Plenaire vergadering Eerste Kamer, Den Haag - Hoofdinhoud
datum | 4 februari 2020 13:30 |
---|---|
plaats | Den Haag |
locatie | Eerste Kamer |
zaal | Vergaderzaal Eerste Kamer i |
organisatie | Eerste Kamer der Staten Generaal (Eerste Kamer) i |
13.30 - 13.45 uur Beëdiging van de heer P.H.J. van der Voort
13.45 - 13.50 uur Hamerstukken
-
-
Verzamelwet VWS 20XX (35.299 i) (onder voorbehoud)
13.50 - 14.10 uur Stemming (hoofdelijk) - stemming aangehouden tot 11 februari 2020
14.10 - 14.15 uur Stemming (bij zitten en opstaan) - stemming aangehouden tot 11 februari 2020
14.15 - 18.30 uur Eerste termijn Kamer debat over (1) het eindrapport van de Staatscommissie parlementair stelsel, (2) het eerste deel van de kabinetsreactie (34430 i, F i), (3) de uitvoering van de Motie-Schalk (35300 i, L i) en (4) de tot dusver gevoerde correspondentie met de regering over dit onderwerp.
18.30 - 19.30 uur Dinerpauze
19.30 - 23.00 uur Antwoord regering en re- en dupliek debat over (1) het eindrapport van de Staatscommissie parlementair stelsel, (2) het eerste deel van de kabinetsreactie (34430 i, F i), (3) de uitvoering van de Motie-Schalk (35300 i, L i) en (4) de tot dusver gevoerde correspondentie met de regering over dit onderwerp.
Inhoudsopgave
De Eerste Kamer is deel van de volksvertegenwoordiging en heeft met name een rol op wetgevend gebied. Over een wetsvoorstel moet, als de Tweede Kamer het heeft aangenomen, ook door de Eerste Kamer worden gestemd. De Eerste Kamer kan een wetsvoorstel nog tegenhouden.
De leden van de Provinciale Staten kiezen de 75 Eerste Kamerleden. De Provinciale Staten worden weer wel rechtstreeks gekozen. Men spreekt dan ook wel van 'getrapte' verkiezingen. De Eerste Kamer is een Hoog College van Staat.
De Eerste Kamer is medewetgever. Nadat de Tweede Kamer een wetsvoorstel heeft aangenomen, moet ook de Eerste Kamer het wetsvoorstel nog goedkeuren. In tegenstelling tot de Tweede Kamer kan de Eerste Kamer wetsvoorstellen niet meer wijzigen. Ook mist de Eerste Kamer het recht van initiatief.
De Eerste Kamer beschikt wel over controlerechten (zoals het vragenrecht), maar maakt daar minder gebruik van dan de Tweede Kamer. De ambtelijke dienst van de Eerste Kamer, met eveneens aan het hoofd de griffier, is veel kleiner dan die van de Tweede Kamer.
Meer over