Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Duitsland voor de periode 2006-2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 27 maart 2007 gepubliceerd en is op 27 februari 2007 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 27 februari 2007 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Duitsland voor de periode 2006-2010

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 27 February 2007 on the updated stability programme of Germany, 2006-2010
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2007)65 NLEN
Celex-nummer i 32007A0327(02)

3.

Key dates

Document 27-02-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 27-03-2007; PB C 70 p. 5-8
Inwerkingtreding 27-02-2007; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

27.3.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 70/5

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 27 februari 2007

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Duitsland voor de periode 2006-2010

(2007/C 70/02)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 27 februari 2007 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Duitsland voor de periode 2006-2010 besproken.

 

(2)

In het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, wordt ervan uitgegaan dat de reële BBP-groei tijdelijk zal vertragen van 2,3 % in 2006 tot 1,4 % in 2007. Aangenomen wordt dat de reële BBP-groei vervolgens tijdens de rest van de programmaperiode gemiddeld 1,75 % zal bedragen. Op basis van de thans beschikbare informatie (de laatste officiële raming van de BBP-groei in 2006 bedraagt 2,7 %) lijkt dit scenario — in vergelijking met de prognoses van de Commissie voor de potentiële groei — tot 2008 uit te gaan van plausibele en voor de jaren daarna van enigszins optimistische groeihypothesen. De inflatieprognoses uit het programma lijken aan de hoge kant te zijn.

 

(3)

Voor 2006 wordt in het programma gewag gemaakt van een overheidstekort van 2,1 % van het BBP (neerwaarts herzien tot 1,9 % in de laatste regeringsmededeling), terwijl in de vorige actualisering van het stabiliteitsprogramma een streefcijfer van 3,3 % van het BBP werd gehanteerd. De belastinginkomsten van de overheid waren onverwacht hoog en werden overeenkomstig het stabiliteits- en groeipact in 2006 niet uitgegeven. Momenteel wordt ervan uitgegaan dat de belastingdruk (d.w.z. inkomsten uit belastingen en sociale bijdragen) in 2006 tot ongeveer 40 % van het BBP zal stijgen, hetgeen ongeveer 1 % van het BBP hoger is dan in de vorige actualisering werd verwacht. De overheidsuitgaven bleven in 2006 onder controle. De begroting werd enigszins strikter ten uitvoer gelegd wegens geringere monetaire overdrachten, hoofdzakelijk als gevolg van het feit dat de aantrekkende arbeidsmarkt voor het federale arbeidsbureau een onverwachte meevaller was. Voorts zijn de rente-uitgaven en de subsidies lager uitgevallen dan verwacht.

 

(4)

De belangrijkste doelstelling van de begrotingsstrategie op middellange termijn is de houdbaarheid van de openbare financiën op lange termijn te bewerkstelligen. Met het oog hierop wordt in het programma voorgesteld de begrotingsconsolidatie voort te zetten en tegelijkertijd de voorwaarden voor groei en werkgelegenheidsschepping te verbeteren. Na de voorgenomen correctie van het buitensporige tekort in 2006 wordt verwacht dat het tekort met een half procentpunt van het BBP per jaar (behalve in 2008) zal afnemen en in 2010 op 0,5 % van het BBP zal uitkomen. De verbetering van het primaire saldo vertoont eenzelfde patroon, waarbij het overschot in 2010 2 % van het BBP zou bedragen. In de begroting zijn aan de ontvangstenzijde corrigerende maatregelen opgenomen, met name de verhoging van het standaard BTW-tarief van 16 % tot 19 %. Uit een vergelijking van jaar tot jaar blijkt evenwel dat ervan wordt uitgegaan dat zowel de ontvangsten- als de uitgavenquote een neerwaarts verloop zal kennen. De uitgavenquote zou tegen 2010 namelijk verminderen met 2,5 procentpunten tot 43 % van het BBP. Deze geplande daling zou hoofdzakelijk door een beperking van de sociale uitgaven tot stand moeten komen. Aangenomen wordt dat de ontvangstenquote gedurende dezelfde periode met 1,5 procentpunt zal dalen tot 42 % van het BBP in 2010; een stijging...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.