Uitvoeringsverordening 2020/469 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 923/2012, Verordening (EU) nr. 139/2014 en Verordening (EU) 2017/373, voor wat betreft de voorschriften voor luchtverkeersbeheers-/luchtvaartnavigatiediensten, het ontwerp van luchtruimstructuren en de gegevenskwaliteit, en de veiligheid van start- en landingsbanen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze uitvoeringsverordening is op 3 april 2020 gepubliceerd en is op 23 april 2020 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsverordening (EU) 2020/469 van de Commissie van 14 februari 2020 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 923/2012, Verordening (EU) nr. 139/2014 en Verordening (EU) 2017/373, voor wat betreft de voorschriften voor luchtverkeersbeheers-/luchtvaartnavigatiediensten, het ontwerp van luchtruimstructuren en de gegevenskwaliteit, en de veiligheid van start- en landingsbanen, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 73/2010

officiële Engelstalige titel

Commission Implementing Regulation (EU) 2020/469 of 14 February 2020 amending Regulation (EU) No 923/2012, Regulation (EU) No 139/2014 and Regulation (EU) 2017/373 as regards requirements for air traffic management/air navigation services, design of airspace structures and data quality, runway safety and repealing Regulation (EC) No 73/2010
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsverordening
Wetgevingsnummer Uitvoeringsverordening 2020/469
Celex-nummer i 32020R0469

3.

Key dates

Document 14-02-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 03-04-2020; PB L 104 p. 1-243
Inwerkingtreding 23-04-2020; in werking datum publicatie +20 zie art 5
05-11-2020; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 5
12-08-2021; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 5 en 32020R1177
27-01-2022; Toepassing zie art 5
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

3.4.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 104/1

 

UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2020/469 VAN DE COMMISSIE

van 14 februari 2020

tot wijziging van Verordening (EU) nr. 923/2012, Verordening (EU) nr. 139/2014 en Verordening (EU) 2017/373, voor wat betreft de voorschriften voor luchtverkeersbeheers-/luchtvaartnavigatiediensten, het ontwerp van luchtruimstructuren en de gegevenskwaliteit, en de veiligheid van start- en landingsbanen, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 73/2010

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2018 inzake gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart, en tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 2111/2005, (EG) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr. 376/2014 en de Richtlijnen 2014/30/EU en 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 552/2004 en (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EEG) nr. 3922/91 van de Raad (1), met name artikel 36, lid 1, onder c) en g), artikel 43, lid 1, onder a) en f), en artikel 44, lid 1,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

In Verordening (EU) nr. 923/2012 van de Commissie (2) zijn de gemeenschappelijke luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures voor het algemene luchtverkeer vastgesteld (de zogenaamde “luchtverkeersregels”).

 

(2)

In Verordening (EU) nr. 139/2014 van de Commissie (3) zijn de eisen en administratieve procedures met betrekking tot luchthavens vastgesteld, met inbegrip van het beheer, de exploitatie, de certificering en het toezicht.

 

(3)

In Verordening (EU) 2017/373 van de Commissie (4) zijn de gemeenschappelijke eisen voor verleners van luchtverkeersbeheers-/luchtvaartnavigatiediensten (“ATM/ANS”) en andere netwerkfuncties voor luchtverkeersbeheer (“ATM-netwerkfuncties”) ten behoeve van het algemene luchtverkeer, en voor het toezicht daarop, vastgesteld.

 

(4)

Om een hoog niveau van veiligheid van de burgerluchtvaart in de Unie te garanderen, moeten cockpitbemanningen verplicht worden om verslag uit te brengen aan de luchtverkeersdiensten wanneer de remwerking op de baan minder goed is dan aan hen was gemeld. Die rapporteringsverplichting moet worden opgenomen in Uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012.

 

(5)

Op 31 maart 2016 heeft de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (“de ICAO”) Amendement 77-A van bijlage 3 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, ondertekend op 7 december 1944 in Chicago (het “Verdrag van Chicago”), vastgesteld, dat tot doel heeft de verstrekking van informatie over gevaarlijke weersomstandigheden te verbeteren, het situationeel bewustzijn te verbeteren en bij te dragen tot efficiëntere routes, met inbegrip van het omzeilen van gevaarlijke weersomstandigheden. Dat amendement is sinds 10 november 2016 van toepassing in de ICAO-verdragsstaten en moet ook worden weerspiegeld in Verordening (EU) 2017/373, met name in de bepalingen inzake meteorologische diensten (bijlage V — Deel-MET).

 

(6)

Verordening (EU) 2017/373 moet een weergave zijn van de stand van de techniek op het gebied van luchtvaartveiligheid, en van de beste praktijken en de wetenschappelijke en technische vooruitgang op het gebied van luchtvaartinlichtingendiensten (“AIS”). De wijzigingen van Verordening (EU) 2017/373 moeten dan ook gebaseerd zijn op de toepasselijke ICAO-normen en aanbevolen praktijken (“SARP’s”), met name de zestiende uitgave van bijlage 15 “Luchtvaartinlichtingendiensten” bij het Verdrag van Chicago, en op de ervaring die de Unie heeft...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.