Uitvoeringsverordening 2013/396 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 1014/2010 met betrekking tot bepaalde eisen voor de monitoring op de CO 2 -emissies van nieuwe personenauto’s

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze uitvoeringsverordening was geldig van 8 mei 2013 tot 28 februari 2021.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsverordening (EU) nr. 396/2013 van de Commissie van 30 april 2013 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1014/2010 met betrekking tot bepaalde eisen voor de monitoring op de CO 2 -emissies van nieuwe personenauto’s Voor de EER relevante tekst

officiële Engelstalige titel

Commission Implementing Regulation (EU) No 396/2013 of 30 April 2013 amending Regulation (EU) No 1014/2010 as regards certain requirements for the monitoring of CO 2 emissions from new passenger cars Text with EEA relevance
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsverordening
Wetgevingsnummer Uitvoeringsverordening 2013/396
Celex-nummer i 32013R0396

3.

Key dates

Document 30-04-2013
Bekendmaking in Publicatieblad 01-05-2013; OJ L 120, 1.5.2013,Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 065
Inwerkingtreding 08-05-2013; in werking datum publicatie +7 zie art 2
Einde geldigheid 28-02-2021; stilzwijgende opheffing door 32021R0392

4.

Wettekst

1.5.2013   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 120/1

 

UITVOERINGSVERORDENING (EU) Nr. 396/2013 VAN DE COMMISSIE

van 30 april 2013

tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1014/2010 met betrekking tot bepaalde eisen voor de monitoring op de CO2-emissies van nieuwe personenauto’s

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EG) nr. 443/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot vaststelling van emissienormen voor nieuwe personenauto’s, in het kader van de communautaire geïntegreerde benadering om de CO2-emissies van lichte voertuigen te beperken (1), en met name artikel 8, lid 9, eerste alinea,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op basis van de ervaring die is opgedaan bij de monitoring op de CO2-emissie van nieuwe personenauto’s in 2010 en 2011 is bijlage II bij Verordening (EG) nr. 443/2009 gewijzigd om het vergaren van de relevante gegevens te vereenvoudigen en fabrikanten de middelen te verschaffen om deze gegevens doelmatig te verifiëren.

 

(2)

Om een samenhangende aanpak te verschaffen voor het toezicht op de CO2-emissie dient Verordening (EU) nr. 1014/2010 van de Commissie van 10 november 2010 inzake de monitoring en rapportering van registratiegegevens van nieuwe personenauto’s overeenkomstig Verordening (EG) nr. 443/2009 van het Europees Parlement en de Raad (2) te worden aangepast aan de wijzigingen die zijn aangebracht in bijlage II bij Verordening (EG) nr. 443/2009.

 

(3)

Verordening (EU) nr. 1014/2010 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.

 

(4)

De in deze verordening vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het Comité klimaatverandering,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Verordening (EU) nr. 1014/2010 wordt als volgt gewijzigd:

 

1)

In artikel 3 wordt lid 7 vervangen door:

„7.   Als de assen van het voertuig een verschillende spoorbreedte hebben, rapporteert de lidstaat de grootste spoorbreedte onder de parameter „spoorbreedte gestuurde as” of „spoorbreedte andere as” in de gedetailleerde monitoringgegevens.”.

 

2)

Artikel 5 wordt vervangen door:

„Artikel 5

Samenstelling van de gegevens door de lidstaten

Bij het invullen van de gedetailleerde monitoringgegevens vermelden de lidstaten ook:

 

a)

Voor elk voertuig met specifieke CO2-emissies van minder dan 50 g CO2/km: het aantal voertuigen dat is geregistreerd zonder de in artikel 5 van Verordening (EG) nr. 443/2009 vastgestelde vermenigvuldigingsfactoren toe te passen;

 

b)

Voor elk voertuig dat ontworpen is om op brandstof met ethanol (E85) te rijden: de specifieke CO2-emissies zonder rekening te houden met de 5 % CO2-emissievermindering die overeenkomstig artikel 6 van Verordening (EG) nr. 443/2009 aan dergelijke voertuigen wordt toegekend;

 

c)

Voor elk voertuig dat met innoverende technologie is uitgerust: de specifieke CO2-emissies zonder rekening te houden met de overeenkomstig artikel 12 van Verordening (EG) nr. 443/2009 toegekende CO2-emissievermindering.

De gedetailleerde monitoringgegevens worden gerapporteerd met de in de tabel in bijlage II vermelde nauwkeurigheid.”.

 

3)

Artikel 7 wordt vervangen door:

„Artikel 7

Voertuigen die niet onder de EG-typegoedkeuring vallen

  • 1. 
    In het geval van nationale typegoedkeuringen van kleine series personenauto’s overeenkomstig artikel 23 van Richtlijn 2007/46/EG of individuele goedkeuringen van personenauto’s overeenkomstig artikel 24 van die richtlijn, stellen de lidstaten de Commissie in kennis van het aantal dergelijke auto’s dat op hun grondgebied is geregistreerd, overeenkomstig de eerste tabel in deel C van bijlage II bij Verordening (EG)...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.