Verordening 1997/1013 - Steunverlening aan bepaalde scheepswerven die worden geherstructureerd

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 7 juni 1997 tot 31 december 1998.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EG) nr. 1013/97 van de Raad van 2 juni 1997 betreffende de steunverlening aan bepaalde scheepswerven die worden geherstructureerd

officiële Engelstalige titel

Council Regulation (EC) No 1013/97 of 2 June 1997 on aid to certain shipyards under restructuring
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 1997/1013
Origineel voorstel COM(1997)132 NLEN
Celex-nummer i 31997R1013

3.

Key dates

Document 02-06-1997
Bekendmaking in Publicatieblad 06-06-1997; PB L 148 p. 1-3
Inwerkingtreding 07-06-1997; in werking datum publicatie + 1 zie art 3
Einde geldigheid 31-12-1998; zie art. 3

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

31997R1013

Verordening (EG) nr. 1013/97 van de Raad van 2 juni 1997 betreffende de steunverlening aan bepaalde scheepswerven die worden geherstructureerd

Publicatieblad Nr. L 148 van 06/06/1997 blz. 0001 - 0003

VERORDENING (EG) Nr. 1013/97 VAN DE RAAD van 2 juni 1997 betreffende de steunverlening aan bepaalde scheepswerven die worden geherstructureerd

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 92, lid 3, onder e), artikel 94 en artikel 113,

Gezien het voorstel van de Commissie,

Gezien het advies van het Europees Parlement (1),

Overwegende dat krachtens Verordening (EG) nr. 3094/95 van de Raad van 22 december 1995 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw (2) de bepalingen van Richtlijn 90/684/EEG van de Raad van 21 december 1990 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw (3) van toepassing blijven op de steunverlening aan de scheepsbouw, in afwachting van de inwerkingtreding van de OESO-overeenkomst inzake normale concurrentievoorwaarden in de commerciële scheepsbouw- en scheepsreparatiesector, zulks uiterlijk tot 31 december 1997;

Overwegende dat de scheepsbouwsector van belang is voor het afzwakken van structurele problemen in een aantal regio's van de Gemeenschap;

Overwegende dat de directe toepassing van het gemeenschappelijke maximumplafond geen ruimte biedt voor de alomvattende herstructureringsmaatregelen, die in een aantal scheepswerven in deze regio's noodzakelijk zijn, en dat dientengevolge een bijzondere overgangsmaatregel is geïntroduceerd;

Overwegende dat in Richtlijn 92/68/EEG (4) werd erkend dat voor de scheepsbouwsector in de gebieden van de voormalige Duitse Democratische Republiek een dringende en grondige herstructurering noodzakelijk was met het oog op een beter concurrentievermogen, een doelstelling die voor twee scheepswerven tijdens de vastgestelde herstructureringsperiode niet volledig kon worden gerealiseerd als gevolg van onvoorzienbare omstandigheden waarop die scheepswerven geen invloed hadden;

Overwegende dat in het geval van de twee genoemde werven een verdere overgangsmaatregel noodzakelijk is om hun herstructurering te voltooien, zodat zij in de toekomst de regels kunnen nakomen die van toepassing zijn op de Gemeenschap als geheel;

Overwegende dat de scheepsbouwcapaciteit in de gebieden van de voormalige Duitse Democratische Republiek tegen 31 december 1995 was verlaagd tot 327 000 gewogen bruto registerton (GBRT) en dat de Duitse regering heeft verzekerd dat die capaciteitsverlaging ten minste tot het eind van het jaar 2000 wordt nageleefd en dat zij die beperking zal verlengen tot eind 2005, tenzij de Commissie voordien haar goedkeuring verleent voor een eerdere beëindiging van de capaciteitsbeperkingen;

Overwegende dat een bijkomende vermindering van de scheepsbouwcapaciteit in Duitsland zal plaatsvinden door de beëindiging van de nieuwbouwactiviteiten op de Bremer Vulkan Werft te Bremen-Vegesack vóór eind 1997;

Overwegende dat, ondanks de inspanningen van de Griekse regering om alle openbare scheepswerven tegen maart 1993 te privatiseren, de Hellenic-werf pas in september 1995 werd verkocht aan een coöperatieve van haar werknemers waarbij de staat een meerderheidsaandeel van 51 % behield met het oog op belangen van landsverdediging;

Overwegende dat de financiële levensvatbaarheid en de herstructurering van de Hellenic-werf het verlenen van steun noodzakelijk maken om de onderneming de mogelijkheid te geven tot volledige afschrijving van de schulden die werden geaccumuleerd vóór haar uitgestelde privatisering;

Overwegende dat een bijkomende herstructurering van de openbare scheepswerven in Spanje noodzakelijk is om tegen 31 december 1998 de financiële levensvatbaarheid te bereiken voor al die werven, die worden omgevormd tot individuele entiteiten die op basis van integrale kostprijs op winst zijn gericht;

Overwegende dat ingevolge dit...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.