Verordening 2019/2176 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 1092/2010 betreffende macroprudentieel toezicht van de EU op het financiële stelsel en tot oprichting van een Europees Comité voor systeemrisico’s - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2019/2176 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2019 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1092/2010 betreffende macroprudentieel toezicht van de Europese Unie op het financiële stelsel en tot oprichting van een Europees Comité voor systeemrisico’sofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2019/2176 of the European Parliament and of the Council of 18 December 2019 amending Regulation (EU) No 1092/2010 on European Union macro-prudential oversight of the financial system and establishing a European Systemic Risk BoardRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2019/2176 |
Origineel voorstel | COM(2017)538 |
Celex-nummer i | 32019R2176 |
Document | 18-12-2019; datum van ondertekening |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 27-12-2019; PB L 334 p. 146-154 |
Ondertekening | 18-12-2019 |
Inwerkingtreding | 30-12-2019; in werking datum publicatie +3 zie art 2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
27.12.2019 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 334/146 |
VERORDENING (EU) 2019/2176 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 18 december 2019
tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1092/2010 betreffende macroprudentieel toezicht van de Europese Unie op het financiële stelsel en tot oprichting van een Europees Comité voor systeemrisico’s
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van de Europese Centrale Bank (1),
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (2),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Overeenkomstig artikel 20 van Verordening (EU) nr. 1092/2010 van het Europees Parlement en de Raad (4) hebben het Europees Parlement en de Raad, op basis van een verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad van 8 augustus 2014 betreffende de taken en de organisatie van het Europees Comité voor systeemrisico’s, zich over de Verordening (EU) nr. 1092/2010 gebogen om na te gaan of de taken en de organisatie van het Europees Comité voor systeemrisico’s (ESRB) moeten worden herzien. Ook zijn de nadere bepalingen voor de aanwijzing van de voorzitter van het ESRB geëvalueerd. |
(2) |
In de effectenbeoordeling van de Commissie bij haar voorstel voor onderhavige verordening wordt geconcludeerd dat het ESRB over het algemeen weliswaar goed functioneert, maar dat op een aantal specifieke punten verbeteringen nodig zijn. |
(3) |
Recente institutionele wijzigingen in verband met de bankenunie in combinatie met pogingen om een kapitaalmarktenunie tot stand te brengen, evenals technologische veranderingen, hebben tot een daadwerkelijke wijziging van de operationele omgeving van het ESRB geleid. Het ESRB moet bijdragen aan het voorkomen of beperken van systeemrisico’s voor de financiële stabiliteit in de Unie en aldus aan de verwezenlijking van de doelstellingen van de interne markt. Macroprudentieel toezicht van de Unie op het financiële stelsel vormt een integrerend onderdeel van het Europees Systeem voor financieel toezicht. Institutionele regelingen die micro- en macroprudentiële risico’s op doeltreffende wijze vaststellen en aanpakken, kunnen ervoor zorgen dat alle belanghebbenden voldoende vertrouwen hebben om, met name grensoverschrijdende, financiële activiteiten te ontplooien. Het ESRB moet uiteenlopende benaderingen helpen voorkomen en bijdragen aan een beter functioneren van de interne markt door een tijdige en consequente beleidsrespons van de lidstaten op vastgestelde systeemrisico’s in de hand te werken. |
(4) |
De brede ledenbasis van de algemene raad van het ESRB (de „Algemene Raad“) is een belangrijke troef. Recente ontwikkelingen in de structuur van het financiële toezicht van de Unie, met name de totstandbrenging van een bankenunie, zijn echter niet tot uiting gekomen in de samenstelling van de algemene raad. Om die reden moeten de voorzitter van de Raad van toezicht van de Europese Centrale Bank (ECB) en de voorzitter van de gemeenschappelijke afwikkelingsraad zoals opgericht bij Verordening (EU) nr. 806/2014 van het Europees Parlement en de Raad (5) niet-stemgerechtigde leden van de algemene raad worden. In het technisch adviescomité van het ESRB (het „technisch adviescomité“) moeten overeenkomstige aanpassingen worden aangebracht. |
(5) |
De president van de ECB heeft het ESRB gedurende de eerste vijf jaar sinds de oprichting ervan, overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1092/2010 tot 15 december 2015 en nadien voorgezeten, waarna hij het voorzitterschap ad interim is blijven waarnemen. Tijdens deze periode heeft de... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.