BBB Noord-Holland stelt vragen over vliegveiligheid: “Ganzenbeheerplan verhoogt risico op vogelaanvaringen”

Met dank overgenomen van BoerBurgerBeweging (BBB) i, Tweede Kamerfractie BoerBurgerBeweging (BBB) i, gepubliceerd op vrijdag 14 februari 2025.

Gepubliceerd op: 14-02-2025

BBB Noord-Holland maakt zich ernstige zorgen over de vliegveiligheid rondom Schiphol. In het nieuwe concept ganzenbeheerplan van de Faunabeheereenheid (FBE) wordt voorgesteld om bejaagacties in de 10-20 km zone rond de luchthaven te beperken. Tegelijkertijd zijn er plannen om in de Zaanstreek en Waterland, direct onder drukke aanvliegroutes, fourageergebieden te creëen. Piloten waarschuwen dat deze maatregelen het risico op vogelaanvaringen onnodig vergroten.

In Nederland zijn de risico’s van vogelaanvaringen niet te onderschatten. In 2010 botste een vliegtuig van Royal Air Maroc bij Schiphol op een zwerm vogels, wat grote schade veroorzaakte. Sindsdien wordt er rond Schiphol intensief bejaagd: binnen 10 km van de luchthaven worden alle soorten ganzen jaarrond beheerd en binnen de 10-20 km zone geldt dit alleen voor de grauwe gans. Het nieuwe beheerplan van de FBE lijkt echter een stap terug te zetten, en dat baart BBB zorgen.

Schriftelijke vragen aan de provincie

Namens BBB Noord-Holland heeft Statenlid Gert Vendrig schriftelijke vragen ingediend bij Gedeputeerde Staten (GS). De partij wil weten wie primair verantwoordelijk is voor de vliegveiligheid en of de provincie aansprakelijk kan worden gesteld in geval van een vogelaanvaring.

“De veiligheid van passagiers en bemanningen moet altijd vooropstaan. We krijgen signalen van jagers dat door het beperken van de jachtmogelijkheden in de 10-20 km zone het aantal ganzen in de 0-10 zone weer toeneemt. Dit vergroot het risico op incidenten. Piloten die wij spraken, delen deze zorgen en wijzen er ook op dat een fourageergebied onder een aanvliegroute een buitengewoon gevaarlijke keuze is,” aldus Vendrig.

Piloten en jagers slaan alarm

Volgens BBB is het onbegrijpelijk dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met de risico’s. “De huidige wetgeving is er niet voor niets”, zegt Vendrig. “Als er minder ganzen worden bejaagd én er bewust voedselrijke gebieden worden gecreëerd op een plek waar vliegtuigen laag overvliegen, dan is dat vragen om problemen”.

Een ongeluk valt nooit uit te sluiten maar al het mogelijke moet gedaan worden om dit te voorkomen. BBB wil opheldering over wie er de verantwoordelijkheid voor draagt.

Ook wil de partij weten wie er opdraait voor eventuele schade.

De provinciale fractie staat in nauw contact met de Tweede Kamer fractie. Door goede samenwerking zal dit onderwerp ongetwijfeld nog de revue passeren in Den Haag!

Deel dit artikel