Rol van onderwijs en opleiding in met werkgelegenheid samenhangende beleidsmaatregelen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze resolutie (Raad) is op 20 juli 2001 gepubliceerd en is op 13 juli 2001 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Resolutie van de Raad van 13 juli 2001 over de rol van onderwijs en opleiding in met werkgelegenheid samenhangende beleidsmaatregelen

officiële Engelstalige titel

Council Resolution of 13 July 2001 on the role of education and training in employment related policies
 
Rechtsinstrument Resolutie (Raad)
Origineel voorstel COM(2001)116 NLEN
Celex-nummer i 32001G0720(01)

3.

Key dates

Document 13-07-2001
Bekendmaking in Publicatieblad 20-07-2001; PB C 204 p. 1-2
Inwerkingtreding 13-07-2001; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32001G0720(01)

Resolutie van de Raad van 13 juli 2001 over de rol van onderwijs en opleiding in met werkgelegenheid samenhangende beleidsmaatregelen

Publicatieblad Nr. C 204 van 20/07/2001 blz. 0001 - 0002

Resolutie van de Raad

van 13 juli 2001

over de rol van onderwijs en opleiding in met werkgelegenheid samenhangende beleidsmaatregelen

(2001/C 204/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien:

  • 1. 
    De conlcusies van de Europese Raad van Lissabon van 23 en 24 maart 2000, waarin de Europese Unie een nieuw strategisch doel voor het komende decennium heeft vastgesteld en de nadruk heeft geleged op de fundamentele rol van onderwijs en opleiding voor een geslaagde overgang naar een kenniseconomie en kennismaatschappij. De Europese Raad heeft de Raad "Onderwijs" met name verzocht om een bijdrage te leveren aan de processen van Luxemburg en Cardiff.
  • 2. 
    Het advies van de Raad "Onderwijs" van 9 november 2000 inzake het voorstel voor een beschikking van de Raad betreffende de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten voor 2001, waarin wordt aanbevolen dat de Commissie, met ingang van 2001, bij de uitwerking van de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid voor het volgende jaar, rekening houdt met het advies dat de ministers van Onderwijs haar zullen toezenden.
  • 3. 
    De conclusies van de Europese Raad van 23 et 24 maart 2001, waarin het strategische doel van Lissabon wordt bevestigd en het belang wordt benadrukt van basisvaardigheden, met name informatietechnologie en digitale vaardigheden, alsmede de rol van goed algemeen vormend onderwijs ter ondersteuning van de arbeidsmobiliteit en levenslang leren.
  • 4. 
    Het "werkgelegenheidspakket 2000" dat door de Europese Raad van Nice van 7 en 8 december 2000 is goedgekeurd, alsmede Besluit 2001/63/EG van de Raad van 19 januari 2001 betreffende de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaaten voor 2001(1), waarin prioriteit wordt gegeven aan levenslang leren als een horizontaal doel, waarvoor de lidstaten samenhangende strategieën dienen op te stellen.
  • 5. 
    De Europese sociale agenda, die eveneens door de Europese Raad van Nice is goedgekeurd en waarin onder meer wordt benadrukt dat de toegang tot levenslang leren moet worden verbeterd; tevens omvat deze agenda het formuleren en uitvoeren van geïntegreerde beleidsmaatregelen op Europees en nationaal niveau.
  • 6. 
    Het verslag van de Raad "Onderwijs" over de concrete toekomstige doelstellingen voor onderwijs- en opleidingssystemen, dat aan de Europese Raad van Stockholm is voorgelegd als bijdrage aan de processen van Luxemburg en Cardiff, alsmede het verzoek van de Europese Raad van Stockholm om een nieuw verslag voor de Europese Raad in het voorjaar van 2002.
  • 7. 
    De mededeling van de Commissie over "Nieuwe Europese arbeidsmarkten, open voor allen met toegang voor allen", waarin gewezen wordt op het belang van een verhoging van het niveau van de vaardigheden en van de overdraagbaarheid daarvan van het ene land naar het andere, op het belang van een versterking van de onderwijsvaardigheden en van beleidsmaatregelen op het gebied van levenslang leren, alsmede de goedkeuring door de Europese Raad van Stockholm van het instellen van een task force op hoog niveau voor vaardigheden en mobiliteit, die een beroep zal doen op de expertise van het bedrijfsleven, het onderwijsveld en de sociale partners.
  • 8. 
    Het memorandum van de Commissie over levenslag leren, dat de aanzet heeft gegeven tot een brede discussie op Europees niveau en in de lidstaten over de vraag hoe brede, samenhangende strategieën voor levenslang leren moeten worden uitgevoerd, alsmede het e-Learing-actieplan voor de periode 2001-2004, dat erop gericht is de actoren in de sectoren onderwijs en opleiding, alsmede de betrokken sociale, industriële en economische actoren, te mobiliseren, teneinde het...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.