Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Duitsland voor de periode 2007-2011

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 22 februari 2008 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 12 februari 2008 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Duitsland voor de periode 2007-2011

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 12 February 2008 on the updated stability programme of Germany, 2007-2011
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2008)58
Celex-nummer i 32008A0222(04)

3.

Key dates

Document 12-02-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 22-02-2008; PB C 49 p. 12-15

4.

Wettekst

22.2.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 49/12

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 12 februari 2008

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Duitsland voor de periode 2007-2011

(2008/C 49/04)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 12 februari 2008 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Duitsland voor de periode 2007-2011 behandeld.

 

(2)

De economische groei in Duitsland was in 2006 en 2007 aanzienlijk krachtiger dan in de vijf jaar daarvoor. Een volgehouden loonmatiging en structurele hervormingen hebben bijdragen tot een herstel van het concurrentievermogen en tot een toename van de werkgelegenheid. Mede dankzij de aanzienlijke verbetering van de arbeidsmarkt wordt gerekend op een gestaag herstel van de binnenlandse vraag, waarmee een verwachte lagere bijdrage van de netto externe vraag aan de groei kan worden opgevangen.

De snelheid waarmee de begrotingsconsolidatie tot stand is gekomen, is opmerkelijk. Het overheidssaldo is omgeslagen van een tekort van bijna 3,5 % van het bbp in 2005 in een klein overschot in 2007. Voorts verminderde het structurele tekort tussen 2005 en 2007 met 2,5 procentpunten van het bbp. De beheersing van de overheidsuitgaven is van cruciaal belang geweest voor de consolidatie. Deze zijn teruggedrongen van bijna 47 % van bbp in 2005 tot minder dan 44 % in 2007. Dit is te danken aan de sinds 2005 getroffen consolidatiemaatregelen, maar ook aan het feit dat de belastingmeevallers niet uitgegeven zijn, maar gebruikt zijn om het tekort te verminderen.

 

(3)

In het macro-economische scenario van het programma wordt ervan uitgegaan dat de reële bbp-groei zal vertragen van 2,4 % in 2007 tot 2 % in 2008 en gemiddeld 1,5 % in het resterende deel van de programmaperiode. Afgaande op de thans beschikbare informatie (2) lijkt dit scenario tot 2008 op plausibele en daarna op voorzichtige groeihypothesen te zijn gebaseerd. Ook al blijft de bbp-groei in 2009-2011 onder het potentieel, toch neemt de werkgelegenheid gestaag toe. De loonstijgingen blijven beperkt en resulteren dus niet in inflatoire druk. De in de afgelopen tien jaar waargenomen trendmatige verbetering van het prijsconcurrentievermogen zet evenwel niet door.

 

(4)

Voor 2007 gaat het geactualiseerde programma uit van een sluitende begroting. Dit is min of meer in overeenstemming met de najaarsprognoses 2007 van de diensten van de Commissie, die een overschot van 0,1 % van het bbp te zien geven. In het vorige geactualiseerde stabiliteitsprogramma was nog gemikt op een tekort van 1,5 % van het bbp. Dat de budgettaire doelstelling fors is overtroffen, is toe te schrijven aan het basiseffect van een meevallend tekort in 2006, aan een aantrekkende conjunctuur en aan een restrictiever begrotingsbeleid. De uitvoering van de begroting in 2007 was in overeenstemming met het beleidsadvies dat de Raad heeft gegeven in zijn advies van 27 februari 2007 over de vorige actualisering van het stabiliteitsprogramma (3). Aangezien de belastingmeevallers volledig zijn aangewend om het tekort te verlagen, was de uitvoering van de begroting ook in overeenstemming met de door de Eurogroep in april 2007 geformuleerde oriëntaties voor het begrotingsbeleid.

 

(5)

De budgettaire middellangetermijnstrategie is er vooral op gericht de houdbaarheid van de openbare financiën op lange termijn te waarborgen. Met het oog daarop wordt in het programma voorgesteld de begrotingsconsolidatie voort...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.