Uitvoeringsbesluit 2020/1008 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1696 over de werkwijze van de selectiecommissie als bedoeld in artikel 14, lid 3, van Verordening (EU) 2017/1939 - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1008 van de Raad van 9 juli 2020 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1696 over de werkwijze van de selectiecommissie als bedoeld in artikel 14, lid 3, van Verordening (EU) 2017/1939officiële Engelstalige titel
Council Implementing Decision (EU) 2020/1008 of 9 July 2020 amending Implementing Decision (EU) 2018/1696 on the operating rules of the selection panel provided for in Article 14(3) of Regulation (EU) 2017/1939Rechtsinstrument | Uitvoeringsbesluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsbesluit 2020/1008 |
Origineel voorstel | COM(2020)279 |
Celex-nummer i | 32020D1008 |
Document | 09-07-2020; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 10-07-2020; OJ L 221I , 10.7.2020, p. 1–2 |
Inwerkingtreding | 11-07-2020; in werking datum publicatie +1 zie art 2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
10.7.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
LI 221/1 |
UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2020/1008 VAN DE RAAD
van 9 juli 2020
tot wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1696 over de werkwijze van de selectiecommissie als bedoeld in artikel 14, lid 3, van Verordening (EU) 2017/1939
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2017/1939 van de Raad van 12 oktober 2017 betreffende nauwere samenwerking bij de instelling van het Europees Openbaar Ministerie (“EOM”) (1), en met name artikel 14, lid 3,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Het Europees Openbaar Ministerie is ingesteld voor het instellen van onderzoek naar, het vervolgen en het voor de rechter brengen van daders van, en medeplichtigen aan, strafbare feiten die de financiële belangen van de Unie schaden. |
(2) |
Verordening (EU) 2017/1939 bepaalt dat de Raad elke Europese aanklager dient te benoemen nadat de desbetreffende lidstaat daarvoor drie geschikte kandidaten heeft voorgedragen, en na ontvangst van een gemotiveerd advies van de selectiecommissie bedoeld in artikel 14, lid 3, van die verordening. |
(3) |
De selectie en benoeming van de Europese aanklagers, die samen met de Europese hoofdaanklager het college van het EOM vormen, is een voorwaarde voor de instelling van het EOM. |
(4) |
Op 13 juli 2018 heeft de Raad Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1696 (2) over de werkwijze van de selectiecommissie (“de werkwijze”) als bedoeld in artikel 14, lid 3, van Verordening (EU) 2017/1939, vastgesteld. |
(5) |
Regel VI.2 van de werkwijze bepaalt dat de selectiecommissie de voordrachten bij ontvangst ervan toetst aan de vereisten van artikel 16, lid 1, van Verordening (EU) 2017/1939. De selectiecommissie nodigt de voorgedragen personen uit voor een gesprek. Het gesprek is persoonlijk. Indien een voorgedragen kandidaat zijn kandidatuur voor het gesprek intrekt, verzoekt de selectiecommissie via het secretariaat de betrokken lidstaat een nieuwe kandidaat voor te dragen. |
(6) |
Regel VII.2 van de werkwijze bepaalt dat de selectiecommissie uitgaande van haar bevindingen tijdens de toetsing en het gesprek een advies dient op te stellen over de kwalificaties van de kandidaten om de taken van Europese aanklager uit te voeren, waarin zij uitdrukkelijk aangeeft of zij aan de voorwaarden van artikel 16, lid 1, van Verordening (EU) 2017/1939 voldoen. De selectiecommissie dient haar advies te motiveren. Indien de voorgedragen kandidaten niet aan de voorwaarden van artikel 16, lid 1, van Verordening (EU) 2017/1939 voldoen, dient de selectiecommissie volgens dezelfde regel de betrokken lidstaat via het secretariaat te verzoeken om een overeenkomstig aantal nieuwe kandidaten voor te dragen. |
(7) |
Bij wijze van uitzondering op de tweede alinea van regel V.2 en op de tweede alinea van regel VII.2 van de werkwijze dient de selectiecommissie de mogelijkheid te hebben om haar gemotiveerde advies aan de Raad te beperken tot slechts twee geschikte kandidaten, wanneer met voldoende zekerheid komt vast te staan dat een lidstaat objectief gezien, gelet op de uitzonderlijke omstandigheden in die lidstaat, onmogelijk binnen een redelijke termijn een derde kandidaat kan vinden, ondanks dat die lidstaat daarvoor wel alles in het werk heeft gesteld. De selectiecommissie mag van deze mogelijkheid enkel gebruikmaken indien een kandidaat zijn voordracht intrekt of indien de selectiecommissie hem als niet in aanmerking komend heeft bevonden en wanneer die lidstaat al een nieuwe kandidaat had voorgedragen overeenkomsig regel VI.2 of VII.2. In een dergelijk geval moet de selectiecommissie haar advies over twee geschikte kandidaten aan de Raad kunnen voorleggen en moet de Raad kunnen overgaan tot de benoeming op... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.