Economie als piramide

Met dank overgenomen van Staatkundig-Gereformeerde Partij (SGP) i, gepubliceerd op donderdag 13 februari 2025.

Een piramide, dat is hoe ik onze economie voor ons zie. De basis van de driehoek wordt gevormd door meer dan 1,25 miljoen zelfstandig ondernemers en zzp’ers. Daarbovenop een brede laag van meer dan 250.000 microbedrijven met 2 tot 10 medewerkers. Vervolgens 55.000 bedrijven van het midden- en kleinbedrijf, en de top wordt gevormd door een aantal grote bedrijven. De Shells, ASML’s en Tata’s van deze wereld, met duizenden werknemers, veel omzet en zware industrieën. Waarom schets ik dit beeld? Om te laten zien dat die kleinere bedrijven onderin de piramide afhankelijk zijn van grote bedrijven.

We kunnen niet zomaar een steen uit dat bouwwerk trekken, want dan stort onze hele economie in.

Afhankelijkheid

Ik zou een paar groepen bedrijven langs willen lopen, die het zwaar hebben.

Met stip op 1 staat voor mij de agrarische ondernemer. Onze economie is altijd gebaseerd geweest op een rijke agrarische sector. Daaromheen is ook een hele cirkel van bedrijvigheid ontstaan die je op het spel zet als je de boerenstand om zeep helpt. Deze toeleveranciers, dienstverleners en kennisinstituten moeten we koesteren, net als onze boeren. Hetzelfde geldt voor de vele échte zzp’ers in ons land, nu zij de gevolgen van handhaving op schijnzelfstandigheid in hun orderportefeuille voelen.

  • Hoe voorkomt de minister dat we met het badwater ook het kind weggooien?
  • En maakt hij zich in het kabinet ook hard voor het belang en de waarde van zelfstandig ondernemerschap?

Daarnaast moeten we onze industrie koesteren in plaats van de grens over duwen. Dat lost niets op.

  • Welke ambities heeft dit kabinet ten aanzien van duurzame industriepolitiek?

Wereldeconomie

Het zijn van een klein land heeft als voordeel dat je een groot buitenland hebt.

Als handelsnatie hebben we daar altijd van weten te profiteren. Het zorgt er wel voor dat je afhankelijk bent van andere landen en de wereldeconomie. Dat betekent dat we in moeten zetten op een nationale en Europese veerkrachtige economie in deze snel veranderende wereld. Laten we belemmeringen wegnemen, regeldruk tegengaan, innovatie aanjagen, productiviteit verhogen en financiering faciliteren.

  • Kan de minister schetsen hoe het kabinet kijkt naar het Draghi-rapport en met welke aanbevelingen hij op korte termijn al aan de slag gaat?

Het is ook van belang dat we een gelijk speelveld hebben: dat onze investeringen in buurlanden niet lonender zijn dan in Nederland. Investeringen in de maakindustrie en energietransitie lonen nu niet vanwege de extreem hoge nettarieven in Nederland.

  • Gaat het kabinet nu écht investeren in elektrificatie door de kosten van het stroomnet gelijk te trekken met buurlanden?

Verder werkt de enorme Brusselse regelbrij met bijbehorende rapportageverplichtingen belemmerend.

  • Voegt het kabinet zich bij Frankrijk en Duitsland die vragen om versimpeling van de duurzaamheidswetten CSDDD en CSRD?

Buiten Europa exporteert Nederland het meest naar de Verenigde Staten.

Nu zij scherper aan de wind zeilen, heeft dat mogelijk ook grote gevolgen voor onze economie. Daarom moeten we snel werk moeten maken van het verstevigen en verbreden van onze positie op de wereldeconomie.

  • Welke concrete plannen heeft het kabinet hiervoor?
  • Kan het kabinet toezeggen dat op diplomatiek niveau alles-op-alles wordt gezet om te voorkomen dat onze export naar de VS wordt geraakt?

Ruimte voor Economie

Investeren in een veerkrachtige economie betekent ook investeren in ruimte voor economische bedrijvigheid, in winkels, kantoren en bedrijfspanden. Hier ligt een belangrijke opgave voor de toekomst. De komende tien jaar is minstens 700 hectare extra bedrijventerrein nodig, terwijl het huidige tempo voor realisatie hiervan erg laag ligt.

  • Is de minister bereid de uitvoering hiervan een impuls te geven door nog dit jaar een pilot voor toekomstbestendige bedrijventerreinen te starten, in samenwerking met decentrale overheden?

Procesinnovatie

Onze productiviteit loopt terug en dat is zorgelijk. Om die binnen het brede mkb te verhogen zou de WBSO-regeling kunnen worden uitgebreid met procesinnovatie.

  • Is de minister bereid dit te onderzoeken en uiterlijk april te komen met de uitkomsten?

Dank u wel.