Geactualiseerde convergentieprogramma van Tsjechië voor de periode 2006-2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 1 september 2007 gepubliceerd en is op 10 juli 2007 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 10 juli 2007 over het geactualiseerde convergentieprogramma van Tsjechië voor de periode 2006-2009

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 10 July 2007 on the updated convergence programme of the Czech Republic, 2006-2009
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2007)724 NLEN
Celex-nummer i 32007A0901(01)

3.

Key dates

Document 10-07-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 01-09-2007; PB C 204 p. 1-4
Inwerkingtreding 10-07-2007; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

1.9.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 204/1

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 10 juli 2007

over het geactualiseerde convergentieprogramma van Tsjechië voor de periode 2006-2009

(2007/C 204/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 10 juli 2007 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van Tsjechië voor de periode 2006-2007 onderzocht. Op grond van de politieke situatie in Tsjechië, waar in juni 2006 algemene verkiezingen zijn gehouden en een nieuwe regering op 19 januari 2007 het vertrouwen kreeg van het parlement, is de actualisering pas ingediend op 15 maart 2007, dus na de termijn van 1 december die in de gedragscode is vastgelegd.

 

(2)

Volgens het macro-economische scenario van het programma loopt de reële BBP-groei terug van 6,1 % in 2006 naar 4,9 % in 2007 en stabiliseert deze daarna op dit niveau. Afgaande op de thans beschikbare informatie lijkt dit scenario van plausibele groeihypothesen uit te gaan. De inflatieprognoses van het programma lijken eveneens realistisch.

 

(3)

Het overheidstekort over 2006 wordt in de voorjaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie geraamd op 2,9 % van het BBP, tegen een streefcijfer van 3,8 % van het BBP in de vorige actualisering van het convergentieprogramma. Dat het tekort meevalt, komt mede doordat de groei van het BBP en de werkgelegenheid hoger is uitgevallen en doordat een fors bedrag aan niet-bestede begrotingsmiddelen is doorgeschoven.

 

(4)

De budgettaire middellangetermijnstrategie van het programma is er vooral op gericht de openbare financiën op lange termijn houdbaar te houden en daartoe met name vooruitgang te boeken richting de middellangetermijndoelstelling (MTD) voor de begrotingssituatie, namelijk een structureel tekort (d.w.z. het conjunctuurgezuiverd saldo ongerekend eenmalige en tijdelijke maatregelen) van 1 % van het BBP. Volgens het programma loopt het nominale tekort over 2007 vooral door een discretionaire stijging van de sociale uitgaven op tot 4,0 % van het BBP en loopt het daarna weer geleidelijk terug tot 3,5 % van het BBP in 2008 en 3,2 % van het BBP in 2009. Het primaire tekort daalt van 2,4 % van het BBP in 2006 naar 1,6 % van het BBP in 2009. De voorgenomen budgettaire consolidatie na 2007 berust op een stijging van de ontvangsten met 0,4 procentpunt van het BBP in de programmaperiode, en met name op een stijging van de „overige ontvangsten” (de feitelijke maatregelen blijven onvermeld, maar vermoedelijk gaat het om EU-overdrachten), die een daling van de belastingen en sociale bijdragen meer dan goedmaakt. De consolidatie vindt echter in hoofdzaak aan de uitgavenzijde plaats, waar de overheidsconsumptie vooral dankzij de loonmatiging bij de overheid een constante daling vertoont die de stijging van de overheidsinvesteringen en de rente-uitgaven meer dan goedmaakt. In vergelijking met de vorige actualisering wordt in het nieuwe programma de beoogde reductie van het tekort tot onder de referentiewaarde van 3 % van het BBP met ten minste twee jaar uitgesteld, dit terwijl een gunstiger macro-economisch scenario wordt gehanteerd. Wel bevat het programma ook een door de nieuwe regering voorgesteld alternatief, namelijk een lager tekort van 3,2 % van het BBP over 2008 en 2,8 % van het BBP over 2009, waarbij allerlei beleidsmaatregelen worden getroffen en de openbare financiën via terugdringing van de verplichte uitgaven worden geflexibiliseerd. Echter, de beleidsmaatregelen moeten nog definitief...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.