Mondkapjes in het vliegtuig - Hoofdinhoud
Met dank overgenomen van R.J. (Remco) Dijkstra i, gepubliceerd op woensdag 9 september 2020, 2:31.
Schriftelijke vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het soms weigeren van het dragen van mondkapjes door passagiers van vliegtuigen en vooral de gevolgen daarvan.
-
1.Bent u bekend met het feit het voorkomt dat passagiers van vliegtuigen weigeren mondkapjes te dragen? Hoe asociaal en absurd is dit in uw ogen?
-
2.Het is toch aan de nationale overheid en de vervoerder om te bepalen welke (corona-) regels er gelden aan boord? Dientengevolge moeten luchtvaartmaatschappijen toch ook mensen kunnen weigeren die zich ondanks herhaalde aanwijzingen en verzoeken niet conformeren aan hetgeen expliciet en uitdrukkelijk voor het boarden gevraagd wordt?
Is inzichtelijk hoe vaak dit voorkomt c.q., is voorgekomen, gedurende de afgelopen maanden bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen of luchtvaartmaatschappijen die vliegen vanaf of naar Nederland?
-
3.Bent u de hoogte van het principe: "no mask, no fly"? En wat vindt u daarvan? Maar wat als toestel al in de lucht is, of op de taxibaan staat?
-
4.Deelt u de mening van de VVD dat het weigeren van te vliegen als een passagier geen mondkapje op wil doen, een goede richtlijn is, maar dat gevolgen voor anderen groot zijn omdat zij geconfronteerd worden met de effecten van een weigeraar?
-
5.Bent u op de hoogte van het feit dat er grote vertraging in vertrektijden kan optreden door weigerachtige passagiers aangezien zij (met hun bagage) eerst van boord gehaald moeten worden, dat dit gevolgen heeft voor de toebedeelde slots en tijdsspanne in welke het vliegtuig moet vertrekken en aankomen op de bestemming? Dat deze vertraging onnodig is? Dat deze vertraging vervolgens doorwerkt voor iedere andere reiziger aan boord die hiermee geconfronteerd wordt en waar bijvoorbeeld familie staat te wachten, of een verdere verbinding lastiger wordt en ongewenste kosten oplevert? Dat al deze indirecte effecten niet alleen vervelend zijn, maar volledig verwijtbaar aan de weigeraar(s)?
-
6.Hebben luchtvaartmaatschappijen of anderen (bv Schiphol/marechaussee) de mogelijkheid deze weigerachtige passagiers flink te beboeten? Hoe hoog zijn die boetes dan? Klopt het dat standaard 500 euro van toepassing is? Worden deze boetes ook daadwerkelijk uitgedeeld? En staat deze 500 euro eigenlijk wel in verhouding met de schade en gevolgschade? Indien dit niet het geval is, is een aanpassing van de boete te overwegen? Bent u bereid daar met uw collega's naar te kijken gezien de impact op vele anderen en de operatie?
-
7.Bent u zich ervan bewust dat de luchtvaartmaatschappij zelf weinig kan doen aan de vertraging, maar wel opdraait voor het ongemak, het domino-effect van vertraagde aankomst en later weer vertrek, waardoor een vlucht zomaar pas weer in de nachtelijke uren retour op Schiphol of Eindhoven kan aankomen, wat eerder niet gepland was?
-
8.Bent u zich ervan bewust dat een weigerachtige passagier, gezien bovenstaande, zorgt voor ongelofelijk veel hinder?
-
9.Deelt u de mening dat dit ook geld voor mensen die onder invloed van drank en drugs aan boord gaan en zo mogelijk ongemak en overlast veroorzaken? Wat kan gedaan worden om deze mensen vooraf te weigeren?
-
10.Hoe ver staat het met de invoering van een (internationale) zwarte lijst voor overlastgevende amokmakers in vliegtuigen? Hoe wordt voorkomen dat dergelijke types zich ooit nog per vliegtuig mogen verplaatsen? Bent u bereid de strikte privacy-regels hiervoor eventueel aan te passen? Wat doen uw Europese collega's en Europa hieraan?
-
11.In uw nieuwe wetsvoorstel tegen slotmisbruik wilt u onder andere luchtvaartmaatschappijen kunnen gaan beboeten en voorkomen dat ze na bepaalde tijden aankomen op vliegvelden, klopt dit? Wat betekent deze vorm van vertraging? Is dat wel rekening mee gehouden? Kan een vliegtuig hierdoor dan niet meer landen op Eindhoven of Rotterdam en moeten alle mensen dan rond middernacht met bussen door half Nederland vervoerd gaan worden omdat de nachtsluiting blijkbaar zwaarder weegt, terwijl deze vorm van vertraging slecht verwijtbaar is? In welke mate blijft aankomst op de geplande luchthaven in stand, ondanks enige vertraging en uitloop?
Achtergrond:
https://www.parool.nl/nederland/boete-van-500-euro-voor-weigeren-mondkapje-in-vliegtuig~b75b0f06/