Ontwikkeling van het menselijk kapitaal ten behoeve van de sociale cohesie en het concurrentievermogen in de kennismaatschappij - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Resolutie van de Raad van 25 november 2003 over de ontwikkeling van het menselijk kapitaal ten behoeve van de sociale cohesie en het concurrentievermogen in de kennismaatschappijofficiële Engelstalige titel
Council conclusions of 25 November 2003 on the "Development of human capital for social cohesion and competitiveness in the knowledge society"Rechtsinstrument | Resolutie (Raad) |
---|---|
Origineel voorstel | COM(2002)779 |
Celex-nummer i | 32003G1205(05) |
Document | 25-11-2003 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 05-12-2003; PB C 295 p. 9-10 |
Inwerkingtreding | 25-11-2003; in werking datum document |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
|
Resolutie van de Raad van 25 november 2003 over de ontwikkeling van het menselijk kapitaal ten behoeve van de sociale cohesie en het concurrentievermogen in de kennismaatschappij
Publicatieblad Nr. C 295 van 05/12/2003 blz. 0009 - 0010
Resolutie van de Raad
van 25 november 2003
over de ontwikkeling van het menselijk kapitaal ten behoeve van de sociale cohesie en het concurrentievermogen in de kennismaatschappij
(2003/C 295/05)
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
ZICH ERVAN BEWUST zijnde dat:
-
-de Europese Raad vanaf 2000 steeds heeft gesteld dat samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding een voorwaarde vormt om te komen tot een concurrerende kenniseconomie;
-
-de voortdurende ontwikkeling van de sociaal-demografische en economische situatie in Europa, met name in de context van de uitbreiding, vraagt om een heroriëntatie van de strategieën, zodat de verwezenlijking van de gemeenschappelijke doelstellingen met behulp van doeltreffende en doelmatige investeringen in de onderwijs- en opleidingsstelsels wordt bevorderd;
-
-het menselijk kapitaal een strategische hulpbron is voor de ontwikkeling van Europa over de gehele linie, en dat het onderwijs- en opleidingsbeleid van de lidstaten gericht moet zijn op de ontplooiing van de persoonlijkheid van elk individu gedurende het hele leven, en op een grotere participatie van de burgers in sociale cohesie en economische ontwikkeling;
-
-de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie in 2002 een werkprogramma hebben aangenomen voor de verwezenlijking van enkele gemeenschappelijke, goedgekeurde en door iedereen onderschreven korte- en middellangetermijndoelstellingen, programma dat in 2002 door de Europese Raad in Barcelona is overgenomen;
-
-in de Commissiemededeling van november 2002 inzake de verbetering van de coördinatie van het begrotingsbeleid geattendeerd wordt op de positieve invloed die investeringen in menselijk kapitaal en kennis kunnen hebben op groei en werkgelegenheid;
-
-in de conclusies van de Europese Raad van maart 2003 onderstreept wordt dat investeren in menselijk kapitaal een noodzakelijke voorwaarde vormt om het concurrentievermogen van Europa te bevorderen, hoge groei- en werkgelegenheidscijfers te realiseren en over te gaan naar een kenniseconomie;
-
-in de Commissiemededeling van 2003, "Efficiënt investeren in onderwijs en opleiding: een dwingende noodzaak voor Europa", wordt nagegaan in hoeverre onderwijs van belang is voor en bijdraagt tot andere kernelementen van de strategie van Lissabon en dat in die mededeling voorts wordt benadrukt dat in de EU te weinig in menselijke hulpbronnen geïnvesteerd wordt en dat zowel de publieke als de private middelen doelmatiger moeten worden besteed door het opleiding- en onderwijsbeleid te coördineren met het werkgelegenheidsbeleid, rekening houdend met het werkprogramma voor de follow-up inzake de gemeenschappelijke doelstellingen en de strategie van levenslang leren;
-
-in de in juli 2003 door de Raad aangenomen resolutie over de opbouw van sociaal en menselijk kapitaal in de kennismaatschappij met nadruk wordt gewezen op de strategische waarde van sociaal en menselijk kapitaal, alsmede op de noodzaak de interactie daartussen op de gebieden van leren, werk, en sociale cohesie te ontwikkelen;
-
-in de conclusies van de Europese Raad van oktober 2003 wordt bevestigd dat investeren in menselijk kapitaal, meer bepaald door middel van meer investeringen in onderwijs en een betere aansluiting op het arbeids- en het sociale beleid, essentieel is voor het groeipotentieel van Europa,
ONDERSTREEPT dat
-
-de Gemeenschap tot taak heeft om, met volledige eerbiediging van de verantwoordelijkheid van de lidstaten, bij te dragen tot de ontwikkeling van kwaliteitsonderwijs en uitvoering te geven aan een beleid inzake...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.