Horizonverslag spoort scholen aan "netelige" digitale vaardigheden-uitdaging aan te pakken - Hoofdinhoud
Europese Commissie
Persbericht
Brussel, 2 oktober 2014
Horizonverslag spoort scholen aan "netelige" digitale vaardigheden-uitdaging aan te pakken
Volgens een verslag, gepubliceerd door de Europese Commissie en het New Media Consortium, een non-profitorganisatie uit de VS die deskundigen op het gebied van onderwijstechnologie verenigt, horen zwakke digitale vaardigheden en kennis onder scholieren en de noodzaak het doeltreffend gebruik van informatie- en communicatietechnologieën in de lerarenopleiding te integreren tot de urgentste uitdagingen waaraan het Europese schoolonderwijs momenteel blootstaat. Het eerste Horizonverslag Europa: Schooleditie 2014 beschrijft de trends en de technologische ontwikkelingen die de komende vijf jaar naar verwachting een impact op het onderwijs zullen hebben. De uitdagingen voor de Europese scholen worden in drie categorieën ingedeeld: oplosbaar, moeilijk en netelig.
Het verslag weerspiegelt de doelstellingen van het Open het onderwijs -initiatief van de Commissie en is gebaseerd op de input van meer dan 50 deskundigen uit 22 Europese landen, het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek i van de Commissie, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling i (OESO) en de Organisatie van de Verenigde Naties i voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (Unesco). Volgens het verslag moet dringend actie worden ondernomen om innovatie in de klas te bevorderen, teneinde te profiteren van het toegenomen gebruik van sociale media, open leermiddelen en de groei van gegevensgestuurd leren en toetsen.
" Dit verslag biedt waardevolle inzichten en richtsnoeren voor beleidsmakers en schoolbesturen omtrent de noodzaak digitale en open middelen te omarmen. Europa moet zich meer inzetten om te verzekeren dat onze jonge generaties goed zijn voorbereid op hun toekomstige loopbaan, " aldus Androulla Vassiliou i, Europees commissaris voor Onderwijs, Cultuur, Meertaligheid en Jeugdzaken. " Betere digitale vaardigheden en toegang tot digitale en open middelen zijn essentieel, niet alleen voor beter onderwijs maar ook om flexibele onderwijsmodellen op te stellen die een leven lang leren gemakkelijker maken. "
Volgens het verslag zijn de integratie van ICT in de lerarenopleiding en het aanpakken van de zwakke digitale vaardigheden van leerlingen oplosbare uitdagingen. "Authentieke" leermogelijkheden bieden, op basis van echte praktijkvoorbeelden, en het mixen van formeel en informeel onderwijs zijn op korte termijn moeilijker uit te voeren. Onder de moeilijkste, "netelige", uitdagingen vallen de noodzaak om het onderwijs van complex denken te verbeteren en ervoor te zorgen dat studenten mede-ontwikkelaars van hun leeractiviteiten worden.
Het panel voorspelt dat cloudcomputing en tablets binnen een jaar op veel Europese scholen gemeengoed worden, en dat in de komende twee à drie jaar leren door middel van computerspellen en een combinatie van fysieke en virtuele omgevingen een integrerend deel van het onderwijs wordt. Volgens de deskundigen kan het nog tot vijf jaar duren om laboratoria op afstand en virtuele laboratoria te ontwikkelen en strategieën te ontwikkelen die studenten aansporen een actieve rol te spelen bij het mede-ontwerpen van hun leeractiviteiten.
Kwesties zoals deze uit het Horizonverslag zullen in december verder worden besproken tijdens de Europese conferentie op hoog niveau "Onderwijs in het digitale tijdperk", die gezamenlijk door de Europese Commissie en het Italiaanse voorzitterschap wordt georganiseerd.
Meer informatie
MEMO/14/548 Wat is het Horizonverslag?
Europese Commissie: Onderwijs en opleiding
Het wetenschappelijk centrum van het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek
Research on ICT for Learning, Skills and Open Education
Website van Androulla Vassiliou
Volg Androulla Vassiliou op Twitter @VassiliouEU