijlage 16/5.";
-
2.in artikel 2, lid 1:
-
-wordt het woord »luchtvaartuig" telkens vervangen door het woord »vliegtuig",
-
-wordt sub e) het woord »gewichten" vervangen door het woord »massa";
-
3.artikel 3, lid 1, wordt als volgt gelezen:
»1. Iedere Lid-Staat ziet erop toe dat alle civiele schroefvliegtuigen met een toegelaten maximumstartmassa van niet meer dan 5 700 kg en alle civiele subsonische straalvliegtuigen, indien zij niet behoren tot een van de categorieën die worden genoemd in titel I van bijlage 16/5 en die gebruik maken van in een Lid-Staat gelegen vliegvelden, voldoen aan voorschriften...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.