Uitvoeringsbesluit 2020/1342 - Toekenning van tijdelijke steun aan België om het risico op werkloosheid door de COVID-19-uitbraak te beperken - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1342 van de Raad van 25 september 2020 tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan het Koninkrijk België om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID-19-uitbraak te beperkenofficiële Engelstalige titel
Council Implementing Decision (EU) 2020/1342 of 25 September 2020 granting temporary support under Regulation (EU) 2020/672 to the Kingdom of Belgium to mitigate unemployment risks in the emergency following the COVID-19 outbreakRechtsinstrument | Uitvoeringsbesluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsbesluit 2020/1342 |
Origineel voorstel | COM(2020)471 |
Celex-nummer i | 32020D1342 |
Document | 25-09-2020; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 29-09-2020; PB L 314 p. 4-9 |
Inwerkingtreding | 28-09-2020; van kracht datum kennisgeving zie art 5 |
Deadline | 30-03-2021; zie art 4 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Kennisgeving | 28-09-2020 |
29.9.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 314/4 |
UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2020/1342 VAN DE RAAD
van 25 september 2020
tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan het Koninkrijk België om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID-19-uitbraak te beperken
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2020/672 van de Raad van 19 mei 2020 betreffende de instelling van een Europees instrument voor tijdelijke steun om het risico op werkloosheid te beperken in een noodtoestand (SURE) als gevolg van de COVID-19-uitbraak (1), en met name artikel 6, lid 1,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 7 augustus 2020 heeft België de Unie om financiële bijstand verzocht als aanvulling op zijn nationale inspanningen om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de COVID-19-uitbraak en aan de sociaal-economische gevolgen daarvan voor werknemers en zelfstandigen. |
(2) |
De COVID-19-uitbraak en de buitengewone maatregelen die België heeft getroffen om de uitbraak en de sociaal-economische en gezondheidseffecten daarvan in te perken, zullen naar verwachting een dramatisch effect op de overheidsfinanciën hebben. Volgens de voorjaarsprognose 2020 van de Commissie zou België tegen het einde van 2020 een overheidstekort van 8,9 % van het bruto binnenlands product (bbp) en een schuld van 113,8 % van het bbp hebben. Volgens de tussentijdse zomerprognose 2020 van de Commissie zou het bbp van België in 2020 met 8,8 % krimpen. |
(3) |
Door de COVID-19-uitbraak is een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking in België inactief geworden. Dat heeft geleid tot een plotse en sterke stijging van de overheidsuitgaven van België ten behoeve van de regeling voor “tijdelijke werkloosheid/chômage temporaire”, het COVID-19-vervangingsinkomen voor zelfstandigen (het “corona-overbruggingsrecht”/”droit passerelle corona”), het corona-ouderschapsverlof en een aantal regionale en gemeenschapsregelingen inzake inkomenssteun, en ten behoeve van volksgezondheidsmaatregelen, zoals uiteengezet in de overwegingen 4 tot en met 8. |
(4) |
Bij het “Koninklijk Besluit van 30 maart 2020/Arrêté royal du 30 mars 2020” (2), waarnaar in het verzoek van België van 7 augustus 2020 wordt verwezen, is de regeling voor “tijdelijke werkloosheid/chômage temporaire” aangepast in verband met het COVID-19-virus, zodat werknemers met verminderde of geschorste arbeidsprestaties vanwege minder werk of de door de overheid opgelegde maatregelen inzake sociale afstand, een uitkering kunnen ontvangen. Die regeling voor tijdelijke werkloosheid bestond al vóór de COVID-19-pandemie, maar de toelatingsvoorwaarden werden aan COVID-19 aangepast en de aanvraagprocedure werd verder versoepeld. Voorts werd de uitkering bij tijdelijke werkloosheid verhoogd van 65 % tot 70 % van het gemiddeld dagloon (met een maximum van 2 754,76 EUR bruto per maand). Daarenboven werd een dagpremie van 5,36 EUR ingevoerd. |
(5) |
Bij de “Wet van 23 maart 2020/Loi du 23 mars 2020” (3), waarnaar in het verzoek van België van 7 augustus 2020 wordt verwezen, werd het bestaande overbruggingsrecht voor zelfstandigen uitgebreid met een corona-overbruggingsrecht. Dat is een uitkering die wordt toegekend wanneer de door de overheid opgelegde maatregelen inzake sociale afstand geleid hebben tot een volledige of gedeeltelijke onderbreking van een zelfstandige activiteit of tot een vrijwillige onderbreking van ten minste zeven opeenvolgende kalenderdagen in een maand. Vanaf juni 2020 is de uitkering bestemd voor zelfstandigen die hun activiteit hebben heropgestart, maar nog steeds een omzetdaling hebben ten opzichte van 2019. Zelfstandigen die hun activiteit nog niet mogen heropstarten, komen nog steeds in aanmerking... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.